Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Egy mókus képes lenne megmozdí...

Egy mókus képes lenne megmozdítani egy harckocsit?

Figyelt kérdés

Van egy 70 tonnás harckocsink, most éppen egy műúton, de lerobbant motorral. Van egy mókusunk is, a harckocsi kabalaállata, jól táplált és egészséges.


A legénység kreatív találmánya, hogy a futóműhöz kapcsol egy mókuskereket az említett mókussal, természetesen megfelelő áttétellel.


Milyen tempóval tudnának haladni? Ha egyáltalán. Vagy ha egy mókus nem elég akkor hány mókus kell?


2022. okt. 20. 20:51
1 2
 1/18 anonim ***** válasza:
100%
Mivel az áttétel egyben veszteség is, ezért ahogy növeled az áttétel, úgy fog romlani a hatásfok. A mókus, bármennyi mogyorót is evett, nem képes a hajtás veszteségeire elegendő teljesítményt termelni.
2022. okt. 20. 21:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/18 anonim ***** válasza:
100%
Nem tudtad, hogy a II. vh-ban a náci tankok sokat küszködtek benzinhiánnyal, és a marháknak eszükbe sem jutott mókust vinni magukkal, ezért el is vesztették a háborút? :D
2022. okt. 20. 22:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/18 anonim ***** válasza:
100%

Ahogy elkezd összekapcsolódni az áttételezés, a mókuskerék lelassul és megáll. Nem véletlenül használnak 1500 lóerős gázturbinát több tankban mókuskerék helyett.

Mindazonáltal a neten található anyagok alapján 1000-1500 mókus kell egy lóerő előállításához. Vagyis 1-1,5 millió mókus már elvinné a tankot a szervízbe. Kis szépséghiba, hogy ennyi mókus nehezen fér el kis helyen.

Feltételezve egy 3,5 m széles tankot, és hogy 1 db mókusturbina (hasraütve) 30x30x15 cm-es teret foglal el, akkor a tank szélességében kiépített 1 millió egységnyi, 70 emeletes mókusgépház 3,5x21x192 méteres lenne, vagyis kb.14 ezer köbméter, mondhatni egy karcsú felhőkarcoló :) És ez persze csak a mókuslóerőket jelenti, az egymillió mókusturbina forgásának összegezése során fellépő mechanikai veszteséggel valószínűleg a mókustolóerő túlnyomó részét felemésztené... hát, eddig tartott az én mesém is :)

2022. okt. 20. 23:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/18 anonim ***** válasza:
76%

Bármilyen furcsán hangzik is, elméletileg lehetséges a tank mozgatása nagy áttétellel - ezért nincs igaza az 1. válaszolónak abban, hogy nem bírná egy mókuskerék meghajtani a tankot az áttétel veszteségei miatt.


A harckocsi mozgása viszont szemmel nem láthatóan lassú volna - és jelentős időbe telne, míg nekifeszülne az áttétel utolsó fokozata is a kellő erőhatással! (Mókusváltásra is szükség lenne.)

2022. okt. 21. 00:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/18 anonim ***** válasza:
65%
Ha nem létezne súrlódás, akkor valószínűleg igen. Bár akkor nem tudom, hogy mókus hogyan létezhetne.
2022. okt. 21. 02:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/18 anonim ***** válasza:
#5 A súrlódás ellenére is megmozdul a harckocsi! Könnyen belátható tény, hogy a (technikailag probléma nélkül realizálható) szükséges áttétel minden fokozata után marad még számottevő hasznos teljesítmény.
2022. okt. 21. 03:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/18 anonim ***** válasza:

Kiegészítésként számoljunk utána csak egy kicsit:


Ahhoz hogy egy harckocsi szilárd talajon megguruljon 0,1 fordulat/s keréksebességgel, ahhoz kell minimum 100 kW teljesítmény. Szükséges nyomatékigénye így 160 kNm. Egy nagyobb mókuskerék - egy nagy darab sportos mókussal járatva - tartósan lead kb. 1 W teljesítményt 1 fordulat/s-al. A forgatónyomaték itt 0,16 Nm. Számoljuk ki a szükséges áttételt!


Tehát 10^6 a szükséges fordulatszám-váltás. Ezt technikailag kényelmesen meg lehet valósítani egy 8 fokozatú fogaskerék-áttétellel. Egy fokozat súrlódásos vesztesége kb. 5%, ebből az következik, hogy a hajtógép teljesítményének kb. 30% megy veszendőbe a nagy áttételen.


A fentebbi gondolatmenettel bebizonyítottam tehát, hogy az mókuskerék teljesítményének a jelentős hányada a tank megmozdítására fordítható a szükséges óriási áttételezés esetén is!

2022. okt. 21. 04:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/18 anonim ***** válasza:
Ja - el ne felejtsem - a harckocsi kb. 1 millimétert haladna félóránként a sportos és váltott mókusmeghajtással, miután felépültek a szükséges mechanikai feszültségek az áttételrendszer rugalmassággal bíró konstrukciójában!
2022. okt. 21. 04:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/18 anonim ***** válasza:

#7 és 8

Tekintsünk el attól a szembetűnő ellentmondástól, hogy 0,1 ford/s elérendő keréksebességből a végére valahogy 1 mm/félóra sebesség lesz, tehát valami nagyon félrement a számításban.

Az egyik probléma a súrlódási veszteség megállapítása. Ez szerinted 5% áttételenként. Ez nagyjából igaz normál körülményekre. Ugyanakkor ezek az áttételek gyakorlatilag mozdulatlanok. Nagyon másként viselkednek a súrlódó alkatrészek induláskor és mozgás közben (lásd bevezetőként a tapadási és csúszó súrlódás megkülönböztetését, de ennél lényegesen bonyolultabb a téma).

2022. okt. 21. 22:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/18 anonim ***** válasza:

#9 Akkor számszerűsítsd a tapadási súrlódást!


Szerintem nem lesz vele probléma. De hogy biztosak lehessünk a dolgunkban, az áttétel konstrukciójánál tekintettel leszünk a letapadás nemkívánatos jelenségére, és ezért megfelelő anyagokat választunk.


Tapadási súrlódást gyakorlatilag nem produkáló anyagkombináció például a polírozott fém + poliformaldehid (más nevén polioximetilén) műanyag. Grafitos vagy molibdénszulfidos kenőanyaggal is meg lehet akadályozni a letapadást a fémfelületek között.


Az elv tehát működik, mert a számok nem hazudnak!

2022. okt. 21. 22:38
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!