Egy mókus képes lenne megmozdítani egy harckocsit?
Van egy 70 tonnás harckocsink, most éppen egy műúton, de lerobbant motorral. Van egy mókusunk is, a harckocsi kabalaállata, jól táplált és egészséges.
A legénység kreatív találmánya, hogy a futóműhöz kapcsol egy mókuskereket az említett mókussal, természetesen megfelelő áttétellel.
Milyen tempóval tudnának haladni? Ha egyáltalán. Vagy ha egy mókus nem elég akkor hány mókus kell?
Ahogy elkezd összekapcsolódni az áttételezés, a mókuskerék lelassul és megáll. Nem véletlenül használnak 1500 lóerős gázturbinát több tankban mókuskerék helyett.
Mindazonáltal a neten található anyagok alapján 1000-1500 mókus kell egy lóerő előállításához. Vagyis 1-1,5 millió mókus már elvinné a tankot a szervízbe. Kis szépséghiba, hogy ennyi mókus nehezen fér el kis helyen.
Feltételezve egy 3,5 m széles tankot, és hogy 1 db mókusturbina (hasraütve) 30x30x15 cm-es teret foglal el, akkor a tank szélességében kiépített 1 millió egységnyi, 70 emeletes mókusgépház 3,5x21x192 méteres lenne, vagyis kb.14 ezer köbméter, mondhatni egy karcsú felhőkarcoló :) És ez persze csak a mókuslóerőket jelenti, az egymillió mókusturbina forgásának összegezése során fellépő mechanikai veszteséggel valószínűleg a mókustolóerő túlnyomó részét felemésztené... hát, eddig tartott az én mesém is :)
Bármilyen furcsán hangzik is, elméletileg lehetséges a tank mozgatása nagy áttétellel - ezért nincs igaza az 1. válaszolónak abban, hogy nem bírná egy mókuskerék meghajtani a tankot az áttétel veszteségei miatt.
A harckocsi mozgása viszont szemmel nem láthatóan lassú volna - és jelentős időbe telne, míg nekifeszülne az áttétel utolsó fokozata is a kellő erőhatással! (Mókusváltásra is szükség lenne.)
Kiegészítésként számoljunk utána csak egy kicsit:
Ahhoz hogy egy harckocsi szilárd talajon megguruljon 0,1 fordulat/s keréksebességgel, ahhoz kell minimum 100 kW teljesítmény. Szükséges nyomatékigénye így 160 kNm. Egy nagyobb mókuskerék - egy nagy darab sportos mókussal járatva - tartósan lead kb. 1 W teljesítményt 1 fordulat/s-al. A forgatónyomaték itt 0,16 Nm. Számoljuk ki a szükséges áttételt!
Tehát 10^6 a szükséges fordulatszám-váltás. Ezt technikailag kényelmesen meg lehet valósítani egy 8 fokozatú fogaskerék-áttétellel. Egy fokozat súrlódásos vesztesége kb. 5%, ebből az következik, hogy a hajtógép teljesítményének kb. 30% megy veszendőbe a nagy áttételen.
A fentebbi gondolatmenettel bebizonyítottam tehát, hogy az mókuskerék teljesítményének a jelentős hányada a tank megmozdítására fordítható a szükséges óriási áttételezés esetén is!
#7 és 8
Tekintsünk el attól a szembetűnő ellentmondástól, hogy 0,1 ford/s elérendő keréksebességből a végére valahogy 1 mm/félóra sebesség lesz, tehát valami nagyon félrement a számításban.
Az egyik probléma a súrlódási veszteség megállapítása. Ez szerinted 5% áttételenként. Ez nagyjából igaz normál körülményekre. Ugyanakkor ezek az áttételek gyakorlatilag mozdulatlanok. Nagyon másként viselkednek a súrlódó alkatrészek induláskor és mozgás közben (lásd bevezetőként a tapadási és csúszó súrlódás megkülönböztetését, de ennél lényegesen bonyolultabb a téma).
#9 Akkor számszerűsítsd a tapadási súrlódást!
Szerintem nem lesz vele probléma. De hogy biztosak lehessünk a dolgunkban, az áttétel konstrukciójánál tekintettel leszünk a letapadás nemkívánatos jelenségére, és ezért megfelelő anyagokat választunk.
Tapadási súrlódást gyakorlatilag nem produkáló anyagkombináció például a polírozott fém + poliformaldehid (más nevén polioximetilén) műanyag. Grafitos vagy molibdénszulfidos kenőanyaggal is meg lehet akadályozni a letapadást a fémfelületek között.
Az elv tehát működik, mert a számok nem hazudnak!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!