Van olyan hogy 2 fázis?
Még az érdekesség kedvéért (2., 8. és 10. vagyok) leírom ezt a poénos találós kérdést is:
Ha egy három vezetékkel tápolt bármilyen (szinkron vagy aszinkron) két- vagy háromfázisú gépről lekötünk egy vezetéket a gép felpörgése után, akkor gyakorlatilag egyfázisú tápellátást kap - ugyebár?
Kérdés: Mi fog történni a géppel a fentebb leírt egyfázisú tápellátásra állításakor?
1. Ha üresben is futott, akkor is leáll és leég a tekercselés, vagy aktiválódik a túláramvédelem.
2. A motor tovább forog és bár a névlegesnél kisebb, de még számottevő teljesítményátvitelre is alkalmas oda és vissza.
"Tehát a 2 fázis duplázza a feszültséget?"
Mint később kiderül, attól függ, hogy áll egymáshoz képest a 2 fázis.
"A 3 fázisnál használt 230V*√3 képlet nem működik a 2 fázisnál?
Pl.: 230V*√2"
Speciel pont a 90 fokos fázistolásnál ez a képlet működik is, de ne általánosítsad könnyelműen.
"De ez nem lenne dupla teljesítmény!"
Nem. Egy ellenállás vonali feszültségre kapcsolva, akkor több, mint dupla. :)
"a kétfázisú rendszer energiaátvitele a legegyenletesebb, tehát minden időpillanatban konstans"
Bármely többfázisú rendszernél konstans, szimmetrikus rendszer szimmetrikus terhelése esetén.
"...tönkretenné a csapágyazást stb azzal hogy nem szimmetrikusan rángatja a forgórészt."
Attól semmi baja nem lenne a csapágyazásnak. Annál jóval többet kibírnak.
EagleHUN említett valamilyen csapágyproblémákat, meg egyenleten járást. A felhozott példája viszont nem volt jó, de tényleg van ilyen jelenség a gyakorlatban, ezt bárki ki is próbálhatja:
Előfordul, hogy van egy néhány 100W-os 3 fázisú motorunk és szeretnénk vele valami igénytelenebb, 0 idulónyomaték-igényű gépet hajtani 1 fázisú tápellátás mellett, pl. egy ventilátort, laboratóriumi kis hordozható pumpát, stb..
A háromfázisú gépet is be lehet kötni fázistoló kondenzátorral, csak az a probléma, hogy minden terheléshez más kapacitásérték lesz a megfelelő. Az egyik legzavaróbb probléma viszont az, hogy a felfutott állapotban alkalmas kapacitás-értéknél igencsak gyenge lesz az indítónyomaték. Ha viszont nagyobb kondenzátort használunk, akkor pedig a motor tényleg "morogni" fog. Ez egy erőteljes parazita lengést jelent, ami kerülendő!
Ezért a segédkondenzátort csak kis mértékben szabad az optimális érték fölé választani a biztos megindulás érdekében, vagy indításkor iktatunk egy külön indítókondenzátort is. Az igazán jó megoldás viszont a motor áttekercselése kondenzátoros segédfázisra.
#12 (19:10) írja: "Bármely többfázisú rendszernél konstans, szimmetrikus rendszer szimmetrikus terhelése esetén."
Matematikailag könnyen belátható az említett képlet segítségével (parasztosan leírva: szinusz^2 + koszinusz^2 = 1), hogy ez egész egyszerűen nem lehet igaz szinuszos feszültség és áram esetén. Persze a gyakorlatban felharmonikusok is terjedhetnek a hálózatban, melyeknek kiegyenlítő hatása lehet.
Basszus #16 tényleg igazad van! (Milyen idióta tanaraim voltak anno.)
Bármilyen x értékre:
(SIN(x))^2 + (SIN(x+(2*PI/3)))^2 + (SIN(x+(4*PI/3)))^2 = konstans = 1,5
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!