Ha a keskenyebb gumikra nagyobb terheléses nyomás jut akkor ott nagyobb lesz a tapadás is? Nagyobb mint a szélesebb gumiknál amik ennek megfelelően nagyobb felületen érintkeznek az aszfalttal, viszont így kisebb felületi nyomással?
Sajnos kényszerű gumicserére szorultam és a megfelelő magasságú és egyéb paraméterű gumikból csak keskenyebb volt a gumisnak. (Régi autó régi nem standard felnik -> beszerezhetetlen gumi típus.)
Rákérdeztem hogy ez így ugyan jogszabálynak megfelelő de nem lesz -e kisebb a tapadás?
Nekem a fizikai megérzésem és a logikám azt következtette a kisebb felület rosszabb.
A gumis pedig azzal érvelt hogy ez így jobb mert ugyanaz a tömeg kisebb felületen oszlik el azaz nagyobb nyomással és ez többet javít a tapadáson mint a nagyobb felület.
Nem mondom hogy nem lehet igaza, de nem tudom eldönteni ebben kérek segítséget.
az biztos hogy itt 2 külön féle surlódást/tapadást kell figyelembe venni.
- A gördülésit.
- És a (blokkra) fékezésnél a csúszásit.
Illetve egy harmadik tényező hogy hogyan változik az egész nedves környezetben?
Tehát ha van valakinek erről komoly tudományosan megalapozott érvei Esetleg van egy táblázata ami tartalmazza ugyanazon járműtömeghez, széles és keskeny gumikra vonatkozóan a, száraz gördülési, a száraz csúszási, a nedves gördülési, és nedves csúszásira, vonatkozó adatokat amivel az egész összehasonlítható kérem ossza meg velem.
Kíváncsi vagyok hogy mire számíthatok a jármű menet tulajdonságaiban.
Télen, nedves és száraz úton.
(Téligumikról van szó.)
Melyikkel lehet hamarabb megállni?
Melyik pörög ki hamarabb ha nagyobb gázt adok a kelleténél?
Mellékes doglog: Melyikkel kisebb vagy nagyobb a fogyasztás?
Kíváncsi lettem ennek a fizikájára hogyan működik a gyakorlatban.
Néhány válaszoló felvette hogy Autó kategóriába kellett volna mennem.
Akkor talán ha egy speciális dologra kérdeznék és nem várnám hozzá a grafikonokat és számításokat (bizonyítékokat).
Itt az egész működési fizikája volt a kérdés.
Arra ott szerintem nem tudtak volna ilyen szinten választ adni.
Főleg #9 -nek de a többieknek is + információ.
(Bár a kérdés alapvető megválaszolásához teljesen szükségtelen.)
Régi autó, 97' évjárat, Ford, speciális felnikkel, már nem gyártott gumi típussal. Örülhettem hogy volt egyáltalán olyan ami jó lehet rá, és 4 egyforma legalább, 15 éves használt gumiból, nemhogy a rovátkákat nézegessem. Nincs választék. Vagy ez lett vagy semmi nem lett volna rá ...
De legalább téli gumi és nem a 4 évszak amiből a 2 első tönkrement. Meg ideiglenesen elől 2 kisebb átmérőjű téli is volt fent helyettük elől. Hátul meg a 2db nagyobb és szélesebb 4 évszak.
Nem csak hülyén nézett ki de szabálytalan is volt.
Szereztem kettőt ami jó lett volna előre azzal mentem a gumishoz.
De amikor felrakta akkor derült ki hogy szál szakadt az egyik.
(Jól láthatóan kidudorodott felfújva.)
Ugyanolyat semmiképp nem tudott volna adni párban.
A szabálytalan állapotot vissza meg már nem állíttattam volna.
Lépni kellett ez jutott. :-(
Azért tettem fel a kérdést mire számítsak ezekkel. :-)
Annyi már kiderült hogy télire jók lesznek és majd tavaszra nyárra kell nézni mást.
"97' évjárat, Ford, speciális felnikkel, már nem gyártott gumi típussal."
Valami extra méret? Mi lenne az?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!