A magyar (orosz?) vasutak miert kocka formajuak? Nem ismertek az akkori mernokok az aerodinamikat?
Valszeg ezekre a mozdonyokra gondolsz.
Az a helyzet, hogy minél nagyobb a jármű tömege és teljesítménye, ugyanazon sebességnél annál elhanyagolhatóbb a légellenállás. Lehetett volna áramvonalasabbra, de nem okozott volna jelentős üzemanyag csökkenést, és tömeggyártás és egyéb üzemi okokból (pl. kapcsolhatóság) szempontjából is praktikusabb, egyszerűbb volt így.
Persze ahogy nő a sebesség, úgy kerül előtérbe a légellenállás.
Tényleg, egy több száz, ezer tonnás szerelvény élgelenállás-keresztmetszete lóxar arányban nézve a tömeggel, teljesítménnyel. Ha összevetjük mondjuk egy személyautóval, akkor a személyautónál is tojnánk a formai kialakításra, ha az a kocsi egy 12 méteres, mondjuk 30X30 centiméter keresztmetszetű gerenda lenne.
Plusz itt a gördülési ellenállás is töredéke mondjuk egy országútinak.
Itt az a sebesség, aminél már jelentősége lenne a légellenállásnak, jócskán felette van az átlagos vasúti sebességeknek.
Valahol 100 km/h fölött kezd jelentősége lenni. Kisebb tempóknál még a "kocka" mozdony sem tétel.
Ahogy megyünk tempóban felfelé, először jönnek az áramvonalas mozdonyok, majd a komplett szerelvény formai megfelelősége.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!