Antenna: működhet-e ez így?
Istenigazából rádió-szakértők, akár amatőr, akár profi, véleményére lennék kíváncsi, de a jó fizikaismeret is elég lehet.
Van egy antenna-ötletem, ami talán megoldja a az antennahossz problémát, ami akár mobileszközökben, akár rövid autóantennáknál is minimum csökkenthetné a kis méretből adódó rossz jelerősséget.
Mivel gyanítom, hogy vagy hülyeség, vagy már rég használják, nem kell szabadalmi lehetőséget féltenem, kiteszem ide.
Az ötlet maga a B verzió, az A csak egy összevető alternatíva.
A B-ben a tekercsszál külső, "felfutó részei vannak az árnyékoló vasmagon kívül, a lefutók árnyékoltan belül, arra gondoltam, hogy így elvben a vevőszálak sorosan vannak összekötve és az indukált feszültség összeadódik.
Az A verzióban a feszültség ugyanannyi, mint egy egyszálas antenna esetén, elvben a rezgő jeláram lehetne magasabb, de nem tudom, ez érne-e valamit, gondolom a jelfeszültség a lényeg.
Tudom, hogy a rádiójel-frekvencia és az antennahossz igen erőse kapcsolódik, de ugyebár adott alkalmazásnál azonos vevőberendezéssel és antennahosszal sok eltérő frekvencia vételét kell megoldani, ezt kéne optimalizálni.
Előre is köszönöm a választ.
Látom, a totó már beindult, örülök, de némi kifejtést szívesen látnák.
Köszönöm.
A csatolt kép alapján B esetben tulajdonképp egy vas vagy ferrit magos tekercset tettél be az antenna elé.
De ez így egy impedanciaként működik és lerontja a rezgőköröd hatékonyságát (jele: Q [kú]), vagyis rosszabb megoldás mint az első.
Maggal egyébként is nagyobb a tekercs "tehetetlensége" azaz csak alacsonyabb frekvencián működőképes!
Ferrit magos tekercset önmagában mint antennát használtak egyébként, de onnan már nem ment ki még egy légvezeték.
A több antennás megoldás sem új keletű.
Régi rádiókban (HH - hosszú hullám, KH - közép hullám)
lehetett olyan megoldásokkal találkozni hogy volt egy HH kimenet amire szép hosszú vezetéket mint antennát lehetett csatlakoztatni.
A KH -ra pedig volt a burkolaton belül egy ferrit magra több tekercs is volt, mindegyik önálló rezgőkör részeként beépítve. Ezekből már nem ment ki külön drót maga a tekercs volt az antenna és a rezgőkör tekercse is amihez a forgókondenzátor csatlakozott amivel lehetett hangolni is bizonyos határok közt. Ha pedig elfogyott a határ akkor egy kapcsolóval átváltottál a ferriten lévő következő tekercsre és rezgőkörre hogy más legyen a frekvencia tartományod.
Tehát a több antennás megoldás sem új keletű dolog.
A modern rádióknál ilyesmire nincs szükség!
A magas frekvenciákon az antenna lehet annyira rövid hogy a "nyák" lapon lévő rétegből maratnak ki különböző méretű és irányú vezető szálakat vagy légmagos tekercsnek megfelelő spirálokat.
Sőt nagyon magas frekvencián az impedancia illesztéseket és szűrők egy részét is az alaplapi vezetők hosszával, megtörésével vagy egymás melletti futtatásával, egymáshoz képesti viszonylataival alakíthatják ki, pusztán a rézfóliába bele maratva.
Az alábbi linkeken látható képeken láthatsz pár ilyen magas frekvenciás megoldást és kialakítás (ahol a vezetők furcsán girbe gurbán látszólag kuszán "futnak" az nem véletlen hanem szándékos tervezés eredménye:
(Keresés googlen: high frequency pcb
)
A lényeg hogy a mai rádiófrekvenciás készülékeknél a vételhez már sokszor külön antenna sem kellene lásd mobil telefonok a modern mobilokban már pcb -n van az antenna is, nincs külön drót, és tökéletesen vesz sok frekvencián is.
Az adáshoz még igen de ott az oka a nagyobb teljesítmény kezelése és a berendezés védelme.
Köszi, ez tiszta és érthető.
Az egész ötlet onnan indult ki, hogy az autókon a gyári "ostor" helyett felrakott kis pálcikák általában botrányosan rontják a vételt, plusz zavarszűrős jelerősítő bekötésével lehet csak megközelíteni az eredetit szintet.
"így egy impedanciaként működik és lerontja a rezgőköröd hatékonyságát"
Szálanként külön árnyékoló ferrit cső, földelve? Hogy ne egyetlen tekercsként viselkedjen?
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!