Milyen hőmérsékletek uralkodnak egy turbó nélküli illetve turbóval ellátott motorban?
Pl. hengereknél milyen az átlaghőmérséklet normális illetve autópálya tempónál?
Vagy hol a legmagasabb a hőmérséklet? És mennyi az annyi?
"Saccolni tud? Úgy két óra múlva."
Köszönöm előre is a válaszokat.
Magasabb kompresszió magasabb csúcshőmérséklettel jár az égéstérben.
Ezért kell plusz megoldás a kopogós égés ellen, akár alapból magas kompressziójú a motor, akár turbóval van növelve a beszívott keverék nyomása.
De éppen, mivel ez hátrányos az emisszióra, ezer módon kompenzálják.
A végeredmény az, hogy nincs jelentős plusz hőmérséklet egy normál szívómotorhoz képest.
A hengernek átadott hő szintén nem több.
A dízelek alapból magasabb hőmérsékleten dolgoznak, mint a benzines, a turbósítás ott nem nagyon emel már ezen.
Főleg, mióta gyakorlatilag nem léteznek intercooler nélküli TD-k.
"milyen az átlaghőmérséklet normális illetve autópálya tempónál"
Ez nem így működik.
A dolog inkább fordulatszám- és terhelésfüggő.
Alacsony fordulat nagy terheléssel adja a legnagyobb hőterhelést.
Már normál használati körülmények közt, mert egy folyamatosan padlógáz tiltási fordulaton tud túlhevülést csinálni.
Köszönöm szépen a felvilágosítást, nagyon hasznosnak találom.
Bár egy megközelítő értéket szívesen elfogadnék.
Mire lehet számítani? 300 °C, esetleg 500 °C, vagy ennél is magasabb?
Melyik részen?
Mert még a hengeren belül, sőt a hengerfal különböző részein is több 100 fokos eltérések lehetnek.
Pl. a dugattyú tetején (nem tudom, hogy hívjak szaknyelven)?
Vagy hol a legmagasabb a hőmérséklet, és milyen magas?
A csúcshőmérsékletek az égésgázban jócskán 1000 fok fölé mennek, sőt, erősen kiélezett turbómotornál még a kipufogógáz is lehet 1000 fok körüli, a dugattyú felülete viszont nem nagyon melegszik 300-400 fok fölé (nem tudok ennél jobbat, mert a dugattyú felülete sem egységesen melegszik, a szívószelep közelében alacsonyabb, a kipufogószelepnél magasabb a hőmérséklet). A szívó ütem valamennyi hűtést mindig ad, ezért ennyi "csak" a dugattyúfelületi hőmérséklet.
A hengerfalakban ennyi sem, hiszen a hengertest hűtött.
Ha a dízel Swiftek 1,25 literes DDIS (Fiat Multijet) turbódízel motorjaiban az alu dugattyún lévő teflonbevonat túlél 150 000 km-t, akkor gondolhatod, hogy nincs ott vörösizzás.
Éppen ezek miatt a legnagyobb hőmérséklet a kipufogó leömlőben és a turbófeltöltő kipufogó oldalán lesz.
A turbó után már a nyomáscsökkenés miatt esik kicsit.
Ha pontosabb adatokat akarsz, sajnos nem nagyon van más módszer, bele kell mászni a durva szakirodalomba.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!