Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Manapság miért nincsenek...

Manapság miért nincsenek ilyen zenei ikonok?

Figyelt kérdés

Olvastam a könnyűzene történetéről mindenféle könyveket. Az 50-es években ott volt Elvis, a 60-asban a Beatles, a 70-es években Led zeppelin vagy a Queen, a 80-as években Michael Jackson. A 90-es éveket feldolgozó könyvben leírják (de nem nagyon fejtik ki), hogy onnantól már nem nagyon van egy kiemelkedő ikon, hanem sok híresség van, akik párhuzamosan ismertek, vagy híresek maradnak vagy nem. Én még a listához hozzátenném a 90-es évek/2000-es fordulóján mondjuk Britney Spearst (vagy a Spice Girlst) de utána én sem tudok mondani.


Egyetértetek ezzel, amit a könyv írt? Vagy nem? Mit gondoltok? És ha ma már tényleg nincs kiemelkedő ikon, csak hullócsillagok meg hasonlóan híres emberek, akkor miért?


(Ennek a könyvsorozatnak a részeit olvasom egyébként:

[link]

)


2018. szept. 20. 19:59
1 2 3
 11/23 anonim ***** válasza:

#10 Értem én ezt, de attól még szerintem bőven van alapja annak, hogy ott ül a vállamon a kisördög, és azt mondja, hogy 100-ból 99 ember, aki ilyen sarkos kijelentéseket tesz egy több komplett zenei irányzatot magába foglaló umbrella term-ről, az a töredékét sem hallotta annak, ami elég lenne ahhoz, hogy ki is tudjon állni a véleménye mellett (amikor belemegyek vitákba itt ezen az oldalon popzenéről, általában be is igazolódik a gyanúm, a legtöbb ilyen ember full vaktában lövöldözik, csak annyi számít nekik, hogy legyen valami képzelt alapja a felsőbbrendűségi komplexusuknak).

A Bon Jovi-s dologgal kapisgálod is azt az irányt, ami felé általában vinni szoktam a popzenés vitákat: az, hogy a popzene gagyi, felszínes és cukormázas, az MESSZE nem újkeletű dolog. A hair metal is totál semmitmondó, tömeggyártott, külcsín-centrikus pop volt, persze, lehet, hogy szólózgattak a gitárosok, de attól még fantáziátlan giccses gagyi pop volt, és mindenki a poppossága miatt hallgatta a maga korában. Ugyanez volt az eurodance-szel is, meg a hatezer különböző Beatles-t koppintó bandával - sőt, ha már itt tartunk, a Beatles a karrierje nagy része alatt annyira volt mély, mint egy tál gabonapehely. Meg egyéb nagy pályát befutott művészeknek is mindig a legslágeresebb dolgai voltak a rivaldafényben. De ezzel szerintem így ebben a formában semmi baj nincsen, nem minden zenének kell arról szólnia, hogy művésziség, meg mondanivaló, meg miegymás, a művészet legalább annyira kell hogy szóljon a puszta szórakozásról, mint a mély értelmű önkifejezésről és szerintem nincs okunk arra, hogy az egyiket a másik fölé helyezzük, mert a kettő két teljesen különböző funkciót lát el - és ez így van már nagyon rég óta. A népzenék nagy része is a borozásról, meg a nőzésről szól, mindegyik olyan egyszerű, mint a faék, kultúránként egy kaptafára is mennek, ráadásul mindenki egymástól "lopta" őket, magyarán sok negatív pop-sztereotípia igaz rájuk, mégsem értékelhetetlen trágyaként vannak számon tartva, sőt, a technikai komplexitás meg művészi mélység szempontjából vett másik véglet, a szimfonikus zeneszerzők közül került ki egy csomó nagy népdal-gyűjtő.

A zene "csak" hobbi nekem, a hivatásomhoz épp csak annyi köze van, hogy informatikusként meló közben is lehet fülessel albumokat hallgatni. :) Még mikor tinédzser koromban ráakadtam a Green Day-re, az elindított engem egy ilyen lejtőn, azóta amikor épp nem zenét hallgatok, akkor is nagy eséllyel valami ahhoz köthető információt viszek be a szervezetembe :D

2018. szept. 21. 01:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/23 A kérdező kommentje:

Most csak egy gyors válasz:


Én pl. pont nagyon szeretem a Bon Jovit, és nem akarok elfogult lenni, értem, miért mondjátok, hogy popos vagy nyálas. de én őket a hair metalból kilógónak is tartom, illetve a szerelmes számok másnál se kevésbé nyálasak. :) Amúgy nagyon sok Bon Jovival kapcsolatos véleménynél azt látom, hogy ismerik a véleményalkotók azt az 5-6 dalt, amit mindenki. Az én kedvencem tőlük a These Days lemez és az énekestől a Blaze of Glory lemez (pont a címadó dal nem).


Egyébként érdekes ez a dolog a mondanivalóról. Számomra fontos egy dal szövege, de nem kell mélynek lennie. Csak amiről szól, arról szóljon rendesen. Tehát szólhat a csajozásról is, de akkor az tényleg végiggondolt legyen, szerintem ezt a Bon Jovi azért hozza. És sok olyan daluk van, mint pl. a Dry County, a These Days, a Livin on a Prayer, a Hey God, Hard Letting You Go vagy a kedvencem a My Guitar Lies Bleeding In My Arms, ami szerintem rendelkezik mondanivalóval. De értem, mire gondoltok. Viszont itt jön be a képbe, hogy popos, oké popos, de sokan azt is gondolják, hogy ami popos, az eleve rossz. Vagy vegyünk például egy Michael Jacksont, most igazából az hogy zombivá változik a Thrillerben az nagyon mély? :D Ha igazából mély dalszöveget akarunk,akkor ki kell húznunk a mezőnyből a zenészek nagyobbik részét.

" a Beatles a karrierje nagy része alatt annyira volt mély, mint egy tál gabonapehely"


Na, ezzel meg maximálisan egyetértek, végre kimondta valaki.

2018. szept. 21. 02:48
 13/23 anonim ***** válasza:
77%

Na látod, ez az... A pop zene nem szitokszó, hanem egy műfaj, ami nagy arányban tartalmaz igénytelen felszínes zenét is (manapság meg aztán főleg), de ez nem azt jelenti, hogy az összes előadó igénytelen lenne. A Beatles is pop zenekar volt. Közbe meg ha valaki meghallja, hogy a Beatles-ről van szó, nem a szar zenére asszociál. Ugyanez elmondható David Bowie-ról is és még számos nagyra tartott pop előadóról. Szóval már csak ezért se használjuk szitokszóként a "pop" műfajt.

Bowie-tól pl. én is rendszeresen hallgatok pár számot, bár általánosságban azért a rockosabb dalait szeretem jobban.

2018. szept. 21. 03:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/23 anonim ***** válasza:
ja, hát a youtube rendesen megkavarta a dolgokat.
2018. szept. 21. 08:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/23 anonim ***** válasza:

#12 A Bon Jovi-t bár túlzás lenne azt mondani, hogy szeretem, én mindig külön választottam az olyan bandáktól, mint a Twisted Sister, Quiet Riot, Ratt, Dokken, Skid Row, szerintem azért, mert Jovi egy kicsit elhúz sztenderd pop-rock irányba ettől a glam-metal műfajtól, amitől amúgy kimondottan kiütést kapok. :D

"sokan azt is gondolják, hogy ami popos, az eleve rossz"

Sokan szeretnek ilyen vaktában ellőtt hiperbolikus kijelentéseket tenni, ha egy kicsit belekötsz az érvelésükbe, általában totál lejön, hogy halvány gőzük sincs, hogy miről beszélnek. Meg ennek a megítéléséhez még csak tudás sem kell, elég a józan logika: miért tartana bárki negatív tulajdonságnak egy olyan vonást, ami azt eredményezi, hogy egy zenét jó sok ember egyszerre tud élvezni? Az emberek hajlamosak borzasztóan túlmisztifikálni a művészetet, meg a tehetséget, és totál megfeledkeznek róla, hogy ők maguk is tudnak egy csomó ellenpéldát a saját érvelésükre, csak nem gondolnak soha bele...


#13 "A pop zene nem szitokszó, hanem egy műfaj, ami nagy arányban tartalmaz igénytelen felszínes zenét is (manapság meg aztán főleg), de ez nem azt jelenti, hogy az összes előadó igénytelen lenne"

Lehet, hogy én vagyok túl "poptimista", de tartom, hogy a színvonalbeli arányosságok nem súlyosbodtak az idő elteltével, hanem egyéb tényezők miatt éljük meg negatív változásnak a popzene evolúcióját. Vannak ennek az évtizednek is tartalmas előadói, Kendrick Lamar-nak (aki amúgy összességében meglepően mainstream ahhoz képest, hogy mennyire tartalmas) a Swimming Pools c. száma pl. amolyan buli-himnusz volt, amikor a kijött, de amúgy a dal arról szól, hogy tinédzserkorban a közösségi nyomás hogyan tud a túltolt bulizással valakit elindítani az alkoholizmus lejtőjén (meg a szövegen felül is egy tök kreatív, jól megírt dal). Sokan nem is tudják, hogy erről szól az a dal, de borítékolom, hogy 20-30 év múlva mikor visszatekintenek könnyes nosztalgiával a kortársaink erre a korszakra, az lesz az egyik dal, amit felhoznak majd példának, hogy bezzeg az én időmben milyen tartalmas popzene is volt... :D Szerintem amúgy az az egyik legfontosabb különbség retro meg modern pop között, amit egyszer a Steven Wilson nevű prog-rock zenész fogalmazott meg jól: régen is mesterségesen gyártott a zeneipar egy csomó gagyi bandát, de ők akkor még legalább próbáltak úgy csinálni, mintha nem ez lenne a helyzet. Szerintem jól mondta, amit mondott, viszont én kicsit más tanulságot szűrtem le belőle, mint ő. Ez egy nagyon nem népszerű véleményem, és szívesen várok rá ellenvéleményt, de szerintem a mai popzenének komoly előnye, hogy nem próbál meg többnek tűnni annál, mint ami. Amikor valaki a piáról, szexről, meg hasonlókról énekel, az meg se próbál költői lenni, meg kacifántosan fogalmazni, hanem kerek perec úgy mondja meg, ahogy van. Ez szerintem egy olyan őszinte vonása a mai popnak, amit kevés ember értékel. Szerintem te is kicsit ott húzod meg a határt az "egyszerű pop" és az "igénytelen" között, hogy mennyire közönséges a stílus, de nekem pont, hogy pozitívum, ha valaki azokat a dolgokat, amiket az átlag fiatal minden generációban fontosnak tartott (bulizás & b♥szás) nem költőien, hanem egy átlag tinédzser felfogásával fogalmaz meg.

"A Beatles is pop zenekar volt. Közbe meg ha valaki meghallja, hogy a Beatles-ről van szó, nem a szar zenére asszociál"

Pedig szerintem lenne alapunk arra asszociálni. Félre ne érts, nincs bajom a Beatles-szel, de az ő Ob-La-Di Ob-La-Da című remekművük semmivel intellektuálisabb tartalmilag, vagy összetettebb zeneileg mint Lil Pump-tól a Gucci Gang, szóval én totál nem háborodnék fel, ha valaki azt mondaná rá, hogy igénytelen gagyi. Csak ugye ez nem gyakran fordul elő, mert ott van a rózsaszín nosztalgia szemüveg, meg a klasszikusok sérthetetlensége.


Hű, jó messze mentünk az eredeti témától... :D

2018. szept. 21. 14:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/23 A kérdező kommentje:

"

#12 A Bon Jovi-t bár túlzás lenne azt mondani, hogy szeretem, én mindig külön választottam az olyan bandáktól, mint a Twisted Sister, Quiet Riot, Ratt, Dokken, Skid Row, szerintem azért, mert Jovi egy kicsit elhúz sztenderd pop-rock irányba ettől a glam-metal műfajtól, amitől amúgy kimondottan kiütést kapok. :D"


Igen. Mondjuk a felsoroltaknak is van 1-2 jó dala (pl. a RATT-nek), de épp ez a különbség, hogy a Bon Jovi esetében kevésbé érzem azt, hogy minden egy kaptafára megy. A többinek esetleg van 1 dala, ami tetszik, és ennyi. A Bon Jovi számomra más (és az Aerosmith). Az utóbbi albumok ugyan nagyon felszínesek szövegvilágban, de a mai napig vannak rajta dalok, amik jók, pl. What's Left of Me. Az a fő baj szerintem, hogy a legtöbb ember - még olyanok is, akik nyilvánosan beszélnek róla, pl. Puzsér - elég felkészületlenek belőle. Úgy gondolják, hogy Bon Jovi = Livin on a Prayer (ami amúgy szerintem szövegvilágában igenis nem rossz), de azt már kevesen tudják, hogy a Livin-ben kitalált 2 szereplő végigvonul a BJ karrierjén egyfajta karakterekként. És kevesen ismernek olyan dalokat, mint pl. a Santa Fe vagy Richie Sambora szólólemezei vagy például a Dimond Ring. Mindenki ismeri az Its My Life-ot, és ezzel le van rendezve. :)


Amúgy érdekes, hogy pont ez a 2 banda került szóba, mert a bátyám nagy Beatles-rajongó, én meg a Bon Jovinak vagyok/voltam rajongója. A bátyám mindig leszólta a BJ-t, hasonló indokok miatt, mint amik itt elhangzottak, de én pl. sosem értettem, hogy a beatles miért lenne jobb. Emlékszem, meg is kérdeztem tőle, hogy nem zavarja, hogy a Beatles az első korszakában szintemást se énekelt csak cuki szerelmes számokat? (Nem zavarta. :D ) A Beatlesnek nagyon sok olyan dala van, mint pl. az I Wanna Hold Your Hand, She Loves You, Do you wnna know a secret, All my loving stb., és karrierjük második felében kezdtek el mondani is valamit. Mondjuk a tesóm tipikusan az, aki szerint a 80-as évek után meghalt a zene. Ezzel egyébként nem akartam leszólni a Beatlest, csak elmondtam a véleményem, hogy kicsit túlzóak találom az elismerésüket. Mondjuk, ha már említettük Michael Jacksont: nem tudom, észrevette-e más is, de nekem az az érzésem, hogy a YouTube-kommenteket pl. nem lehet úgy olvasni, hogy ne bukkanjon elő. Pl. ha megnézel egy 10-es listát a legjobb koncertturnékról, ott is mindenki arról ír, miért nem Michael Jackson az első? De most miért lenne első, ha egyszer több érv szólt épp a U2 mellett? (A Queen meg rajta se volt.)


Én azért nem akarom levonni az értékét a jó dalszövegnek vagy az összetett zenének, mert azért ezek számomra is fontosak. De nincs olyan zenész, aki ne írna néha tingli-tangli dalt, mert maradt még 2 perc szabad hely az albumon. :) Vagy mint a híres színészek, akiket sokan szeretnek, de ha megnézed, mik voltak a kezdeti filmjeik, mielőtt híresek lettek, hát sokszor az is ciki.


A pop zene úgy nagy összességében amúgy nem a kedvencem, de igenis vannak köztük tehetséges előadók, pl. Adele vagy a Fun zenekar (akik szeretik magukat indie popnak mondani, de hát franc se tudja), vagy Mika első 2 lemeze, vagy akár Darren Hayes, aki régen a Savage Garden énekese volt, és aki sokak számára (aki persze egyáltalán ismeri) a nyálasság mintapéldája, de szerintem ő tud szöveget írni. Más kérdés,hogy tényleg nem megy bele mély dolgokba sok esetben, de amiről ír, azon látszik, hogy gondolkodott rajta.


Aztán ott van az is, hogy sokan ugye nem értik a szöveget. Most volt nálunk Ricky Martin, és meglepett, hogy mennyi ismerősöm elment rá és áradozott. Én - túl azon, hogy nem vagyok oda a latinos hangzásért - gagyinak tartom Ricky Martint, mert tudok spanyolul, és értem, hogy ezek a ven Te Pa' Ca s társai mennyire nem szólnak semmiről ("ha akarod, majd fürdünk", meg hasonló hülyeségek). Ugyanakkor itt van pl. a Despacito. Valamiért divat azt írni, hogy milyen undorító a szövege, meg hogy az is csak a nők megalázásról és a szexről szól, csak azt ugye nem értjük... Legalábbis sokszor láttam már, hogy az emberek ezt írják, például itt a GYK-n. Én nem tudom, honnan jön ez, de az az igazság, hogy bármilyen meglepő is, a Despacito szövege egyáltalán nem lealacsonyító, sőt kifejezetten udvarias igazából a megszólítottal. Egy szeretkezésről szól, nem egy szexről. Ilyen értelemben még jobb is, mint Ricky Martin, aki annyit mond, hogy megérkezett a buli a szádba, vagy nem is tudom, hogy fordítsam (La Mordidita).

Szóval, úgy néz ki, amit az emberek nem értenek, az mindegy. Pedig vannak olyan spanyol ajkú előadók, mint Alejandro Sanz, Gaby Moreno, Enrique Bunbury, a Soda Stereo, MIguel Bosé stb.


" Sokan nem is tudják, hogy erről szól az a dal, de borítékolom, hogy 20-30 év múlva mikor visszatekintenek könnyes nosztalgiával a kortársaink erre a korszakra, az lesz az egyik dal, amit felhoznak majd példának, hogy bezzeg az én időmben milyen tartalmas popzene is volt... "


Ez olyasmi, mint a U2-tól a One, amire sokan azt hiszik, hogy micsoda szerelmi himnusz, közben meg Bono az apjának énekli, ha jól tudom. És még csaknem is kedves dolgokat mond. :)


"de ők akkor még legalább próbáltak úgy csinálni, mintha nem ez lenne a helyzet. Szerintem jól mondta, amit mondott, viszont én kicsit más tanulságot szűrtem le belőle, mint ő. Ez egy nagyon nem népszerű véleményem, és szívesen várok rá ellenvéleményt, de szerintem a mai popzenének komoly előnye, hogy nem próbál meg többnek tűnni annál, mint ami. "


Mindkét oldalt értem. Értem azt is, amit te mondasz, de azért én valahol mégse szeretem azt, ami már a közönséges kategóriába tartozik, és emlékszem, hogy tinédzserként sem szerettem.


" Csak ugye ez nem gyakran fordul elő, "


Az Obladi-obladát (bocs,nem tudom, hogy írják) kifejezetten szokták szidni.


Egyszer kiírtam egy kérdést, amiben felsoroltam régi zenéket, amik szerintem túl nagy mondani valóvalnem bírnak.Ilyeneket:


https://www.youtube.com/watch?v=ge9Ou3-YyqU


https://www.youtube.com/watch?v=TSP0e5rXUl8


https://www.youtube.com/watch?v=R7j7XSOOZD8


https://www.youtube.com/watch?v=HSNSTerj2Kc


https://www.youtube.com/watch?v=AopIr7T-Zq4


https://www.youtube.com/watch?v=ho7796-au8U


Ezek amúgy kivétel nélkül tök jó dalok. :) De a kérdésre nem sok választ kaptam, viszont nagyon beszólt 1-2 ember, főleg az utolsó miatt. Meg persze hogy franc se fogja végignézni a linkjeimet...


Eltértünk a témától, de nem baj, tök jó. :)

2018. szept. 21. 14:48
 17/23 A kérdező kommentje:
Azért az érdekes, hogy Jon Bon Jovi is azt mondta, hogy szerinte van gond a mai zenével, és ez viszont érdekes, ha egy zenész is ezt mondja. Nem tudom, igaza van-e, de elgondolkodtató. Az is érdeke,s hogy maga JBJ nem azt mondta, hogy a zene rossz, hanem hogy ugyanolyan. Hogy pl. Lady gaga nem új dolog, szerinte ugyanaz, mint Madonna volt. Justin Bieber szerinte a mai Justin Timberlake.
2018. szept. 21. 14:52
 18/23 A kérdező kommentje:
Bocsánat az elírásokért.
2018. szept. 21. 15:15
 19/23 A kérdező kommentje:
Még egy utolsó gondolat: JBJ ezt egy olyan interjúban mondta, ahol arról beszélt, hogy a reality műsorokat nem tartja jónak, mert egyrészt eltűnnek a tehetségek pár év múlva, illetve mert olyasmiket várnak el tőlük, ami teljesíthetetlen, pl. hogy különböző műfajokban énekeljenek,amiről kijelentette, hogy olyat ő se tud, és kiesne. Rendszeresen hívják zsűritagnak, de sose vállalja. És azért ezek a műsorok tényleg hatással vannak a zenére. Ez már az én véleményem, de szerintem az igaz, hogy ezeknek a hatásra manapság sokan azt hiszik, hogy bárki énekes lehet, aki némileg tud énekelni. Mármint mindenkinek van ismerőse, aki anyák napján aranyosan énekelt meg az iskolai kórusban, de az szerintem még nem az a szint, amiért kifizetnék egy drága koncertjegyet. És szerintem ezek a műsorok - főleg a magyar verzió - olyan, hogy ha kicsit tud valaki énekelni, már akkor is elindul, és sokan meglepődnek, hogy ez nem elég egy énekesi színvonalhoz. Lehet, hogy túlgondolom, de ez a véleményem.
2018. szept. 21. 15:23
 20/23 anonim ***** válasza:
100%

"Az a fő baj szerintem, hogy a legtöbb ember - még olyanok is, akik nyilvánosan beszélnek róla, pl. Puzsér - elég felkészületlenek belőle."

Ja, ez úgy ámblokk népbetegség minden témában. Amíg az ember nem tud eleget valamiről ahhoz, hogy átlássa, hogy mennyi mindent nem tud, addig azt hiszi, hogy mindent tud. Puzsér ennek ékes példája, ő maga a Dunning-Kruger manifesztációja, gyakorlatilag bármiről beszél elég ideig, lejön, hogy totál alul-/félretájékozott. A #10-es válaszban én is dicséretet kaptam a zenei szakértelmemre, pedig messze nem vagyok szakértő, épp csak tisztában vagyok vele, hogy mi az, amiről nem tudok eleget ahhoz, hogy véleményt nyilvánítsak, így csak akkor szólalok meg, mikor értelmeset tudok mondani. :D

"Mondjuk, ha már említettük Michael Jacksont: nem tudom, észrevette-e más is, de nekem az az érzésem, hogy a YouTube-kommenteket pl. nem lehet úgy olvasni, hogy ne bukkanjon elő."

A YouTube komment szekcióról ilyen témában pszichológiai tanulmányokat lehetne írni szerintem. Gyakorlatilag bármilyen híresebb régebbi zene alatt ha kommenteket olvas az ember, nettó rákot kap. Valamennyire együtt tudok érezni azzal a mentalitással, ami ott uralkodik, mert tinédzserkoromban nekem is volt egy ilyen "különc zseni"-komplexusom (mondjuk sose mentem vele odáig, hogy olyanokat mondjak, hogy "rossz generációba születtem"), de így utólag visszatekintve, szerintem marhára vicces, hogy az ilyen fiatalok arról osztják mindig az észt, hogy a kortársaik csak divatból hallgatják ezt meg azt, mert hogy csordaszellem így, média-manipuláció úgy, stb., eközben ők is tökre nyáj módjára istenítik ugyanazt a 20-30 nagy legendás előadót, amit elsőként eléjük tettek és annál aligha terjed tovább az a marha nagy egyéniségük.

"Én azért nem akarom levonni az értékét a jó dalszövegnek vagy az összetett zenének, mert azért ezek számomra is fontosak."

Szerintem az ember nem feltétlen alacsonyítja le / kérdőjelezi meg a jelentőségét egy-egy zenei vonásnak azzal, hogy azt mondja, hogy nem kell mindennek ugyanarról szólnia. Szeretem én a technikailag, meg koncepcionálisan komplex zenét, főleg progresszív metál, meg jazz formájában, de ez semmilyen hatással nincs arra, hogy mennyire élvezek egy Limp Bizkit-et, vagy egy Lil Pump-ot, mert a kettőnek teljesen más a lényege és hülyeség lenne őket egymáshoz mérni. Hogy a kedvenc hazai vloggeremet idézzem: "másért szeretjük a hétfogásos konyhai műremeket és másért az aluljáróban vett gyros-t, de nincs okunk lemondani egyikről a másik javára, még akkor se, ha utóbbi élvezetéhez az kell, hogy minél kevesebbet tudjunk az elkészültének körülményeiről" (ő ezt mondjuk videojáték témában mondata, de minden művészeti ágnál ugyanúgy helytálló). Amikor valaki komplett műfajokat minősít értéktelennek, az szerintem annak a jele, hogy az illető tök mást keres benne, mint amiről szól az adott stílus. Pl. metálosok szokták mondani, hogy a punk zenészek is olyanok akarnak lenni, mint a metál zenészek, csak a technikai készségük nincs meg hozzá, ami totál hülyeség, és látszik rajta, hogy nem tudják, hogy miről szól punk. Ez ugyanaz, mint mikor emberek azt mondják, hogy az absztrakt stílussal operáló modern művészek azért csinálják azt, amit, mert nem tudnának jobbat csinálni, holott Picasso is tudott fotorealisztikusan festeni már tinédzserkorában, épp csak nem látott fantáziát a tájképek meg portrék hányásig való ismétlésében...

"Ugyanakkor itt van pl. a Despacito. Valamiért divat azt írni, hogy milyen undorító a szövege, meg hogy az is csak a nők megalázásról és a szexről szól, csak azt ugye nem értjük... Legalábbis sokszor láttam már, hogy az emberek ezt írják, például itt a GYK-n."

A szövegéről pont nem hallottam még rosszat annak a dalnak, de elhiszem, amit mondasz. Mostanában tényleg az a dal a legnagyobb céltáblája a modern zene miatt hisztizőknek, mint régen volt a Baby a Justin Bieber-től (már azoknál, akik egyáltalán eljutnak odáig, hogy tudják, hogy Bieber már nem menő, meg Skrillex sem) :D

"Mindkét oldalt értem. Értem azt is, amit te mondasz, de azért én valahol mégse szeretem azt, ami már a közönséges kategóriába tartozik, és emlékszem, hogy tinédzserként sem szerettem."

Tinédzserként én sem, részben a fentebb említett különc zseni komplexus miatt. De ahogy egyre több és többféle zenét kezdtem el hallgatni, meg művelődtem a témában, átértékeltem jó pár dolgot.

"Az is érdeke,s hogy maga JBJ nem azt mondta, hogy a zene rossz, hanem hogy ugyanolyan. Hogy pl. Lady gaga nem új dolog, szerinte ugyanaz, mint Madonna volt. Justin Bieber szerinte a mai Justin Timberlake."

Ez idáig oké, de ez a jelenség is egyidős a művészettel. Az egymást váltó zenei, irodalmi, meg képzőművészeti irányzatokban is észre lehet venni ismétlődő sémákat, ez szerintem csak azt mutatja, hogy a generációs különbségek nem olyan jelentősek, mint amilyennek hisszük őket.

A tehetségkutatós téma egy nagyon összetett dolog szerintem.

Ehhez is van mindenesetre egy Steven Wilson-gondolatom. Ő mondta, az anyja barátnői szokták mindig mondani neki, hogy "Stevie olyan szépen énekelsz, miért nem mész el egy ilyen műsorba? Biztos imádnának", és erről neki az a véleménye, hogy nincsen baja a tehetségkutatókkal, de szerinte egy tök más dolgot képviselnek, mint ő - "én a zeneipar része vagyok, ők a szórakoztatóipar része. Nem azt mondom, hogy jobb vagyok náluk, csak azt, hogy a kettő két külön világ". A gondolat utolsó részét én is nagyon adom. Persze, az elég sz#r, ahogy az ilyen műsorok megpróbálják trivializálni, hogy mi a jó zene, de ez egy olyan dolog, amit az ember saját magától is elkövet, és nekem nem tűnik úgy, hogy a zeneiparra nagyobb hatást tennének az ilyen műsorok - ha meg netán kikerül belőlük egy olyan előadó, aki képes is magát fenntartani zenével még egy évnél tovább, az szerintem mutathatja azt, hogy több potenciál volt benne, mint amennyi az ilyen műsorokhoz kell.

"olyasmiket várnak el tőlük, ami teljesíthetetlen" & "manapság sokan azt hiszik, hogy bárki énekes lehet, aki némileg tud énekelni"

Ömm... Nem érzed, hogy ez a két gondolat egy kicsit ellentmond egymásnak? :D Mindkettő dologban látom a rációt amúgy, csak viccesen néznek ki egy bekezdésen belül, meg amúgy külön-külön is tudnék kötözködni mindkettővel.

Szerintem az ilyen műsorok elvárásaival nem az a gond, hogy túl magasan, vagy hogy túl alacsonyan van a léc, hanem hogy egy olyan mércét használnak, amivel semmilyen más kontextusban nem értékelünk zenét. Kezdve azzal, hogy mindenki mások számait énekli... Szeretek én egy jó feldolgozást, de szerintem attól jó egy jó feldolgozás, hogy van neki transzformatív jellege, azaz az előadó a saját személyiségével újraértelmezi az eredeti alkotást és emiatt egy teljesen más művet kapunk. Itt viszont épp csak annyi személyiségről beszélhetünk, mint amennyit valakinek a kiállása áthoz, meg amennyire bármelyik ember hangja különbözik a többiétől. Az éneklésre viszont úgy tekintenek az ilyen műsorokban, mint egyfajta sportra, ahol minél tökéletesebben kell teljesíteni, mert az határozza meg, hogy mennyire jó valaki. Véleményem szerint nem erről szól a művészet, a zene nem meritokrácia, sokszor pont, hogy valakinek a hibái adják a varázsát, meg gyakran azért lesznek legendásak előadók, mert nem jobbak, vagy rosszabbak az elődeiknél, hanem mások, innovatívak.

Viszont a tehetségkutatóknak ez a teljesítmény-centrikus hozzáállása ironikusan hasonló a popzenére panaszkodó rockerekéhez. Nem szeretem, mikor az emberek rossz dolognak állítják be azt a feltevést, hogy "bárkiből lehet zenész". Miért ne lehetne? Igen, bárki fel tud venni hangokat és felteheti a Bandcamp-re, ez így van. Mint már mondtam, a tehetség túl van misztifikálva, le kéne rombolni ezt a képzelt falat, amit az emberek felhúztak A Művészek™, meg az átlag földi halandók közé. Az ember tudja fejleszteni a készségeit, meg ki tud találni új, érdekes dolgokat gyengébb készségekkel is. Csak azért, mert volt egy maroknyi über-virtuóz zenész a történelem során, akik amint hangszert vettek kezükbe, máris profik voltak, attól még nem csak hogy nem ennek kell az alapnak lennie, nem is ez a tipikus. John Coltrane 18 éves korában ragadott először szaxofont és még utána két évvel is úgy játszott, hogy az ember azt mondaná rá, hogy ez csak egy random csávó, aki hobbiból megtanult zenélni, aztán végül belőle lett a világ egyik legnagyobb jazz-legendája. Nem azért lett nagy zenész, mert istenadta tehetsége volt neki, hanem mert sokat foglalkozott vele - arra pedig igen, úgymond bárki képes. Az mondjuk már egészen más téma hogy mi kell ahhoz, hogy valaki kimondottan sikeres is legyen. Az Adam Neely nevű zene téma köré orientálódó vlogger kapott egyszer egy olyan kérdést, hogy szerinte lehet-e a valaki úgy sikeres, hogy fogalma sincsen a kortárs zenéről. Adam válasza erre egy kérdés volt: "Mit tenne Miles Davis?". Ez egy olyan kérdés, amit az ember gyakran feltehet magának, ha valami nagy dilemmája van az életben. Miles Davis ugyanis azt csinálta, hogy karrierje alatt végigkövette a jazz számos különböző generációját, és azon kívül, hogy némelyik jazz irányzatot sajátkezüleg teremtette meg egyfajta ellen-reakcióként valamelyik korábbi alműfajra, az összes többi stílusban is volt neki legalább egy meghatározó albuma. Fontos tehát a sikerességhez, hogy erősen tudatosak legyünk a saját korunk zenei kontextusát illetően (meg még van egy rakás kis nüansznyi faktor, amibe bele se megyek, mert én sem különösebben látom át a töredékét sem), de ugye a sikeresség nem az egyetlen mércéje a zenének, és pláne nem a legfontosabb... :)

2018. szept. 21. 17:33
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!