C mollban miért használunk G dúrt, G moll helyett?
Igen, ezért kérdezem. Mostanság rengeteg videóba beleütközöm, ahol G dúrt használnak G moll helyett, valószínűleg azért csinálják ahhoz lehet köze, hogy így egy félhanggal közelebb lesz a tonikához (Bb-ből B) és így erősebb a hatás.
De nem igazán értem, hogy akkor ennek a melódiában is érvényesülnie kell?
"Bb-ből B"
Márhogy B-ből H :) Magyar oldalakon a félreértések elkerülése végett érdemes szerintem a magyar nomenklatúrát használni az angolszász helyett.
Egy apró kérdés: nem összhangzatos C-moll skálánk van merő véletlenségből? Ha megnézed, a dominánsra épített hármashangzat középső hangja, azaz a terce pont a skála vezetőhangja, ami összhangzatos mollnál egy fél hanggal fel van emelve a természetes mollhoz képest. C-mollnál pont B helyett H (vagy ha angolul szeretnénk mégis írni, Bb helyett B).
Ha természetes mollról van szó, akkor is használhatunk dúrt a dominánson - hiába van meg a hangnemünk, használhatunk más, a hangnembe nem tartozó hangokat, ha a helyzet úgy kívánja. Valószínűleg itt autentikus teljes zárlatot használtak, ami egy V-I lépéssel végződik, viszont erősebb a kadencia akkor, ha az V. fokon álló akkord terce nagyterc. Magyarán szerintem jó eséllyel kadenciáknál láttad te ezt. De javíts ki, ha nem.
G-dúrt használunk. A C-dúr V foka a domináns G-dúr. A domináns (majdnem) mindig dúr vagy meg inkább dúr hetes. A H lesz a vezetőhang (G-dúr nagyterce) melyet felfelé C-re oldunk.
Mármint klasszikus összhangzattanban, mert dzsessznél lehet maradni H hangon és akkor a tonáns akkordunk a CM7
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!