Ez milyen skála? És ez az akkordmenet hogy hangozhat jól?
Kezdő gitáros vagyok. Több dalban találkoztam olyan akkordmenettel, amiben Cm, D#, Fm, G, G# és B (Bb) volt Cm alappal, vagy ugyanez más hangnemben. Érthetetlen, hogy ez hogy működhet.
Eleve ezekből az akkordokból 7 helyett egy 9 hangból álló skála jön ki:
C, D, Disz, F, G, Gisz, A, B, H.
Néhol C# is volt az akkordok között, ami egy Ciszt is hozzáad a skálához.
Először gondoltam harmonikus, aztán dallamos mollra, aztán frígre, de már tényleg nem tudom. Az biztos, hogy vegytisztán egyik se.
Köszi.
https://www.youtube.com/watch?v=o9V42cbtxos
Itt a refrén pl:
Cm F Fm Cm Cm B B G Cm hallás alapján, de ha nem úgy van, akkor is jól hangzik, kipróbáltam.
Ami azt jelenti, hogy van benne egy G, Gisz, A, B, H, C kromatikus sorozat. A verzében ezen kívül G# is van.
De gyakori pl. a Cm G# D# B Cm G# Fm G sorozat is, de most hirtelen erre nem tudok példát hozni. Ez mondjuk egyszerűbbnek tűnik, természetes moll váltogatva a harmonikussal.
Ez ennél azért jóval összetettebb, inkább a dal (vagy a dalrészlet) hangneméből indulj ki.
Gyakori fordulat például, hogy dúrban a negyedik fok akkordját mollban is megjelenítik. Másik népszerű moduláció, mondjuk egy kiállás alatt, behozni egy leszállított hatodik fokú akkordot , ami továbbmehet egy leszállított hetedik fokra, és onnan vissza az első fokra. Leírok erre egy akkordmenetet példának:
C F fm C
C F G G
Asz -
B -
C ...
Ez nem egy konkrét dal, de kipróbáltam, nem hangzik idegennek, szerintem jól szól. Ha a hangokat keresgélnénk ki, megjelenik benne a G, Asz, A, B, H, C. Namármost, ilyen skálát biztos nem találsz, a kromatikus skálán kívül, amiben mindegyik hang szerepelni. Fel kell ismerni, hogy az F-moll csak egy vendégakkord, és ugyanúgy c-dúrban maradunk, az Asz és a B dúr pedig csak egy "kiállás" (nem tudom hogy kell nevezni szakszerűen, de például ha ez egy konkrét dal lenne, ezzel vezetenék vissza az elejére). Itt sem megyünk át teljesen más hangnembe, de más hangok jelennek meg.
A te általad leírt példákat nem játszottam végig, de szerintem érdemes először hangnemben gondolkodni, és a moduláló, skálába nem illő hangokat-akkordokat külön kezelni.
Köszi. Igazából én eddig szentírásként kezeltem a skálákat úgyhogy nem is nagyon kísérletezgettem.
Még annyi, hogy milyen bevet módszereket ismertek két hangnem közti békés váltáshoz?
Ha linkeltek ilyen tananyagot, azt is köszönöm.
Igen, egy könnyen bevett módszer,
Dúrban a második foknál moll helyett domináns szeptimet raksz, ami tovább megy V. fokra, és onnantól kezdve az az új hangnemed. Talán ez a leggyakoribb, a klasszikus zenében, de könnyűzenében is használják. De persze millió féle fordulat van, és aztán kiderül, hogy az igazán zsenik meg úgyis felrúgják a szabályokat, és valami sokkal jobbat hoznak létre :D
Én csak komolyzenéről tudok könyvet ajánlani, abból is főleg a klasszikusokról, Kesztler Lőrincnek és Frank Oszkárnak vannak összhangzattani könyvei.
Jazz összhangzattanból esetleg Márkus Tibor kiadványai.
G-dúr hármas: G-H-D
G-moll hármas: G-Bb-D (nem “áisz”, hiába az enharmónia, az építkezés Alap-terc-kvint, ahogy azt már korábban is írták.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!