Kezdőoldal » Szórakozás » Zene » Gitározásnál, ha Blues-t...

Gitározásnál, ha Blues-t szeretnék játszani E7-re akkor milyen skálákat kell játszanom?

Figyelt kérdés

Próbálom megérteni az alapokat de nem megy. Értem a blues skála felépítését (lá, dó, ré, ri, mi, szó) és a 12 ütemet is 1. 4. 1. 5. 4. 1. tonika szubddomináns domináns. De ha olyan akkord menet van, hogy E7, A7, H7

Ezekre mindig váltanom kell a skálát is? E blues skála utána A blues skála és H blues skála. Segítsetek!



2017. ápr. 15. 10:33
 1/9 anonim ***** válasza:
Több módon is lehet gondolkozni. Lehet váltani akkordonként az alaphangról indított blues skálákra. De végigjátszható mindhárom blues skála a teljes akkordkörre. Attól függ milyen hangzást akarsz. Ha az utóbbit csinálod, akkor azért figyelni kell, mert megjelenik a N7 is. Ha csak sima pentatont játszol, akkor nagy gond nem lehet. Ami talán a legkonszonánsabb mindhárom akkordra, az a B lá pentaton. Aztán lehet mixolídeket is játszani.
2017. ápr. 15. 16:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 A kérdező kommentje:
nem teljesen értem ha az első 4 ütem e7 akkord akkor csak e blues skálát játszhatok ami e moll pentaton? e dúr nem vagy mi, mert szerintem az harmonizál a legjobban. Az utána következő 2 ütem ami A7 arra csak a blues skálát. stb. A hetedik dominánst bejátszhatom? Ha pedig azt választom hogy e-a-h blues skálát összeolvasztom teljes kacsvasz lenne.
2017. ápr. 15. 18:35
 3/9 anonim ***** válasza:
Megpróbálom érthetőbben. De ez nem szentírás, csak én így gondolkozok. Mivel nincs olyan hangnem, amiben E7, A7 és B7 egyszerre előfordulna - az autentikus blues kör akkordjait sem lehet egy hangnemben megtalálni - ezért én modálisan gondolok rájuk. E7-re E mixolíd (A dúr), A7-re A mixolíd (D dúr) és B7-re B mixolíd (E dúr) skálát játszok. Kezdetnek azt javaslom, hogy csak az akkordok hangjain állj meg - E7 esetén E-G#-B-D (1-3-5-7) a többi skálahangot F#, A, C# (9, 11, 13) váltóhangnak használd. Így lesz azonnal sikerélményed. Később persze nézd meg, hogy az egyeses hangok a skálában hogyan viszonyulnak az akkordhoz, milyen a hangzásuk. Illetve fordíts külön figyelmet a terc és szeptim hangokra. Az akkordokra általában rá lehet húzni több skálát is. Ezzel gyakorlatilag a váltóhangok változnak az akkordhangok körül, illetve egyes akkordhangok alterálhatóak, de ami sosem változik a terc és a szeptim. Ha ezeket megváltoztatod, akkor az akkord jellege is változik. Ha már a kezedben vannak a skálák és az akkordhangok, akkor kezdj el azzal foglalkozni, hogy akkord váltásnál összekötöd a terceket és a szeptimeket. Pl.: amikor E7-ről A7-re váltasz, E7-nél az utolsó hangod D (szeptim) és A7-nél C# (terc) az első hangod stb... Hangnem váltásnál még az is érdekes, hogy melyik hangok változnak. Ha A dúrból D dúrba modulálsz (E7-A7 péla ismét) a G#-ből G lesz. Mutasd meg, ami változik. A pentaton skálákra pedig én úgy tekintek, hogy ezek alaphangtól függően skála töredékek, amik alterált hangokat is tartalmazhatnak. Ha E7-re "e" lá pentatont játszok, akkor az lehet az E mixolíd skála töredéke is: 1-9#-11-5-7(b), ami E7/9#/11 hangzás. 9# külön említést igényel: alterált 9 és blues hang. De mi van, ha E7-re "a" lá pentatont játszok? Az egy 1-9b-5#-11-7(b), E7/9b/5#sus4 hangzás. Ezeket ki kell bogarászni de nem a matek a lényeg, hanem hogy hogyan szól, jól vagy nem.
2017. ápr. 15. 21:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:
Utolsó példánál el6asztam. A G természetesen 9#. Tehát E7sus4/9#/5# vagy mi.
2017. ápr. 15. 22:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

Kövezzetek meg, de ha nekem bluesról van szó, és nekiálltok itt matekozni, számolni, skálázni, egyenletet megoldani hogy milyen hangot hova kelljen játszani.

Ott nekem véget ér a blues, ami nekem épp arról szól hogy nem egy gép vagy hogy skálákat, rendszereket, szabályokat követsz, hanem érzésből zenélsz. És a hangsúly a ZENÉLSZ-en van.

És mondom ezt úgy hogy van 10 éve játszom bluest (is) és soha, (szó szerint) soha nem jutottam el hogy hangokat meg skálákat matekozzak. Nem azért játszok oda olyan szólót mert oda X hang illik, az nekem már nem érzésből zenélés lenne, hanem egy gépies valami. És főleg a bluesról gondolom ezt, ahol a legkevésbé jutna eszembe relitivitás-elméletet alkalmazni a hangok kiszámolására hogy mit, hogyan, mikor, hova..


És hozzáteszem egy cseppet sem akartam ezzel cinikus lenni, sem belekötni. Tökéletesen tisztelem a zenei elmélet ilyen szintű tudását! Csak eszembejutott a gondolat erről és le kellett írnom! :)

2017. ápr. 16. 20:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:

Az előzőhöz még kiegészítésképp: amikor azt írtam hogy soha nem jutott eszembe, hogy skálákat meg hangokat számoljak, azt úgy értettem, hogy szó szerint 0%ban alkalmazok bármi ilyesmit, zeneelméletet, zenélés közben. "VAN" a zene, én meg játszok hozzá.. és nem is érzem egyáltalán semmi szükségét, ha tényleg érzed a zenét.

Értem ezt úgy, hogy lehet végeredményben tökéletesen "ugyanazt" a szólót fogjuk játszani egy számban, csak Te azért, mert X Y ZS# hangokat játszol, az X Y ZS# akkordokra, én meg azért mert azt hallom hogy oda azt kell játszani, de közben fingom nincs hogy mi az hogy 1 4 1 5 4 1, és hogy épp milyen akkord van. Mert tulajdonképpen nincs is rá szükség hogy tudjam.

2017. ápr. 16. 20:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
A nagy monológom utolsó gondolata felett valahogy átsiklottál, haver.
2017. ápr. 16. 20:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:

A zenének az a lényege, hogy jól szóljon (a fülnek tessen) az a valami, amit hallasz. Hogy miként jut el valaki odáig, hogy képes legyen ilyen dolgokat játszani, az lényegtelen. Az más kérdés, hogy mindenkinek más és más tetszik. Ahhoz, hogy olyan dolgokat tudjak eljátszani, ami nekem tetszik, ahhoz nekem - és a legtöbb embernek - szüksége van az elméletre is. Viszont hogy rendszerbe tudok illeszteni zenei dolgokat, nem jelenti azt, hogy gépként zenélek. Azt viszont meggyorsította, hogy a belső hallásom és a kezem össze legyen kötve. Ami dalam eszembe jut, azt azonnal le tudom játszani, nincsenek semmilyen képletek. Viszont idáig el kellett jutni és nekem ehhez nem volt elég, hogy csak játszom, ami jólesik. Charlie Parker mondta azt, hogy "Master your instrument, master the music and then forget all that... and just play." Ugyanezt vallom.


Itt pedig egy kezdő gitáros kérdezett valamit, amire nem lehetett az a válasz, hogy azt játszol, ami jólesik. Mert azzal kitörölheti a fenekét. Ezért próbáltam olyan tanácsokat adni, amivel sikerélménye lehet az embernek. Nem jelenti azt, hogy így kell szólózni. Sőt semmilyen szóló nem ilyen, hacsak nem valami iskolai etűdről beszélünk. Mivel írásban elég nehéz zenéről bármit is mutatni, ehhez szükség volt a száraz elméletre is. Izét meg akármit mégsem írhattam.

2017. ápr. 16. 22:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 A kérdező kommentje:

Találtam valami hasznosat is csak angolul :D

megosztom veletek is: [link]

2017. ápr. 17. 00:22

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!