Gitározásnál, ha Blues-t szeretnék játszani E7-re akkor milyen skálákat kell játszanom?
Próbálom megérteni az alapokat de nem megy. Értem a blues skála felépítését (lá, dó, ré, ri, mi, szó) és a 12 ütemet is 1. 4. 1. 5. 4. 1. tonika szubddomináns domináns. De ha olyan akkord menet van, hogy E7, A7, H7
Ezekre mindig váltanom kell a skálát is? E blues skála utána A blues skála és H blues skála. Segítsetek!
Kövezzetek meg, de ha nekem bluesról van szó, és nekiálltok itt matekozni, számolni, skálázni, egyenletet megoldani hogy milyen hangot hova kelljen játszani.
Ott nekem véget ér a blues, ami nekem épp arról szól hogy nem egy gép vagy hogy skálákat, rendszereket, szabályokat követsz, hanem érzésből zenélsz. És a hangsúly a ZENÉLSZ-en van.
És mondom ezt úgy hogy van 10 éve játszom bluest (is) és soha, (szó szerint) soha nem jutottam el hogy hangokat meg skálákat matekozzak. Nem azért játszok oda olyan szólót mert oda X hang illik, az nekem már nem érzésből zenélés lenne, hanem egy gépies valami. És főleg a bluesról gondolom ezt, ahol a legkevésbé jutna eszembe relitivitás-elméletet alkalmazni a hangok kiszámolására hogy mit, hogyan, mikor, hova..
És hozzáteszem egy cseppet sem akartam ezzel cinikus lenni, sem belekötni. Tökéletesen tisztelem a zenei elmélet ilyen szintű tudását! Csak eszembejutott a gondolat erről és le kellett írnom! :)
Az előzőhöz még kiegészítésképp: amikor azt írtam hogy soha nem jutott eszembe, hogy skálákat meg hangokat számoljak, azt úgy értettem, hogy szó szerint 0%ban alkalmazok bármi ilyesmit, zeneelméletet, zenélés közben. "VAN" a zene, én meg játszok hozzá.. és nem is érzem egyáltalán semmi szükségét, ha tényleg érzed a zenét.
Értem ezt úgy, hogy lehet végeredményben tökéletesen "ugyanazt" a szólót fogjuk játszani egy számban, csak Te azért, mert X Y ZS# hangokat játszol, az X Y ZS# akkordokra, én meg azért mert azt hallom hogy oda azt kell játszani, de közben fingom nincs hogy mi az hogy 1 4 1 5 4 1, és hogy épp milyen akkord van. Mert tulajdonképpen nincs is rá szükség hogy tudjam.
A zenének az a lényege, hogy jól szóljon (a fülnek tessen) az a valami, amit hallasz. Hogy miként jut el valaki odáig, hogy képes legyen ilyen dolgokat játszani, az lényegtelen. Az más kérdés, hogy mindenkinek más és más tetszik. Ahhoz, hogy olyan dolgokat tudjak eljátszani, ami nekem tetszik, ahhoz nekem - és a legtöbb embernek - szüksége van az elméletre is. Viszont hogy rendszerbe tudok illeszteni zenei dolgokat, nem jelenti azt, hogy gépként zenélek. Azt viszont meggyorsította, hogy a belső hallásom és a kezem össze legyen kötve. Ami dalam eszembe jut, azt azonnal le tudom játszani, nincsenek semmilyen képletek. Viszont idáig el kellett jutni és nekem ehhez nem volt elég, hogy csak játszom, ami jólesik. Charlie Parker mondta azt, hogy "Master your instrument, master the music and then forget all that... and just play." Ugyanezt vallom.
Itt pedig egy kezdő gitáros kérdezett valamit, amire nem lehetett az a válasz, hogy azt játszol, ami jólesik. Mert azzal kitörölheti a fenekét. Ezért próbáltam olyan tanácsokat adni, amivel sikerélménye lehet az embernek. Nem jelenti azt, hogy így kell szólózni. Sőt semmilyen szóló nem ilyen, hacsak nem valami iskolai etűdről beszélünk. Mivel írásban elég nehéz zenéről bármit is mutatni, ehhez szükség volt a száraz elméletre is. Izét meg akármit mégsem írhattam.
Találtam valami hasznosat is csak angolul :D
megosztom veletek is: [link]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!