Hogyan írjak ütemvonalat?
Naszóval valamit sajnos nagyon keversz.
A gitáron félhangonként lépkedsz: egy bund lépés az egy félhang lépés. Nem egészhangonként. A zongorán is félhangonként lépkedsz, ha a fehér és fekete billentyűket is használod.
A tab legfelső vonala a legvékonyabb húr a gitárodon, szóval az üresen megszólaló hangja egy E hang. Ha az első bundnál lefogod akkor egy G hangot kapsz. Ezt az F-et a kottában a legalsó vonal fölé, alulról az első vonalközbe írod. Így:
Bal oldalt, fent.
Ha viszont a kettes bundnál fogod le a vékony E húrt, azaz a tabban egy kettes szerepel a legfelső vonalon, nem G, hanem Fisz lesz. Mert csak félhangot mentél, nem egészet. Na, ezt a Fiszt hova írod a kottában?
Elárulom, ezt a kérdést előjegyzések, skálatan, meg módosítójelek ismerete nélkül nem tudod megválaszolni. És ez csak egy konkrét példa volt. Valójában a hangok majdnem felét egész egyszerűen nem fogod tudni átírni kottába, ha a skálákról, előjegyzésekről, módosítójelekről nem tanulsz előtte.
A kromatikus skálát tudod fejböl?
c - cisz - d - disz - e - f - fisz - g - gisz - a - aisz - h
Ez megy? Illetve az enharmonikus párok megvannak? Asz/Gisz, Desz/Cisz stb stb?
"Ha az első bundnál lefogod akkor egy G hangot kapsz"
Akarom mondani, F-et. Sikeresen félreütöttem, sorry. A G hang a harmadik bund az E húron.
@17: Oké, azt hiszem, tényleg nem rohanás közben kéne írnom, közben fejben én is felcseréltem minden húrt -.- Természetesen igazad van, a legfelső vonalra kerül a vékony E húr első bundján megszólaló F. Sorry, egy hozzászólásban két bakit követtem el, de legalább látom, hogy figyelsz :D
Viszont ne haragudj, este/éjjel fogok tudni csak megint visszatérni a témára, mert így menet közben, telefonról, csak félszemmel, úgy tűnik nem tudok figyelni és hülyeségeket írkálok. Este, gép elől, nyugiban igyekszem bővebben írni viszont.
Naszóval egy kicsit összeszedettebben. Szuper, hogy ismered a kromatikus skálát. A kromatikus skála 12 hangra osztja az oktávot. De ha végigmész egy kottának a vonalain/vonalközein, azt fogod látni, hogy csak 7 hang ismétlődik, nem 12. Ezek alap esetben az ún. törzshangok (amik megegyeznek a zongora fehér billentyűinek hangjaival) tehát C D E F G A H. Kimaradt 5 hang. És azok a kimaradt hangok mind ott vannak a gitárod fogólapján.
Természetesen ezeket a hangokat is fel lehet tüntetni a kottában, de ehhez kell némi háttérismeret. És ha nem csak ezt a 7 féle hangot akarod tudni lekottázni, akkor ez kikerülhetetlen.
A 12 hangból legtöbbször (de bőven nem mindig) 7 hangot választunk ki, hogy egy hangsort, ún. skálát alkossanak. Ezek a diatonikus skálák. A törzshangokat a C-dúr nevezetű diatonikus skála tartalmazza (illetve az ún. párhuzamos moll-ja, az A-moll), ez áll a fent felsorolt hét hangból. De van még jópár féle más diatonikus skálánk, amik más-más hét hangot tartalmaznak. És ez azt is jelenti, hogy a kottában az esetükben egy hang helyét egy másik veszi át.
Amire rá akartalak vezetni így a tabban a legfelső vonalra írt kettessel, az pont ilyen. Az E-húr második bund egy Fisz hang, ami alap esetben nem szerepel a kottában. De van olyan skála, amiben szerepel.
Azt, hogy egy dal/zenedarab melyik skála hangjait használja, hangnemnek nevezzük. Ez egy baromi fontos fogalom, rengeteget fogsz vele találkozni.
Vannak hangnemek, amikben benne van a Fisz. Ezeknél a Fisz hang ugyanoda írandó a kottában, ahol alapból az F hang lenne. Ha ezekben a hangnemekben játszol, az F hang helyett Fisz-t kell érteni a kottában. De ugyanúgy meg lehet csinálni ezt más hangokkal is, pl mindenhol, ahol C lenne, Cisz van. És így tovább. Hogy egy dalnál melyik vonal és vonalköz milyen hangot is jelöl tulajdonképpen, tehát, hogy melyik hangnemben vagyunk, az előjegyzés mutatja meg.
Küldtem neked két kottát is. Ott egy kereszt volt az előjegyzés, ami egy G-dúr, vagy E-moll hangnemnek felel meg. Ott pont az F-ek cserélődnek Fisz-re, a többi hang marad a törzshang. Azaz C D E Fisz G A H lesz a hét hangunk a kottában.
Ezen kívül vannak módosítójelek, amikkel olyan hangokat is berakhatsz egy kottába, ami amúgy az adott hangnemben nem is szerepelne. Pl nincs Cisz hangunk az előbb említett G-dúr hangnemben. Tegyük fel, hogy a dalunk G-dúrban van, de mégis kellene Cisz-t is játszani valahol és jelölni akarjuk a kottában. Ekkor jön a módosítójel, ami itt, ebben a konkrét esetben egy kettős kereszt. Ha egy C előtt kettős kereszt van egy kottában, az adott ütemen belül a módosítójel után minden C átváltozik Cisz-é. Ezt vagy egy feloldójellel tudjuk feloldani, vagy az ütemhatár oldja fel. (Már csak ezért is fontos tudni, hol vannak az ütemhatárok.) De ha egy D elé rakunk kettőskeresztet, akkor abból Disz lesz, ha egy G elé, akkor Gisz stb stb stb. A kettőskereszt fél hanggal felemeli egy hang értékét.
És itt jönnek majd az enharmonikus párok a képbe. Van egy másik módosítójelünk, a b. Ami pont fordítva hat: fél hanggal leszállítja az adott hangot. Ha egy D elé tesszük, akkor Desz lesz belőle. Ha egy A elé, akkor Asz. Ha egy G elé, akkor Gesz.
Nézzünk csak egy konkrét példát: ha egy F hangot emelünk fel félhanggal, akkor Fisz lesz belőle. De ha egy G hangot szállítunk le fél hanggal, akkor meg Gesz lesz belőle. Pedig az F és a G között csak egyetlen egy féle hang van. És igen: a Gesz és a Fisz az ugyanaz. Pontosabban úgy mondjuk, hogy enharmonikusan egyenlőek. Ugyanannak a magasságú hangnak a kétféle felírása.
Ugyanúgy, ahogy egy Esz meg egy Disz egyenlő. És még sok más hang. Írjuk fel a kromatikus skálát kicsit másképp, úgy, hogy jól lehessen látni az enharmonikus párokat:
C - Cisz/Desz - D - Disz/Esz - E - F - Fisz/Gesz - G - Gisz/Asz - A - Aisz/B - H
(Még így sem tüntettem fel az összeset, de amiket leginkább használunk, azokat igen, szóval maradjunk egyelőre ennyinél.)
Ez tizenkét féle hang, csak éppen párnak van többféle neve is. Igazából mindnek, de egyelőre tényleg maradjunk ennyinél, aztán később úgyis megtanulod a többit, pl ha azt mondják, hogy Eszesz, akkor tudni fogod, hogy az a D-vel enharmonikusan egyenlő, vagy ha Cesz, akkor az a H-val és így tovább.
Egy fontos kiegészítés: léteznek ún. hangolási rendszerek. A hangolási rendszerek megmutatják, hogy mekkorák a hangokat elválasztó hangközök. Manapság szinte kizárólag az ún. kiegyenlített hangolást használjuk - de csak szinte. Ezek az egyenlőségek, amiket felírtunk, pl, hogy Disz = Esz és a többi, ezek kizárólag a kiegyenlített hangolásnál léteznek. Más hangolási rendszerekben ezek nem feltétlen lesznek egyenlőek. És régebben használtak több, más hangolási rendszert is. Épp ezért alakultak ki a különféle elnevezések. Akkoriban egy Disz (konkrét hangolási rendszertől függően) jó eséllyel más hangot jelentett, mint egy Esz. Mint ahogy a többi enharmonikus pár, amiket felírtam is más hangok voltak. Ezt fontos tudni, hogy értsd, mi a fennéért vannak különböző elnevezések, de a mai zenében nincs sok jelentősége. A mai zenében egy Esz ugyanaz, mint a Disz. Egy Asz ugyanaz mint a Gisz. Stb stb. A gitárod is kiegyenlített hangolásra van hangolva, nem tudnál kétféleképp megszólaltatni egy F meg G közötti hangot. Hegedűn már tudnál :)
Amúgy az előjegyzések, amik megmutatják, hogy milyen hangnemben vagyunk alapból, szintén b-kből, vagy #-ből állnak.
De visszatérve a lényegre: ahhoz, hogy le tudd jegyezni, illetve le tudd olvasni mind a 12 hangot, tudnod kell használni a módosítójeleket, na meg ismerned kell a hangnemeket/skálákat. Szóval valahogy passzírozd ki a tanárodból ezt :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!