Hogyan lehet rájönni arra, hogy milyen akkord "illik" egy dalhoz kíséretnek?
Na hát ha a zeneelméletet "vágod", akkor gond nem lehet! :-) Legjobb megoldás erre talán, hogy tényleg agyba-főbe gyakorold a skálákat, mindenféle variációkat és az elején tanulj meg mindenféle stílusból mindenféle dalt, kezdve a lakodalmas nótáktól a rockhimnuszokon át a mai rádióslágerekig. Lehet hogy kicsit furán hangzik, de én ezt az elgondolást követtem és ma már tényleg bármit elsőre hallásból eljátszok. [az egészet úgy képzeld el, hogy négy éve kezdtem gitározni!!] Minden csak azon múlik hogy mennyire vagy kitartó és elszánt.
Ha ezt megfogadod és sok dalt begyakorolsz, azokból később következtethetsz a többi dalra - ami annyit tesz, hogy észreveszed, hogy "jéé abban a dalban is van ilyen akkord", és tudni fogod hogy az akkordok kapcsolódnak egymáshoz. Aztán próbálod majd azt a sémát rájátszani az új dalra, amit már régen megtanultál és egyszer csak rájössz, hogy milyen akkordokból áll a nóta. :-)
A mi ízlésünk érdekel téged, a sajátod helyett??
Vagy úgy véled, amit pl a jazz zenészek "műveltek" az 50-es évektől, az nem zene?? Ők bármit bármihez illesztettek , szinte... (Bebop.)
Nagyjából jól írták, legelőször is meg kell állapítanod a hangnemet és természetesen a ritmust is. Vagyis időnként kottázz le egyszerű dallamokat.
4/4 vagy 6/8 ezeket megérezheted és ahogy elkezdesz játszani valamit, az emelt, vagy leszállított hangokat is megjegyezheted, cisz, fisz, asz, stb..., de ehhez tényleg kell már egy kis zeneelmélet, ezért nem bonyolítom. Legegyszerűbb a Cdúr hangnem, esetleg kezd azzal.
Ahogy pötyögöd a dallamot, a kíséretnek szánt akkord részben, vagy egészben tartalmazza ezeket a hangokat, legalább is egyszerűbb esetben. Természetesen a sorrendjéből, vagyis a következő hangsorból már lehet sejteni az akkordot és a következőt is, de néha valóban figyelembe kell venni a hangtant. Ehhez jó a sémák ismerete, elég egy kaptafára mennek. pl.: C Am Dm(F) G(G7), Am G F E, Em Am D H7, Em G D H7 - amint látod, gyakori a szeptimre való befejezés, hogy előkészítse az ismétlést.
Alapesetben egy egész hangra egyet, vagy két félhangra nyomsz egy-egy akkordot, gyakorlatilag azokat, amikből áll a dallam, persze komolyabb esetben meg kell találnod a szűkített, bővített, vagy azokat az akkordokat, ahol gazdagítják az alaphangzást, mondjuk a 6., 7., stb hanggal. Így Dm7 helyett nem fogsz F et fogni, de itt lehetnek hasznosak a sémák ismeretei.
Szóval kezdj el játszani egy rövid dallamrészletet, majd próbáld egyszerre megszólaltatni az összes hangot, persze itt meg kell érezni, mikor történik az akkordváltás. A kíséret nagy részét így meg tudod találni különösebb képzettség nélkül is, a többit próbálgasd és ahogy jobban hangzik, úgy pengesd. Azután leellenőrizheted, a neten sok dal akkordjait megtalálod. Lehet rutin szerezni így.
Én gyakran máshogy játszom, mint a hivatalos verzió, nekem másképpen szól.
Mondjuk a Summertime George Gershwintől: Basszus, leütés, basszus, leütés minden akkordra: Fm Gisz Cisz7 C7 , nekem így jön be, pedig eredetiben tök más.
Ilyen egyszerű
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!