Ha ByeAlex 10. lett az euróvíziós dalfesztiválon, akkor egy képzett zenésszel simán nyertünk volna?
Ezzel indult, szerintem harmat gyenge:
https://www.youtube.com/watch?v=65q4sUq6XOk
A közönségnek tetszett, elég szép helyezés is ért el, de igazán akkor volt jó, amikor a csaj is beszállt a vokálba.
És ha tegyük fel, egy ilyen szintű előadó indult volna?
https://www.youtube.com/watch?v=a7zj6b-OhNI
Nem, ilyen tucat, semmitmondó dalokkal mi soha nem fogunk nyerni. Zoránnal sem.
A pop ipar csak a tudatlanoknak kedvez, valójában semmi művészi nincs benne, de ezt nem fogja megérteni az, aki a média hülyeségein nevelkedett.
A Paddy tényleg jó lenne!
Amúgy nem a hangja miatt lett 10. ByeAlex, hanem azért, mert egyedi volt, amit előadott. Én sem szeretem, de azt meg kell hagyni, hogy kitűnt a többi közül a stílusa.
Az euróvízió leginkább a dalról szól, és nem a hangról. Pl. hiába nyerte meg O. Gergő itthon az x-faktort, a béna kis számával még a döntőbe sem került volna be, hiába tud énekelni.
Itt az számít, hogy legyen egy fülbemászó dal, egy (viszonylag) jó hangú énekes, és a kettő passzoljon egymáshoz. A Kedvesem csak ByeAlexnek áll jól szerintem. Ő írta, tudta milyen stílusban kell előadni, hogy figyelemfelkeltő legyen.
Aki ismer, az tudja, mennyire értéktelennek tartok mindenféle sztárkutató közönségkajákat. Olyan "celebeket" képeznek ki, akiknek pár hónap múlva már a neve sem marad meg senki fejében sem. ByeAlex-ről pedig már leírtam a véleményemet. Azon kívül, hogy gügye, bugyuta, "kedvesem, kedvesem, az én szerelmem a kedvesem, mert a kedvesem", amire gyakorlatilag azt tudom mondani, mint Hofi: biztos beszedett valami fogalmazásgátlót, mert különben biztos kijött volna valami; nos, ezen kívül még énekhangja sincs. Tévedés ne essék: a rekedt, érces hang nem az. Nem volt az már Oláh Ibolyánál sem. Nem az. Az énekhang olyan, ami kellemes a fülnek, és az ember szívesen hallgatja.
A sok hihetetlenül nagy művész el akarja játszani, hogy "csak ő érti ezt, és ő ismeri fel a tehetséget", de ez tévedés. A tehetségnek a közönség számára kell megfelelnie, mert őértük van. (Az más kérdés, hogy a Mónika és Győzike Showk, a Kiszel Tündék, Pákók és Benkők olyan szellemi leépülést vittek véghez, ami miatt már nincs igényesség bennük).
De a művészet olyan, amit nem kell magyarázni. Ha meghallok egy tiszta énekhangot, az nem szorul magyarázatra. Ami szép, az kellemes, és kész.
Az is érdekes mindenesetre, hogy Csiszár maga mondta "mondjuk meg őszintén: ma nálad csak jobb énekeseket hallhattunk". Mégis beszavazták ők maguk, majd megdöbbentek, hogy a közönség nyertessé tette, mint az, aki kinyitotta Pandóra szelencéjét, és elborzadt a nem végiggondolt tette következményén.
Míg nála nagyságrendekkel jobb énekesek nem, vagy csak igen csekély pontot kaptak.
És azt már csak röviden jegyzem meg, hogy ByeAlex ellenében Kállay-Saunders Andrással sem jártunk volna jobban. Azt mondták: milyen európai, hogy egy fekete énekes angol nyelven előadja egy svéd kiadó dalát.
Lehet, én vagyok baromi konzervatív, de Magyarországot - talán, de csak halkan vetem fel - képviselhetné egy magyar is, aki az anyanyelvén, magyarul énekelne.
Olyan képvisel minket, aki eleve töri ezt a nyelvet...?
Hiszem, hogy nem velem van a baj...
De.
Mindezek után azt mondom - és önmagamon is meg vagyok lepődve -, hogy a dán lány, és a csapata megérdemelten nyert. És nem csak ő, de most szinte először éreztem úgy, hogy a dobogósok tényleg odavalóak voltak.
Nagyon tetszik, hogy:
1) Gyorsan térnek rá a refrénre, nem húzzák el azokon a helyeken, ahol kellene lennie, de "nyújtani akarják a feszültséget", ami valójában csak kellemetlen hiányérzetet teremt az emberben, nem izgalmas várakozást.
2) Hogy lassú dallam után nyelvpörgető refrén következik, ettől nem unok bele a dalba a végére, mindig váltakozik. Az ilyeneket mindig szerettem:
http://www.youtube.com/watch?v=jT937IIYl7o (itt tényleg jól oldották meg az elhúzást a refrén előtt, más módszerrel)
http://www.youtube.com/watch?v=X313Cl7AxIs (itt például három külön szakaszra lehet osztani a dalt, és ez olyan, mint valami "mix".)
(Általában nem szeretem, ha túl sokszor szerepel a refrén, mert az jórészt annak a jele, hogy azzal akarják "kitolni" a műsoridőt, megspórolva a szövegírást, de ez a refrén olyan felpörgető, hogy nem lehet túlzásba vinni.
Az is jó, hogy változatossá teszik azzal, hogy egyszer elhalkul a zene, és csak a lány hangja ad minden dallamot, amik mindig tetszettek a zenék közben.)
4) Nagyon szimpatikus, hogy sípokat és dobokat használnak (ahol ilyen katonai dobokat megszólaltatnak, az számomra már nyertes:), mert ez különleges, egyedi, és az egészen ősi jelleget ad, mint valami kelta druida szertartás.
Erre ráerősít a kócos, mezítlábas, egyszerű fehérruhás lány is.
És egyáltalán: ez egy esztétikus előadás, egy értékes dal volt. Aranyos a mosolygós dán lány, ősi időket felelevenítő, természetközeli és egyediséget mutató a dal. Azóta is sokszor hallgatom...
------------
És igen: tucatnyi jobb énekest tudtunk volna küldeni. Olyanokat, akik nem harapják el a szavak végét, minden egyes "t"-t, "r"-et, "s"-t, szépen, hangsúlyosan mondanak, szépen artikulálva, helyesen énekelnek (ami igen ritka, kevesen figyelnek ilyen igényességre, és nekem mindig ez az első szempont!), és mindezt mézes hanggal, na, ők énekesek.
És igen, láttam, hogy máris megvádolták a dalt azzal, hogy plágium.
Szerintem legfeljebb a bevezetőben elhangzó furulyaszó miatt van az, hogy úgy tűnhet. De véleményem szerint nem egyeznek a dalok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!