A karmesternek mi a dolga? D:
én jártam kórusra és az énektanár is egyfolytában mutogatott de szerintem még ő sem értette mit csinál :D
de akinek tényleg ez a "foglalkozása" azt biztos nem díszként rakják oda. szerintem a zene ütemét meg hangerejét meg ezeket mutatja. meg hogy ki mikor szólaljon meg. gondolom.
Én azt nem értem, hogy amikor már megy élőben az előadás akkor minek kell oda karmester?
Mert amíg begyakorolják addig oké, ő a "főnök", ha valami rossz azt mondja, meg igazgat, de annyiszor elgyakorolják már tökéletesre mire élőben is zenélnek, hogy oda már szerintem felesleges. Vagy nem így van? Nem vagyok otthon a témában, szóval ha valaki ért hozzá az kijavíthatna.
a karmester nem csak betanítja, talán az a legjobb válasz erre, hogy míg mások hangszeren játszanak, ő modnjuk 50emberen játszik egyszerre. ő dönti el hogy mekora hatásszünetek legyenek, milyen dinamika legyen, mi hogy szólaljon meg, hol milyen gyors és lassú legyen ,és ez nem betanulás kérdése, nem egyszer dolgoztam már olyan karmesterrel, aki élőben máshogy viselkedett mint próbákon, ott pl bátrabban mert szünetet hagyni, kicsit mindig máshogy vezényelt, a jelen pillanattól függően. továbbá egy jó karmester összeszedi a zenészeket ha elúsznak, ami egy szimfónikus zenekarnál azért is lehet gyakoribb, mint egy könnyűzenei dolognál, mert ott nem 4-5ember van, hanem mondjuk a zenekar 4/5ét nem látod, és összevissza hallasz dolgokat, ezért nem érzed hogy elég hangos vagy-e, elég halk, nem tudod mikor van neked szólód, mikor van rajtad a hangsúly, (ha csak a stimmet látod, a karmester dolga hogy mutassa hogy te mennyire vagy fontos, mit és hogy kell játszanod), és mondjuk aki több órás koncertekre készül, ott nem annyi hogy megjegyzi, meg beírja. a tempót sem tudja tartani 50ember, egy kis zenekarban a dobos adja a pontos ritmust, (feltéve ha pontos :D) de egy zenekarbna, ha már csak 10ember van, nem egyszerre fognak lassítani, gyorsítani, és összevissza fog szólni. a karmesternek nemcsak hogy nagyon fontos a szerepe, de nagyon nehéz dolga van.
a fociban sem az edzőnek van leglátványosabb feladata, mégis nélküle széthullik az egész :D meg a rallyban is, aki diktálja az utat, legalább annyira fontos mint a sofőr, pedig ő "nem is vezet, csak mondja az utat, amit a versenyző már úgyis begyakorolt" :D
tulajdonképpen igen.
ahogy "lóbálja" a kezét, érzed a tempót. ez ugye folyamatosan változhat is, szóval őt követed. akkor az ütemmutatónak megfelelően vezényel, látod hogy pl 3/4-ben vagy 4/4-ben, vagy akár 5/8-ban hol az egy, így ha például egy zenekarban ülsz, nem feltétlen hallod úgy a lüktetést mint amit kívülről hallasz, így látod rajta, hogy hol az egy, hol a hangsúly. sokszor van olyan, hogy mondjuk 34ütem szüneted van. akkor elszámolsz 34*4ig, ha olyan van? lehet, de ő inteni fog neked amikor te következel. de még ezen kívül millió utasítása van
és amúgy ne úgy képzeld el, hogy nézed a kottát, aztán felnézel egy tizedmásodpercre. ezt nem lehet úgy körbemagyarázni, de én pont hétvégén dolgoztam két különböző karmesterrel (még nem vagyok hivatalos zenész, de annak készülök), ez kb úgy néz ki, hogy a kottát már azért elég jól ismered, nem minden hangnál a kottát nézed, odanézel, és figyeled a karmestert, hogy mit vezényel. a darab elején és a végén már senki nem nézi a kottát, mivel egyszerre kell elkezdeni meg befejezni, azt már tudod fejből, és azt tényleg csak a karmesterrel együtt lehet egyszerre csinálni. ha pedig a kottát nézed, akkor is úgy van állítva, hogy közben látod a mozgását, mint ahogy most a monitort nézed, közben benne van a látóképedben a mögötte lévő fal is, nemigaz?:D így lehet egyszerre kétfelé figyelni. volt már itt olyan kérdés is, hogy minek van, ha nem is figyelik. szóval attólmég, hogy nem úgy tűnik, őt végig figyelik, lehet nem azt látod, hogy rá bámulnak, és farkasszemet néznek, de őt végig nézi a zenész
illetve még annyit mondanék, nagyon nehéz bejutni karmesternek, kevés embert vesznek fel, így pont a legtehetségesebb zenészek jutnak el odáig, hogy karmesterként dolgozzanak, így (legalábbis eddigi tapasztalataim szerint) jobban értenek a zenéhez, mint az átlag hangszeresek. szóval a betanulás időszakában jól jön az, hogy van aki mindenhez ért, és segít. például hogy hogy kell triolát játszani pontozott negyedértékekből. vagy hogy tagoljunk ha az egyik szólam 5/4-et játszik, egy másik pedig 11/8-ot. ezt sok esetben egy "mezei" hangszeres nem tudja, de a karmester betanítja.
tudom, sokat írok, és néha összefüggéstelenül, így hajnalban nem tudom rendezni a gondolataimat, de értitek :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!