Hogyan kell ütősre kikeverni zenét?
Egy ideje próbálok magamtól okosodni stúdiózás terén, de a tökéletes stúdió hangzást még nem sikerült elérnem. Gondolom ez nem is lehet túl egyszerű, elvégre sokaknak ez a szakmája, amit évekig tanultak.
Mégis kíváncsi lennék az alapvető fortélyokra. Otthon egy külső hangkártyával és a Magix Music Maker 16 illetve az Audacity nevű programokkal próbálkozom ,ezek tűntek a legkönnyebben kezelhetőeknek.
Rock zenét szoktam felvenni egymagam, úgy, hogy a gitár témákat, az éneket én veszem fel, a dobot és effekthangzásokat a magix-ben írom.
A Magixben van mastering suite, dinamikus eq, compressor, reverb, effect rack, stb.
Ez alapján tud valaki nekem segíteni?
A fenti programokat nem ismerem. Remélem néhány javaslatot megfontolsz az alábbiak közül: Először is olyan programot kellene keresned, amely egyszerre tud rögzíteni, lejátszani, effektezni, a sávok arányait neghatározni, és használja a hangkártya midi részét is.
Felvétel sorrendje: dob, basszus, egyéb hangszerek (szinti, gitár), ének.
A sávok rogzítésénél vagy a megírt dobalapot, vagy metronómot használj! A bemeneti hangerőt próbáld meg úgy beállítani, hogy a lehető legnagyobb szint mellett ne jelentkezzen torzítás. Ha van külső kompresszor effekt az csodákra képes. Tapasztalatom szerint a szoftveres kompresszorok alkalmatlanok. Jobban jársz, ha a felvétel után a jelszinten szabványosítod, ami azt jelenti, hogy a legnagyobb torzításmentesen a legnagyobb szintre emeli a program. Nyilván dötés kérdése, hogy hajlandó vagy a dinamikát beáldozni a toríztásmentességért.
Ebből is látszik, hogy a keverés folyamatosan kompromisszumok tételéről szól.
Bass/gitárnál az lenne a legelegánsabb, ha hangszórót mikrofonozod be, de ez legtöbbször otthoni körülmények között nem megoldható. Kénytelen vagy vonalból dolgozni. Szükséges lesz hangfalszimulációra, hogy ne legyen annyira steril a hang. Gitárnál még több kell: erősítő szimuláció, torzító, effektek, végfok szimuláció, hangfalszimuláció. Amplitube tud ilyet. Magyarul megint szoftveres cucc, tehát sosem lesz olyan finom a hangja, mint az eredetinek.
Ha megvannak a sávjaid, akkor azokat duplikálni, majd panorámázni kell a térérzet és a sűrűbb hangzás miatt. Itt már érdemes az arányokat, hangszíneket a komplex egészkét kezelni. Például érdemes a dobsávokat is külön meghatározni. A cíneket, tamokat, pergőt a panorámázással el lehet helyezni a zenei térben.
A keveréshez nem árt studió monitor hangfalat használni. Ezek a cuccok elkerülik azt, hogy egy-egy hangmagasságban, mint egy normál erősdítőtőnél az erősítő, illetve a hangszórók a karakterisztikájukból eredően több vagy kevesebb erősítés történjen. Szélsőséges pléda: ha subládán kevered a zenét, aminek a végeredményét átviszed egy hifi erősítőre, akkor rengeteg magas és nagyon kevés középet és még kevesebb mélyet lehet kihallani belőle.
Ez alapján az is fontos, ha készen vagy, írd ki a művet cd-re és lehetőség szerint minden féle cuccon hallgasd vissza! A fül/fejhllagatós keverést lehetőség szerint kerüld!
Látatlanban ennyi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!