Az alfa és Z generációs fiatalok vajon mit szólnak Jean Michel Jarre zenéjéhez?
Jean-Michel Jarre nem olyan, mint a legtöbb előadó, ő sosem ragadt le a múltban, sosem vált egy nosztalgiazenésszé, hanem állandóan, minden évtizedben megújult. Már 76 éves, de úgy néz ki mint egy 50 éves, a zenéje pedig zeneileg progresszív, korszerű, modern a mai napig, sőt a koncerteken a régi dalait is "felújítva" adja elő.
Én 26 éves vagyok és Jean-Michel Jarre a kedvenc előadóm, mind a 23 lemezét hallgattam, minden élő, válogatás, stb. lemezt. És pont az benne a zseniális, hogy minden lemeze más, hogy minden ízlésű vagy életkorú ember talál minden hangulatra zenét, a 70-es évek űrzenéjétől kezdve a 80-as éves avantgárd sampledelica stílusú zenéin át a 90-es évek elektronikus műfajait egyesítő zenéig, van egy teljes future jazz albuma, világzenei stílusokat is alkalmazó albuma és perszer ne felejtsük el a 2015-16-os zseniális Electronica albumokat, amik minden számban egy másik előadóval dolgozott együtt, nagyon ismerttől egészen alternatív fiatal előadókig.
A 2022-es albuma, az Oxymore (oxymoron) például szinte semmiben nem hasonlít a régi, 70-es években készült Oxygene stílusához. Egy sötét, zajos, ipari hangzású kísérleti techno album, amit forradalmi 360 fokban vett fel a L-ISA Studio nevű program segítségével. A lemezhez egy teljes VR chat virtuális város is tartozik, amit felépített hozzá. Számos kritikus, akik már elkezdték leírni, nagyon elismerően nyilatkoztak, a német FAZE magazin 10/10 pontot adott az albumra.
Manapság is nagyon aktív, főleg AI és VR projektekkel kapcsolatban, de 2021-ben streamelt koncertet a TikTokon keresztül is. Az állandó megújulásra való törekvés és a technológiák imádata miatt sok régi boomer rajongója szokta szidalmazni, akik a régi hangzást, a régi szép időket kívánják vissza.
A fiatalok nagyobb része nyilván nem ismeri a nevét, de aki valamiért meghallgatja, főleg a későbbi munkásságával kezdve, az jó eséllyel pozitívan lepődik meg. A 2018-as dél amerikai turnén főleg fiatalok táncolták végig a koncertjeit, ahogy most májusban, Pozsonyban adott koncertet, én is ott voltam és sok más fiatal is.
Jean-Michel Jarre él, virul, aktív és teljesen korszerű, akit egyre több fiatal ismer meg, pl. Reddit-en is vannak ezzel kapcsolatban posztok, eközben egyre több régi rajongó hagyja abba a követését, mert "túl modernnek" tartják.
#4-es
Azért vicces amit írsz, mert JMJ-nak van egy Iphone alkalmazása, az a neve hogy EON és mesterséges intelligencia segítségével generál végtelenül új zenét Jarre által készített részletek végtelen variálásával és szerkesztésével.
#6-os
Valóban van. Senki nem állított olyat, hogy nincs.
A lényeg viszont az, hogy ő eredetileg nem ai-ra alapozta a zenei karrierjét, hanem azok közé tartozik, akik önállóan le is tettek valamit az asztalra. Ahogy ügyesen írtad is, nem az ai-csinálja neki a zenét, hanem az csak az ő zenéjét alapul véve variálgatja azt.
Szerintem azért ez egy lényeges különbség azokhoz képest, akik ai nélkül még legjobb esetben is csak utcazenészek lennének… :)
#7
Ez így van, én arra akartam rámutatni, hogy Jarre nem követi a trendet, nem retteg az AI-tól és a technológiától önmagában, nem látja a jövőt sötét disztópiának, a mai kort válságnak és nem nosztalgiázik a régi szép idők iránt, sem zenei értelemben, sem technológiai értelemben, számára az AI is csak egy eszköz amit használni lehet jóra és rosszra is. Szerinte nem az AI-tól kell félni, hanem emberektől, akik ezt felhasználják mások ellen. Ezzel egyébként pont azt bizonyítja, hogy nagyon is hű a fiatal kori önmagához, akkor is hitt a klasszikus futurizmusban, akkor is érdekelte minden új technológia, most is így van.
Csak azért hangsúlyoztam ezt ki, mert akárhányszor látok JMJ interjút, mindig felhozza ezt a témát, hogy az emberek azt hiszik, hogy "régen minden jobb volt", ezzel pedig ő nem ért egyet és hogy nem hajlandó rá, hogy önmagát ismételve még mindig a 70-es évek hangzásvilágában ragadjon. Még fel is hozza ellenpéldaként a Kraftwerk-et, akik szerinte egy "élő múzeum", akik pontosan ugyanolyan zenét játszanak ma is mint 50 éve.
#8-as
Kicsit nagyon félreértetted a mondandómat. Nekem nincs problémám az ai-val, legalábbis addig a pontig, amíg az ténylegesen csak egy nélkülözhető eszközként van jelen, úgymond „viccből”.
Amire én utaltam, az az ai hátán történő felkapaszkodás, híressé válás és jogtalan babér learatás. Azt ne nevezzük már dalszerzőnek vagy zeneszerzőnek, aki önállóan csak egy kreativitás nélküli zenészke, énekeske, mert ai végzi el helyette a munka oroszlán részét, ő meg csak elkornyikálja, eljátssza a neve alatt futó „alkotást”, de ennek ellenére mégis legalább olyan magas piedesztálra van emelve, mint aki önállóan komponál majd ad elő, és nem mellesleg pont attól egyedi, hogy nem áll be a tucatsorba.
#9
Ezzel egyet is értek, de szerintem minden korszakban voltak ilyenek, mindig voltak gagyi előadók, voltak Milli Vanillik, volt operett, voltak vásári bohócok, mindig voltak akiknek a kultúrához, a kreativitáshoz és a művészethez nem volt köze. És persze erre azt mondják egyesek, hogy "de azokat mind megírták, a AI meg nem", de abban a kontextusban, annak a kornak az eszközeivel az jelentette a nem művészi alkotást, ahogy attól, hogy ma egy pszichopata géppuskával támadhat másokra, attól még 3000 éve is voltak, csak akkor még karddal csinálták ugyanezt. Ez nem a technológia hibája, hanem akkor is, most is az emberé, aki használja. Szóval a mai generációnak az a része, akik elképesztően alacsony színvonalú zenéket hallgatnak, nem alávalóbb a korábbi generációknál, legfeljebb ma már még alacsonyabb szintű gagyibb zenéket lehet népszerűvé tenni, de ez csakis a szándék kérdése.
Jean-Michel Jarre tényleg igazi művész és előadó, kreatív, viszont ma is vannak nagyon tehetséges előadók, maximum sokkal kisebb közönséghez jutnak el sajnos. Ez a generáció tényleg kevéssé ismeri JMJ nevét, de ettől még JMJ nem tekint rájuk alávalóbb generációként, sőt, kifejezetten szeret modernebb hangzásokat, újabb technológiákat használni, adott esetben akár az AI-t is. Pl. egy 8 órás lassan változó atmoszférikus dallamtalan ambient vagy drone zene esetében az emberek által készített zenéhez jó ötlet használni egy algoritmust, hogy variálja, ami csak egy eszköz emberi felügyelet alatt.
Én, mint a fiatalabb generáció tagja hányni tudok a mainstream pop zenék nagy részétől, de hát épp a létezésem a bizonyíték, hogy vannak akikhez mégis eljut a Jarre is, mert szerintem hiába hogy a szinte a nagyapám lehetne, az utóbbi 10 évben kiadott zenéi magas színvonalúak, de emellett nem elavultak. Nagyon tisztelem Jarre szándékát, hogy nyisson a fiatalok felé, például a VR Chat vagy TikTok segítségével stream-elt koncertjeivel az utóbbi években, csak azért akartam hozzátenni, hogy bár tényleg kevesen ismerik és tényleg van rengeteg ócska AI zene, nem kell sem a mai generációról, sem az AI-ról lemondóan nyilatkozni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!