Gitár felvétele?
Jó dolog egy szépen lecsengő felvevő helyiségben értőn bemikrofonozni egy nagyszerű ládát egy brilliáns erősítőlánc végén, nem is nagyon versenyezhet vele semmi. Ezért gomboljuk ki azokat a szép összegeket a stúdióórákért. Ha nem várható megtérülés, akkor viszont egyetlen egyszer megéri költeni a sokoldalúságra és az egyszerű módosíthatóságra, ma már igazán kőkemény szoftveres megoldásokat kapsz a pénzedért egy közepes digitális multieffekt áráért. Ha van a hangkártyádon Hi Z bemenet, máris mehet az állatkodás. Nyilván törődősebb egy analóg láncnál, amit szinte csak elrontani kell, hogy megfelelő legyen. Idő összeszedni a megfelelő ismereteket és tapasztalatokat, amikor állandóan gyengusz lesz valamiért (igaz, azon a szintjén a fejlődésednek harapós analóg láncokkal is ugyanolyan satnyára kevernéd a dobokat, és a végeredmény ugyanolyan húgy lenne, csak pepitában). A bőség zavara is tud nagyon hátrányos lenni úgy a termelékenységre, mint az alkotói alaphangulatra: paradox módon a fix határok ha jól eltaláltak, hihetetlenül inspiratívak tudnak lenni. Szoftverben, ill. bármiféle, roppant sokoldalú eszközben gondolkodva magadnak kell meghúznod a számodra megfelelő határokat, és szigorúan tartanod is kell őket, míg különösen indokolt nem lesz a feszegetésük itt-ott, amikor is egy mozdulat kilépni a keretből, sajnos és szerencsére.
A bemenet persze sosem elég jó, gyakorlatilag nincs az a DAC, ami ne hálálna meg egy irgalmatlan jó csöves előfok, zajzár, kompresszor láncot. Nem is az a nagy dolog ezekben, hogy hú, mennyivel komolyabb az alapanyag (az is persze), hanem hogy klasszisokkal könnyebb lesz "túl jót" összehozni jobbféle digitális effektekkel is. Messze nem annyira, mint legendás analógokon, de a végösszeg se ugyanott mozog, ahhoz képest meg egy tökéletesen kiadható minőségről beszélünk, ami nem agyzöldítően rengeteg plusz munka.
Nem tudom miféle covert szeretnél felvenni, szóval találgatni fogok. Valóban kell egy külső hangkártya-akár a legolcsóbb is megteszi, amíg nem mélyedsz el a témában. Tehát az alja, mondjuk legyen a 'Focusrite' akármi.
Kell egy DAW, amit töklegálisan, ingyen beszerezhetsz. Legyen 'Cakewalk by BandLab'. Ezzel kapsz egy csomó cuccot, nem csak a kopasz "magnó". Tiktok/Yt/Fb oldalakon találsz hozzá szakértői tartalmakat(is). Ha komolyan érdekel, írj privátban megmondom az ember nevét(szakértő), akit keresni kell.
Az erősítőd fejhallgató kimenetét felejtsd el, nem a feladatra való. Ha használnál is fizikai erősítőt, akkor is érdemesebb vonalból dolgozni vele, nem pedig mikrofonozni.
Mivel ma már nem nagyon van olyan számítógép, ami ne lenne képes megvalósítani az általad kívánt feladatot, most nem is térnék ki rá, hogy mik az elvárások. Ami a legfontosabb az a lánc eleje és a vége. Vagyis a bemenet, külső hangkártya és a lehallgatás, monitor hangfal és/vagy fejhallgató. A feladatra sajnos nem felelnek meg a kifejezetten zenehallgatásra készült eszközök, tehát erre is költeni kell, ami nem kevés pénz. Aztán ott van még a hely akusztikája, ahol dolgozol, de ez már túl mutat a kérdésen. Kezdd el, vágj bele, menet közben megjönnek a jó kérdések, amire már érdemes válaszokat, megoldásokat keresni. Egy biztos, jó drága lesz :)))))
Előző vagyok: van még ez a cucc, amit nemtom, hogy a link alól fullban le lehet-e szedni-állítólag free-nek mondja magát-én használom. Légy kreatív:)
Köszönöm a válaszaitokat! :-)
Azt azért még szeretném tudni, hogy így minek egyáltalán erősítő vagy pedál? Nem lehet mégis megoldani valahogy igazi erősítővel? Ezeket a digitális erősítőket lehet egyébként gyakorlásra, vagy kisebb közönség előtti (otthoni) előadásra is használni?
Illetve egy Behringer UCA202 megfelelne erre a célra? Elnézést a sok kérdésért, nem vagyok jártas ebben a témában.
Jelen esetben az erősítő/pedál, vagy bármi ami a hangkártya előtt kerül a láncba a felvett anyag része lesz. Onnantól nem editálható/szerkeszthető/változtatható, nem vehető el belőle torzítás, adható hozzá más erősítő-mikrofonos felvétele esetén hangfal-hangja. Azért javaslom, hogy a gitár egyből menjen a hangkártyába, hogy a DAW modulációs(VST, dx) eszközeit használva alakíthasd a szandot/hangot. Az általad említett Behringer UCA202 inkább hanyagolandó. Azt is írtam, hogy a lánc legfontosabb része a hangkártya és a lehallgatásra szánt eszköz-olvasd el újra.
Ismét csak találgatok, de elképzelhető, hogy a "digitális erősítő/kombó" maga is használható külső hangkártyaként. Ez esetben a kísérletezgetés elején megspórolható a bemeneti eszköz. Ma már a legtöbb multieffekt, vagy szintetizátor is szolgálhat külső hangkártyaként-utóbbinál az audió bemenet változó, illetve kétséges. Ha akarod használod a képességeit, ha nem akarod, akkor tiszta jelet is küldhetsz rajta keresztül. Csak, hogy tudd mire gondolok, egy példa a legolcsóbb kategóriában: Boss Gt-1. https://www.youtube.com/watch?v=xELy9X2Cnq4
Nyilván ez is csak egy út a kísérletezgetés sorában, hogy minél olcsóbban, minél többet hozzunk ki a láncból. Idővel-ha komolyan megy majd a dolog-úgyis kiderül, hogy minden pozícióba olyan eszközt kell venni, ami kifejezetten oda való.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!