Elektromos gitár felvétele?
Hangkártyával veszem fel a DI sávokat és DAW-ban effektezem valamilyen erősítőszimulátor VST-vel meg gitárláda IR-rel. Általában 4 sávot veszek fel, ebből kettőt 100%-ra, a másik kettőt 65-75%-ra panorámázom balra-jobbra. De ha úgy érzem, hogy adott rész nem elég vaskos, akkor felveszek még kettőt vagy négyet. :)
De ha jól sejtem, te egy rendes fizikai gitárerősítőt szeretnél rögzíteni. Ha a vonaljelét veszed fel az előfoknak, akkor utólag DAW-ban kell a sávra valamilyen ládaszimulációt rátenned. Talán ez az egyszerűbb megoldás, de sokan eretnekségnek tartják. Én mondjuk nem, szerintem nyugodtan lehet ezzel kísérletezni. Ha van az erősítő vonalkimenetén beépített ládaszimuláció, akkor még egyszerűbb a dolog. Ha nincs, akkor rádobsz DAW-ban egy szimpatikus IR-t. Ilyenkor arra kell azonban figyelned, hogy ha az erősítő csöves, akkor mindenképpen legyen hozzá egy gitárláda csatlakoztatva! Nem kell, hogy hangosan szóljon, de szükséges, különben hazavágod az erősítőt, ha nincs terhelve. Vagy ha nincs láda, akkor vannak ilyen úgynevezett "loadboxok", amik az erősítőre kötve terhelik azt, így nem kell alá láda, ha vonalból szeretnél felvenni. Állítólag ez a dolog, csak a csöves erősítőkre érvényes, tranyósok bírják, ha nincsenek terhelve, de én inkább nem kísérleteztem ezzel eddig. :)
Másik opció, amit írtál te is, az a mikrofonozás. Hát, ugyan tényleg ez a legautentikusabb módja a gitár felvételének, de a legkörülményesebb, a leghosszadalmasabb, a legköltségesebb, és otthonra a legkevésbé praktikusabb.
Költségek (feltételezve, hogy fejláda az már van): hangkártya, mikrofonok (2), állványok (2), kábelek (2)... És ez még a minimum, ha jó eredményt szeretnél elérni, akkor még be kell ruháznod hangelnyelő kellékekre, hogy a falakról, egyéb felületekről ne verődjenek vissza a felesleges frekvenciák. Mindehhez amúgy még dukál egy pár belépőszintű monitorhangfal is.
Hely: Ha aktívan szeretnél felvételeket készíteni, akkor kénytelen leszel ehhez beáldozni egy kisebb szobát, vagy egy nagyobb szobának az egyik sarkát. Hiszen nem akarod minden egyes alkalommal összerakni, elpakolni, aztán 2 nap múlva megint összerakni a cuccot. Főleg, hogy ha mondjuk egy albumot vagy EP-t veszel fel, akkor azért érdemes a mikrofonpozíciókat a teljes anyag felvételének idejére fixálni.
Hangerő: Ahhoz, hogy jó minőségű legyen a felvételed, azért valamennyire ki kell hajtani a cuccot. Főleg a csöveseket, hiszen azoknak jellemzően nagyobb terhelésnél jön meg az igazán szép hangjuk. Ha egyedül élsz egy tanyán, akkor ezzel nem lesz gond, de társasházba, családi házba, szomszédokkal körülvéve, nem lesz túl sok időd kísérletezni. Ehhez inkább érdemes kibérelni valahol egy kisebb helyiséget és akkor azt berendezni stúdiónak.
Idő: Számold ki, hogy ha csak számonként 4 gitársávot veszel fel (persze neked lehet, hogy elég lesz 2-3 is, ez ízlés dolga), akkor minden dalnak, minden egyes témáját 2-4-szer kell feljátszanod. Tehát addig ott ülsz erősítő mellett, jobb esetben egy laptoppal, nyomkodod a Record gombot, és addig próbálkozol, míg nem sikerül felvenni 4 darab tökéletes take-et... Addig persze hangosan üvölt az erősítő is. Ilyenkor érdemes megkérni egy ismerőst/havert/családtagot, hogy segítsen a DAW kezelésében, hogy ne neked kelljen a hangrögzítés és a gitározás között megosztani a figyelmedet. Baromi nehéz és időigényes, még úgy is, ha csak egy gombot kell lenyomnod... Időt és energiát spórolni azzal lehet ilyenkor, ha a hangkártyával rögzíted előre a DI sávokat (időlegesen valami ingyenes VST-vel effektezve), majd azokat egy úgynevezett Re-Amp box-szal, kiküldöd a hangkártyán keresztül az erősítőnek. A Re-Amp box azt csinálja, hogy a hangkártya által rögzített vonaljelet hangszerszintű jellé alakítja vissza, amit az erősítő inputja szeret. Így gyakorlatilag akár egy egész lemeznyi gitársávot is kiküldhetsz az erősítőnek egyszerre, mert csak megnyomod a DAW-ban a Recordot, aztán mehetsz is el ebédelni. :)
Végszóként talán annyit fűznék még hozzá, hogy semmitől nem akarlak elriasztani! Nekem is nagy-nagy álmom, hogy majd egyszer felépítek egy házi stúdiót és rendesen be fogom mikrofonozni a ládáimat és autentikusan fogom felvenni a dalaimat, úgy, ahogy régen a nagyok is csinálták. :) Viszont tisztában vagyok a fentiekkel és egyelőre kényszermegoldásként a digitális megoldás mellett tettem le a voksomat. Ha számodra adottak a körülmények az autentikus megoldáshoz, akkor viszont vágj bele, mert baromi jó móka! Tök jó dolog így kikísérletezni, kikutatni a saját hangzásodat. Közben baromi sok hasznos dolgot meg fogsz tanulni a hangról, frekvenciákról, fizikáról, stb... Szóval én bátorítalak, hogy ha van lehetőség, akkor vágj bele! Ha viszont nincs, akkor a digitális megoldásokkal sincs semmi baj. Sokat fejlődött már azért a korai 2000-es évek megoldásaihoz képest. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!