Milyen váltás van ezekben a zenékben, és miért zavar ez engem ennyire?
Van ez a két zene, amikben mindkettőben van egy hangnemváltás a vége felé. Az egyik a Monti Csárdás:
https://www.youtube.com/watch?v=eGG-PAL_RcQ&ab_channel=TzviE..
Itt 5:04-nél van a "váltás".
A másik ez a szám: https://www.youtube.com/watch?v=jzVrWLNlKAE&ab_channel=Adria..
(Carnival de Paris)
Itt is van egy hasonló váltás 2:32-nél, és 2:44-nél indul be újra.
Na most az van, hogy én ezt a két számot konkrétan nem bírom hallgatni a jelzett váltások után. Nem tudom, miért, de úgy érzem, mintha a zene "árulást" követne el ilyenkor. Hogy addig szólt jól, és azután "elromlik". Mi történik itt zeneileg, és miért zavar ez engem ennyire?
Amúgy a párhuzamos hangnemek közötti váltásra példa ez a szám, hallgasd meg hogy itt is zavarónak találod-e a váltást a dalban (1:06-nál szól először a refrén).
Nem nagyon értek a zenei jegyek olvasásához, de mindkét zeneszámban az általad feltüntetett időknél egy módosító jel miatt (#) a zenemű egy hangnemmel feljebb kerül.
https://www.youtube.com/watch?v=h_5oRo2wjA8
A második számnál, amikor visszatér az eredetihez - skót duda megszólalása - az visszatérés a "b" hangnembe. Ezt csak onnan tudom, hogy a minap volt egy riport a rádióban egy skótdudással, aki elmondta, hogy a skótdudát csak "b" hangnemben lehet megszólaltatni.
Egyébként ezek az eltérések engem abszolút nem zavarnak.
Itt nem annyira. Itt más zavar :d Nem bírom az ilyen dinamikátlan számokat. Itt valahogy az egész szám langyos, de az általad mutatott rész után különösen kifullad. Én az szeretem, ahol nagy emelkedések és esések vannak, és lehetőleg mollban. Pl. mint ez: https://www.youtube.com/watch?v=BA8FIRtZpLo
Vagy ez: https://www.youtube.com/watch?v=lfgC-pMwkOE
Mostani zenék közül pedig ami nagyon tetszik, az a Dua Lipa - Physical. A Dance monkey-t is szerettem.
Azt jól leírták előttem, hogy mik ezek a váltások.
Hogy engem zavar-e: nem, sőt... A kedvenc zenekarom, a Cardiacs zenéjének kb. ez az alappillére. Tim Smith, azon felül, hogy egy csomószor váltott hangnemet, meg ritmust egy-egy dalon belül, nagyon szerette a dúr/líd harmóniát/dallamvilágot, így rendszeresen helyettesített az adott hangsor moll akkordjai helyére párhuzamos hangsorokból dúr akkordokat, meg emelte feljebb fél hanggal a kis hangközöket. Emiatt az állandó modulálgatás miatt szerintem olyan érzést kelt a Cardiacs zenéje, mintha egy őrült sofőr utasa lennél, aki minden adandó alkalommal rossz kanyart vesz be, de közben valahogy mégsem szenved balesetet. Szóval az általad küldött zenékben totál nem élem meg "árulásnak", vagy "elromlásnak" az említett részeket.
Hogy téged miért zavar, arra nem igazán lehet válaszolni, mint ahogy semmilyen más személyes zenei preferencia kapcsán felmerülő kérdésre sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!