A véleményeteket kérném a készülő regényemről. Szerintetek milyen a stílusom? Itt egy részlet belőle:
Nekem is az a problémám, hogy túl tömör: a kétharmadánál már azt érzem, elsiklik fölötte a szemem. Az agyam szökni próbál, és ettől kezdem elveszíteni a fonalat. Ilyenkor meg két dolgot tehetek. Egy: visszaolvasok, kettő: hagyom a fenébe, és akkor lőttek a meglepetésnek is (na, azért ennyire nem tragikus a helyzet).
Szerintem a legnagyobb gond a túl sok határozóval és jelzővel van:
"meglehetősen impozáns, és tágas"
"Egy pillanatra gyorsan"
"zavaróan gyorsan, és kissé reszketve"
"őrült terveit már biztosan hónapok óta szövögető tébolyodott"
"az időt nem sajnálva, alaposan"
Nem is sorolom tovább. Sok esetben már a szituáció elbeszélése meghatározza, mi hogyan történik, és mit hogyan mondanak, tesznek a karakterek. Ilyenkor a határozókat, jelzőket máris ki lehet gyomlálni. Óhatatlanul is benne marad néhány, annyi pedig elég is lesz. Ráadásul ha ez egy szereplőd üzenete, felmerül a kérdés, miért bonyolódik bele a "hogyan"-okba, miért nem írja csak a lényeget. Máris rövidebb lehetne (mert a tartalmi része nem kíván ennyit).
Persze lehet rá oka a karakterednek, hogy így írja, és minden mondatot telepumpál határozókkal (leszögezem, nem hiszem, hogy [csak] erről van szó :) ). Ha így van, de az eredmény szépirodalmilag nehezen értelmezhető, akkor trükközni kell. Például le lehet úgy írni, ahogyan az azt olvasó szereplőd értelmezte. Vagyis lényegre törően sőt, akár félre is értheti. Aztán leírhatod, hogy nehézkesen olvasta, mert zavarosan volt megfogalmazva. Esetleg kiemelsz egy-egy mondatot, amelyet érdekesnek talált.
Vagy ha nagyon fontos, hogy tényleg szóról szóra bemutasd, akkor megszakításokkal is élvezetesebbé teheted a szándékosan nehézkesre megírt üzenetet: az olvasó karaktered néha leteszi, megvakarja a fejét, visszaolvas, járkál fel-alá, töpreng, rágyújt egy cigarettára stb (amilyen a jelleme). Történjen valami, ami felpörgeti ezt a monotonságot, egyúttal közel visz egy szereplőhöz (ha nem az üzenetben szereplőkhöz, akkor az üzenetet olvasóhoz vagy íróhoz). Nem az érzelmek miértjét kell leírni, hanem érzelmet belevinni. Hogy az olvasó azonosulni tudjon valakivel.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!