Mennyire zavar téged, mint olvasót, ha nem tudod egyből, hogy néz ki a főszereplő a regényben?
Elsősorban felnőtt regényekre értem, és inkább spekulatív fikció, esetleg thriller-kalandregény-akció irányban, tehát olyan helyen, ahol ha tudjuk, hogy emberi fajú lényről van szó, nem befolyásolja különösebben a cselekményt a kinézet.
Mennyire gond nektek, ha mondjuk csak pár fejezettel később, vagy épp a regényben elszórva tudjátok meg az olyan részleteket, mint hajszín, szemszín, magasság, pontos életkor?
Szerintem ez valamilyen szinten hiba az írásban, bár messze nem végzetes. Egy szereplő bemutatása jó, ha hasonlít a való élethez: először meglátom, kialakul róla egy benyomásom. Rögtön látom, hogy barna vagy szőke, vagy nem látom, mert stormtrooper jelmezben flangál a villamoson. Igényes, igénytelen stb. A karóráját valószínűleg nem azonnal ismerem meg, hacsak nem úgy jön a képbe, hogy egy másik szereplő a pontos időt tudakolta tőle. De még akkor sem lesz kérdés, hogy a számlap analóg vagy digitális, a 4-es IV vagy IIII formában van-e jelen. Kivétel, ha a másik szereplőnek valamiért éppen ez a fontos. Egy karaktert bemutatni egy másik szemszögén át előnyös, mert az már kettejük viszonyáról is elárul valamit.
Ha az író semmit sem közöl a szereplő külsejéről, akkor az olvasó önkéntelenül előveszi a kreativitását, és kitölti az űrt, elképzeli magának. Aztán megakad, amikor oldalakkal később kiderül, hogy még csírájában sem jót képzelt el. Persze elég rugalmas az agy a korrigáláshoz, de szerencsésebb, ha erre nincs szükség.
Köszönöm a válaszokat!
Én kaptam ilyen téren kritikát, és azért vetődött fel bennem, hogy megkérdezek másokat is erről, mert ez az én preferenciám miatt alakult így a regényemben.
Ugyanis én ki nem állhatom, ha E/1-ben vagy közeli E/3-ban a szereplő kvázi önmagát írja körül.
Mivel az adott regényben közeli E/3-at használok, épp úgy teszek, ahogy az 5-ös válaszoló is írja, hogy egymást írja le a több nézőpontkarakter, addig utalások vannak leginkább. Pl.: első POV karakterről az első fejezetben kiderül a hajszíne, a fizikuma pedig a jelenet alapján kikövetkeztethető, a kora viszont csak a második fejezetében kerül elő, de ott sem szájbarágósan. A többi (külső) tulajdonsága pedig csak más karaktereket szemén át válik láthatóvá, nyilván szubjektív "szűrőn" keresztül. Másik karakterről a hajhossza és az etnikuma derül ki (bár ez az adott etnikum miatt sok külső jegyet magába foglal).
Mivel elég sokszor a közelebbi narrációkban dolgozok (karakterközpontú regény), így nekem fura lenne olyat írni, hogy "A szőke, nagydarab férfi bement a házba."
Persze rá tudom erőszakolni magam, hogy valahogy beleírjam, de számomra mesterkéltnek érződne (főleg, hogy olvasóként sem szeretem, ahogy azt említettem). De ezek alapján nem éreztem akkora hibának, mint ahogy azt a kritikában megkaptam.
A legkevésbé sem zavar.
Inkább az szokott zavarni amikor egy könyvben úgy részletezik a szereplők külsejét, vagy a helyszínek kinézetét, mintha ez fontos lenne a történet szempontjából.
Lehet csak azért, mert alapból olyan könyveket olvasok, de már megszoktam, hogy az író csak akkor írja körül egy szereplő külsejét, ha ezzel mond is valamit erről a karakterről, vagy metaforája a karakter egy belső tulajdonságának (pl zöld ruhában megy egy esküvőre = féltékeny; jóval magasabb az átlagnál = kilóg a sorból/nehezen illeszkedik be... ilyenek)
Annyit még hozzátennék (3-as vagyok), hogy az alapból nem baj, ha nem sok minden derül ki a szereplő külsejéről (főleg E/1-ben, ebben az esetben kifejezetten fura, ha a szereplő magát írja le). Inkább az a fontos, hogy az igazán jellegzetes tulajdonságai korán kiderüljenek. Írok néhány példát, hogy pontosan mire gondolok. Ha például írsz egy Magyarországon játszódó történetet, akkor nem gond, ha csak később említed meg (vagy egyáltalán nem említed) ha a szereplőd barna hajú, hiszen ez egy teljesen közönséges hajszín nálunk. Ha találkozol egy barna hajú emberrel, lehet, hogy meg se jegyzed elsőre, mert annyira megszokott. Ha viszont a főszereplőd japán, akkor elég zavaró, ha ez a regény közepén derül ki. Egyrészt azért, mert ha nem említed meg, akkor az olvasó valószínűleg európainak fogja elképzelni, másrészt pedig azért, mert elég hihetetlen, hogy soha senki semmilyen utalást nem tesz a származására annak ellenére, hogy nem sok japán él nálunk. Ugyanez a helyzet, ha például egy hatalmas égésnyom van az arcán. Vagy ha feltűnően ápolatlan külsejű, vagy kirívóan öltözködik, stb.
Persze azt, hogy jogos volt-e a kritika az írásod esetében, azt csak akkor tudnánk megmondani, ha látnánk a pontos szöveget. De ha a karaktereid legjellegzetesebb tulajdonságaira azért utalsz a történet elején, és adsz elég támpontot ahhoz, hogy az olvasóid el tudják képzelni a szereplőidet, akkor nem gond, ha nem adsz részletes leírást. Sőt jobb is így. Kifejezetten zavaró, amikor úgy mutat be valaki egy karaktert, hogy tételesen felsorolja az összes külső tulajdonságát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!