Mi a véleményetek a könyvemről?
Már egyszer tettem ki egy kérdést, de azóta rengeteget dolgoztam vele szóval újra felteszem a kérdést. A mű a krimi zsánerbe tartozik. Alaptörténete az, hogy Sarah beüti a fejét és ezután látomásai lesznek: átéli, ahogy egy bűnöző gyilkolja az embereket. Rájön, mit kell tennie és elkezd nyomozni.
Sarah a tágas nappaliban ült és a helyi híradót nézte. A hírolvasó éppen a két hónappal ezelőtti brutális gyilkosságokról beszélt, mely során három lányt öltek meg a saját házukban. A hatóságok sajnos még mindig nem találtak olyan jelentős nyomokat, amelyek elősegíthetnék a nyomozást. Sally szoborként meredt a képernyőre, miközben feszülten markolászta a bőrfotel karfáját. Attól ábrándozott, hogy vajon ez vele megtörténhet-e. Ekkor édesanyja viharzott be az ajtón, szemei szikráztak, arca apró izmai ívet képeztek. Kezét derekára téve készült fel arra, hogy leszidja lányát, amiért tanulás helyett pihen. A levegő izzott. Tekintetük összetalálkozott. Sarah ökölbe szorította kezét, majd anyja büntetését megelőzve felviharzott szobája biztonságába. Óvatosan bezárta az ajtaját, majd lehuppant az ágyra. Elindította kedvenc lejátszási listáját, mely nagyrészt vidámságról és felhőtlen szerelemről szóló dalokból állt.
Most épp egy zongorakísérettel elénekelt számot hallgatott. Ez az egyik kedvenc száma volt, hisz régebben öt évig zongorázott. Nagyon ígéretes tehetség volt, de miután nagynénje, aki tanára és legjobb barátja volt, meghalt, többé nem bírt a zongorára nézni. Túl sok emlék kavargott benne, amik megpróbáltak sírás formájában megmutatkozni, de ő tudta, hogy az erő látszatát kell keltenie, akármennyire is gyenge valójában. Hiába próbált ellenkezni, elméje csak azt hajtogatta: Sírj! Végül rájött, mennyire szüksége van. A könnyek könnyeden gurultak végig csontos arcán, majd az állán találkoztak és a padlóra hullottak. Ekkor az ajtó kinyílt és a kishúga, Sophie szaladt be kuncogva. Hosszan és szeretetteljesen megölelte nővérét, aki közben megpróbálta megtörölni szemeit, hátha nem veszi észre testvére, mennyire bánatos. Egy puszit nyomott a kislány fejére, majd megsimogatta.
– Mit csinálsz? – húga hangja édes és bársonyos volt, akár a selyem.
– Épp el akartam kezdeni a tanulást – Sarah minden bánata elillant, a mondat végén halkan elnevette magát - na de menj, még a végén anya téged is megbüntet.
Sophie egy kedves mosollyal elköszönt nővérétől, majd kiment.
Sally újra elindította a zenét. Nagyon szeretett effajta bódító rózsaszín felhőben élni, mindig próbálta kizárni a szobáján túli különös dolgokat, mintha azok nem is léteznének. Bár soha nem gondolta, hogy vele bármilyen szörnyűség is történhetne, de inkább távol maradt a valóságtól, hisz így mindenkinek sokkal egyszerűbb volt. A lány mindennél jobban rettegett a zajos dolgoktól, mert ezeket kifejezetten nehezen tudta figyelmen kívül hagyni, pedig a kegyetlen és fájdalommal teli kinti világhoz tartoztak, amivel ő egyáltalán nem szeretett érintkezni. Mindig tagadta, hogy antiszociális lenne, hisz maga sem gondolta így. Az eddigi összes pszichológus mást mondott, de hiába próbálták meggyőzni, ugyanis Sarah csökönyösen ragaszkodott abszurd elveihez. Miután 12 éves korában megerőszakolta a megye legkörözöttebb bűnözője, örökre elvesztette a hitét az emberekben és már nem igazán volt képes a bizalomra sem. Nem szeretett társaságban lenni, szűk baráti körén kívül senkivel nem volt hajlandó beszélni. Sokak szerint csoda, hogy fel tudta dolgozni, de igazság szerint még mindig nem tette túl magát a tragikus eseten. Ajtaját mindig kulcsra zárta, ablakai soha nem voltak teljesen nyitva. Az idő múlásával egyre javult a helyzet, de még mindig paranoiás volt egy kicsit, bár ez teljesen érthető.
Most az ágyon feküdt, szinte ijesztően üres tekintettel bámulta a hófehér plafont, közben ujjaival idegesen dobolt a puha takarón. A háttérben halk és nyugodt zene szólt, de feszültségét ez most sem tudta oldani. Homlokát összeráncolta, majd türelmetlenül sóhajtott. A következő pillanatban telefonja egy halk jelzéssel adta tudtára, hogy valaki üzenetet küldött neki. Sarah azonnal a földön lévő mobilja után nyúlt. Széles, elégedett vigyor ült ki az arcára, ugyanis a barátja írt neki, akit bár még soha nem látott, mindennél jobban tisztelt és szeretett. Jó volt vele beszélgetni, mert sokban különbözött a többi embertől. Kölcsönösen őszinték voltak egymással, ő volt az egyetlen, akiben igazán megbízott. Kapcsolatuk érzelmekkel telített volt, egymást kiegészítve édes párt alkottak. Sally vidáman válaszolt a fiúnak, és hamar beszélgetni kezdtek. A boldogságtól bágyadtan, felszabadultan kinyújtózott. Ebben a pillanatban kezével véletlenül lelökte az éjjeliszekrényen lévő bögrét, ami a kopott parkettára érve hangosan összetört.
Kopp.
Az egyébként viszonylag rendezett szoba minden szöglete apró szilánkokkal lett tele, melyek nagy része veszélyesen meredezett felfelé. Sarah felsikoltott, majd kiugrott az ágyból és az ajtó felé rohant. Félúton járhatott, amikor a bögre egy éles darabjára lépett. Újból felvisított, majd erőből kirántotta a nyikorgó ajtót és a lépcső felé igyekezett. Amint rálépett az első lépcsőfokra, véres lábával elcsúszott, majd legurult a földszintre. Csontjai finom porcelán módjára törtek szilánkosra, ahogy teste hol a korlátnak, hol a falnak ütközött. Végül hangosan elérte a padlót. Csatt. Gerince és feje hatalmas erővel érkezett a földre. Érezte, ahogy a saját vére kis tavat formáz teste alatt. Szülei és testvérei rémülten rohantak oda hozzá, rázogatták, próbáltak neki segíteni, de mindhiába. Sarahnak nem volt ereje semmihez. egy kép jelent meg előtte. Az a bizonyos dolog, mely később gyökeresen megváltoztatta életét.
A kórházban ébredt, hallotta a gépek csipogását és a közelében ülő szülei suttogását. Amikor nagy nehezen sikerült kinyitnia feldagadt szemét, az ágy sarkán ülő anyját vette észre. Szeme teljesen vörös volt a sírástól, szemei alatt karikák jelezték, hogy az elmúlt időszakban nem sokat aludt. Apja ügyetlenül, féloldalasan elmosolyodott, tétovázott kicsit, majd a teljesen begipszelt lányára nézve megszólalt:
– Minden rendben? – hangja mély és férfias, mégis gyengéd volt. Sarah nem tudott és nem is nem akart válaszolni, hiszen a válasz egyértelműen egy határozott nem lett volna. Helyette csak gondterhelten sóhajtott. Még mindig a fejében kavarogtak az esés emlékei. Próbálta őket elzavarni, de nem sikerült. Visszaemlékezett a történtekre, és arra, mit látott. Borzalmas volt.
A lány mintha valaki teljesen másnak a szemszögéből élte volna át a jelenetet. Tisztán emlékezett minden részletre. Egy gardrób résnyire nyitott ajtaján keresztül figyelt egy fiút, aki az íróasztala fölé hajolva belemélyedt tankönyveibe. Abban a pillanatban ő kiugrott a ruhák közül és a srácnak felé rohant. A kezében szorongatott kést a nyakába döfte, emlékezett a hús puhaságára, a vér otthonos melegségére. Az áldozat rángatózva csúszott le a székéről.
Sarahnak fogalma sem volt arról, hogy mi lehetett ez, de biztos volt benne, hogy semmi jót nem jelentett. Szülei kimentek, így egyedül maradt. Orrát szúrta a fertőtlenítőszer szaga. Bár tavasz vége volt, az ablakon egyenletesen beáramló levegő hidegsége szinte arcon csapta, egész teste remegett. A nap sem sütött, a lila és sötétszürke színű felhők vészjóslóan eltakarták. A hatalmas ablakokon beáramló fény nem teljesen világította be a helyiséget. A lány a durva anyagú takarón lévő távirányító után nyúlt, majd bekapcsolta a régimódi televíziót. Az halk zúgó hangot adott ki, a képernyőn azok a bizonyos hangyák szaladgáltak
– Újabb holttestet…
Megforgatta szemét, majd mielőtt hallhatta volna a mondat végét, rányomott a piros kikapcsológombra. Ismét kettesben maradt zavaros, kavargó gondolataival. Csak arra a fiúra tudott gondolni, akit az az ember megölt. Hirtelen dühös lett, bár tudta, mit kell tennie. Testét elöntötte a forróság és a kötelességtudat kellemes érzése. Ekkor még nem tudta, mire is képes valójában.
Lényegesen jobb (több), mint az előző, de még mindig jócskán lehetne bővíteni és igazítani.
Az első mondat akár ki is maradhatna. Persze te döntöd el, hogy a híreknek mekkora súlyt akarsz adni, de mivel a főszereplőd (gondolom, hogy Sarah, a Sally csak elírás) szoborként mered a képernyőre, akár lehetne a hírből is többet adagolni, hogy még inkább bele lehessen remegni. Aztán a második bekezdésben válik nyilvánvalóvá, hogy egy lány éppen nézi, és bizony ő is szorongatja a karfát. Az első mondatban még csak nézi (kicsit talán unatkozik, kell egy nyitójelenet), és emiatt meghal a feszültség. Látjuk a hatást, de nem igazán értjük az okát (még ha oly logikus is). Anyuka megjelenése pedig már átmehetne a harmadik bekezdésbe (reflektálva az előzőre, mert a gyilkos ugyanúgy rátörhetné az ajtót). Csínján élhetsz a hasonlatokkal, ahogy Karinthy rossz tanulója is (el)készült, mint a halálraítélt.
"...hisz régebben öt évig zongorázott"
Ez a "hisz" olyan, mintha egy emlékeztető lenne, holott, mint olvasó, most hallok róla először. Ráadásul attól, hogy valaki régen zongorázott, még nem okvetlenül szereti a zongoraszót (a "hisz"-ből az következik, hogy ez természetes). Sőt, a zongorás évek leírása alapján Sarah érzelmei meglehetősen vegyesek, ezért a "hisz", mint magyarázó kifejezés teljesen értelmét veszti. Hallgatja a zongoradallamot, majd visszaemlékezik a múltra. De ha csak egy ponttal két tőmondatba szeded, az is oké, mert olvasás közben lelassít, és átvezet a múltbeli eseményekre. A mondat olyan, mint egy hullámív: emelkedik, és süllyed. A vessző csak egy kicsi völgy, a pontosvessző nagy, de még nem ér a földig (laza tagmondatok összekapcsolásánál), a pont meg is töri a hullámvonalat. Sok tőmondattól döcögős lesz az olvasás, de ha jelenetváltás történik, akkor jól jön néhány tőmondat, ahogy egy autó is lelassít (index, tükör), mielőtt gázt adva irányt vált.
Kicsit talán túl hirtelen is tér vissza a valóság. Nem igazán eldönthető, hogy a sírás elfojtása csak a jelenre vonatkozik-e, vagy a múltból kíséri a lányt. Az utóbbi valószínűbb(nek érződik), viszont egy elfojtásból előtörő sírás nagyobb katarzis annál, semmint hogy egy mondatban letudjuk. Önálló bekezdést érdemelne (akár többet is), az előző meg megmaradhat a múlt kibővítésének. Mert önmagában a zongora, a sírás és annak elfojtása, a halott nagynéni már jó motívumok, amelyek segítenek egyedivé tenni a szereplőt. Megérdemelnék, hogy többet éljenek (még akár később is visszatérhetnek).
"Miután 12 éves korában megerőszakolta a megye legkörözöttebb bűnözője..."
Hoppá... azért ez sem mellékes tényező, sőt. Mindjárt érthetővé teszi a bőrkarfa szorongatását, a sírást, anya közönyének elviselhetetlenségét. Viszont éppen ezért már le lehetne írni anya berontása előtt. Még mindig a "ne mondd, hanem mutasd" elv. Például a hír átváltozhat homályos képzeletté. Vagy amikor nézi, eszébe jut ez-az arról a bizonyos napról (vagy óráról). Érthető, ha nem emlékszik mindenre, mert el vannak fojtva az emlékei, ráadásul az ebből leírt hiányos információk még félelmetesebbé is teszik a történetet. Amit leírtál, az inkább egy pszichológiai analízis, amolyan tényfeltárás, ami egyfelől nem érdekfeszítő, másfelől vitatható. Ha az E/3 mindent tudó narrátor tényeket akar közölni, esélyes, hogy azok vélemények lesznek, ráadásul olyan vélemények, amelyekkel nem mindenki ért majd egyet. Ha viszont ezeket az egyes szereplők gondolataiba adod, akkor mindig ott a kiskapu, hogy a szereplő emberből van, ezért tévedhet is, vagy a saját szemszögéből nézve igaza van, mert ő úgy éli meg. Sarah kis naiv fejjel gondolhatja azt, hogy ideje lenne már feldolgozni a traumát, míg mondjuk Stephen King Jessie-je (Bilincsben) közel negyvenévesen sem akar visszaemlékezni, annyira fáj neki. Holott a belső hangjai szerint egyedül a visszaemlékezés jelentheti számára a szabadulást jelenlegi helyzetéből.
"Kopp."
A hangutánzó/hangfestő kifejezés mindig legyen pontos. Egy szilánkosra törő bögrének nem ilyen a hangja.
A felugrásos, eséses pillanatnál megint csak közlöd, mi történik, de még a pontos okát sem lehet megérteni. Miért rémül meg valaki ennyire egy bögre összetörésétől? Érdemesebb lenne a főszereplő fejébe bújni. Valami kiváltja ezt, és a bögre törése csak egy utolsó csepp a pohárban. Írtad ugyan, hogy mindennél jobban retteg a zajos dolgoktól, de ezen könnyen átsiklik a figyelem, hacsak nem merülsz bele mélyen.
"...melyek nagy része veszélyesen meredezett felfelé."
Például ez az, amit Sarah nem csak nem lát, hanem még a lehetősége sem merül fel benne. Lényegtelen infó. Ha már összetört a bögre, érthető, hogy belelép a szilánkba, és innentől kezdve senki sem kíváncsi arra, hogy hány szilánk hever a padlón, és előtte mennyire volt rendezettnek nevezhető a szoba. Az az egy szilánk az érdekes. Meg talán az, hogy az ajtó be van zárva. Az mindenképpen lelassítja egy kicsit, amíg elfordítja a kulcsot, miközben a bezártság érzésétől még nagyobb pánik uralkodhat el rajta, és akkor érthetővé válik a baleset is. De mindez csakis akkor működik, ha a végigélhetjük a fejében zajló eseményeket, nem csupán leírod, amit egy külső szemlélő látna (ha ugyan jelen lenne). Ugyanebből az okból elég, ha csak a kórházban derül ki, hány darabba tört a szerencsétlen lány. Még az is lehet, hogy emlékezetkiesése van, így akár a kórház megjelenése is lehet meglepetés, meg az, hogy leesett a lépcsőn.
"Az a bizonyos dolog, mely később gyökeresen megváltoztatta életét."
Ennél egy egészen picivel legyen konkrétabb. Ez tipikus titokzatoskodás, amitől pont nem lesz titokzatos. Ráadásul pár bekezdéssel lejjebb már tárgyalod is. Miért nem mindjárt itt? Zuhanás közben. Nem az az érdekes, hogyan ütődik a korlátnak, meg a lépcsőfoknak, mert azt igazából senki sem látja (ő maga sem). Az érdekes, amit megél. A kórházban majd megtudja, mi történt. És ott már egy fokkal racionálisabban megpróbálhatja megemészteni a látomást (persze előtte nem árt, ha felfogja a jelenlegi helyzetét).
A kórházi jelenet eleve nagyon rövid. (Örülök, hogy felébredtél, kislányom, na csá, én mentem.) Egy ilyen baleset után arra is fel kell eszmélni, hogy a kezedet egyáltalán mozgatni tudod (akkor is, ha az nem sérült meg), nem hogy mindjárt a tévékapcsolót babrálod. Én legalábbis minden mást előbb fedeznék fel a kórteremben, mint a távirányítót (és a tévékészülék sem az elsők között szerepelne). Persze lehet a szereplő egyéni jellemvonása, hogy egyből a híreket kóstolgatja, de akkor alaposan járd körbe ezt a tulajdonságát, hogy érthető legyen, miért egyből a távirányítót találja meg.
"Testét elöntötte a forróság és a kötelességtudat kellemes érzése."
Én laza harmincöt év alatt egyszer sem tapasztaltam, hogy a kötelességtudat kellemes érzéssel járna. Még akkor sem, amikor már elvégeztem, mert a csekélyke jó érzés abból fakadt, hogy végre új vagyok rajta. Ha meg kedves a munka számomra, akkor eszembe sem jut, hogy mellesleg kötelesség is.
Ha az első fejezet a zuhanással ér véget, akkor a kórterem lehetne a második, és a lázálomban megjelent fiún elég lenne a harmadik fejezetben eltöprengeni úgy igazán. Persze a látomás résnyire nyit egy ajtót egy félelmetes szoba felé, amibe tudjuk, hogy be fogunk lépni – ettől válik félelmetessé. De még nyikorgasd egy kicsit azt az ajtót, mielőtt kitárod.
"Ekkor még nem tudta, mire is képes valójában."
Ez pedig megint ilyen titokzatoskodás.
Még néhány formaság:
"Ekkor az ajtó kinyílt és a kishúga, Sophie szaladt be kuncogva."
Be van zárva az ajtó. És ha egy szobai ajtónak netalántán két kulcsa is van, fura, hogy egyiket sem valamelyik szülő őrzi.
"– Mit csinálsz? – húga hangja..."
Nagybetű: "Húga". Csak akkor kisbetűs a közbevetés, ha nem új mondat, vagyis a "mondta, kérdezte, kiáltott, szólt stb." esetekben.
"Sally újra elindította a zenét."
Az előbb még úgy sírt, hogy az arcát sem törölgette (az ösztönök is dolgoznak: aki hagyja, hogy már az álláról csöpögjön a könny, elég bódult állapotban lehet). Akkor mikor és hogyan tudta kikapcsolni a zenelejátszót?
"Az idő múlásával egyre javult a helyzet..."
Mihez képest "egyre"? Fölösleges szó. Előbb derüljön ki, hogy elindult a javulás, majd utána egyre jobb lett. Bár ez az amit egy ilyen kaliberű erőszaknál nehéz elhinni. Érdemes átgondolni, hogy mekkora fába vágod a fejszédet, mert a főszereplő előtörténete sohasem olyan fa, amibe elég egyet belesuhintani. Ki kell vágni az egészet. És nem puffanhat nagyobbat, mint a végkifejlet (hacsak nem a teljes visszaemlékezés a végkifejlet). Ha nem tudod, akkor inkább találj ki egy az olvasó számára könnyebben emészthető élményt. Az enyhe sérelmeknek megvan az a veszélye, hogy másokból nem együttérzést, hanem "mit rinyálsz" reakciót vált ki, ami hosszútávon ront a helyzeten, így fokozza a bizalmatlanságot; tehát Sarah esetében jó alap lehet.
Előttem lévő elég részletesen kifejtette a dolgokat, én csak pár dologra hívnám már csak fel a figyelmet.
1. Irrális, hogy szilánkosra tört volna egy ilyen eséstől a csontjai. Oké, én nem tudom milyen könnyen törik a csont, mert nekem a szokásostól valamivel erősebbek (orvos mondta, nem csak hasraütés szerűen hangoztatom ezt), a csontjaim, így nem volt eltörve semmim se. Viszont én is két szintes házban lakok, estem már le lépcsőről. Akkor lenne elképzelhető csak ez, hogy ilyen eséstől szilánkosra történek a csontjai, ha nagyon erős csontritkulása lenne.
2. Megint az eséshez visszatérve. Ahhoz, hogy a vére kis tavat rövid idő alatt, ahhoz nagyon sok vért kell veszíteni, amibe már belehal. Ahhoz, hogy még érezze amint a vére egyből kifolyik alatta tócsaként nagyon intenzív vérveszteség kell. Azután meg hiába jön 5 perc múlva is a mentő, pótolják egyből a vért, belehalsz, mivel a szervezeted sokkot kap.
Hogyha rám hallgatsz, akkor átírod ezt a részt úgy, hogy elesik, valahogy beleírod, hogy elsötétült minden, legfeljebb még homályosan látta ahogy rohannak fel a szülei, de aztán elsötétült minden, pár másodpercig hallotta ahogy kétségbe eseten kiabálnak, majd csend.
Aztán jöhet a gyilkos szemszögéből lévő rész, hogy először ő se tudja mit lát, csak utána kezd kitisztulni a kép, hogy egy gardróbba van és a fiút nézi. Utána meg jönnek az események.
Nem tudom milyen szintű összeköttetést akarsz, hogy csak lássa a dolgokat vagy érzi is a gyilkos dolgait. Ha előbbi akkor ki kell venned a hús puhasága részt meg a vér melege részt.
De kíváncsi vagyok mi lenne a terv, hogy miként került oda a gyilkos észrevétlenül és várt egész nap. Aztán miként hagyja el a házat megint észrevétlenül.
A végét csak elrontottam.
Miután látta a gyilkosságot szerintem jöhet úgy, mintha hirtelen egy rémálomból ébredne, emiatt azt is hinné jó ideig, hogy ez csak álom volt. Ekkor logikusan ő se tudhatja, hogy tényleg megtörtént. Oké, tudósíthatnak a gyilkosságról megint a tvben, de a részleteket ott nem hiszem, hogy teljesen közölnének.
Mikor az áldozat arcáról mutatnak fényképet szerintem ott még próbálja megmagyarázni, hogy csak véletlen hasonlóság az egész és csak beképzeli biztos a gyógyszerek miatt, stb.
Kórházba meg szerintem mondják el, hogy agyrázkódása volt meg maximum az egyik keze vagy a lába tört el.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!