"Gondolj bele, ha holnap a steam bejelenti, hogy ezentúl havonta 5 dollár a launcher használati díja. Azt mondod, hogy bsszák meg, többet nem használom őket?"
Az egyrészt egyoldalú szerződésszegés lenne és kb csődbe mennének.
"mi a különbség a felhasználói jog és a bérlés között"
Mármint, hogy mi a különbség a termék vásárlás és a bérlés között? Maga az üzleti modell, a bérlés határozott időre szól, amit igény szerint megújíthatnak a felek igény esetén, a vásárlás pedig örök. Szoftver esetén annyiból más, hogy a jellegéből adódóan ugye termék bírtoklásról nem beszélhetünk felhasználói szinten, mert ez nem egy megfogható dolog.
"te fizetsz és nem kapsz érte semmit, csak lehetőséget, hogy játszhass egy játékkal"
Így van, mivel szellemi termékről (egy szoftverről) beszélünk, nem is lehet másképp, hiszen a tulajdonjogok a kiadónál vannak, a felhasználó pedig hozzáférési jogot kap. Ez ugyanígy működött a fizikai adathordozók idejében is, csak a terjesztési forma változott.
A GoG-os részre: Steamen is készíthetsz offline biztonsági mentést magadnak a játékokról, így akár teljesen offline is telepítheted azokból. Ez szinte biztos, hogy a többi kevésbé használt kliensen is adott.
"ha holnap a steam bejelenti, hogy ezentúl havonta 5 dollár a launcher használati díja"
Az áruházi oldalon felűntetett árak tartalmazzák a launcherek használati díját. Minden kiskereskedelmi egység beépíti a saját költségeit a termékekbe, ezt hívják árrésnek és már az ókorban is így működött. Magyarul azzal, hogy kifizeted a játék árát, azzal az adathordozó költségeit is kifizeted, ami régebben a lemez volt, manapság a szerverek költsége.
"valódi vásárlásról nem beszélhetünk, a vásárló semmilyen valós, fizikai tartalmat nem kap...."
Úgy veszem ki a szavaidből, hogy nem igazán érted a szellemi termék fogalmát. Jelenleg kétféle forgalmazási modell jellemző a szoftvereknél. Van a hagyományos öröklicensz vásárlás, amikor kifizeted az árát egyszer és azt használhatod amíg akarod. Így működnek a lemezes kiadások is és a különféle launcherek is. Ebben az esetben te bármikor készíthetsz biztonsági másolatot magadnak, akármelyik verziójáról, azt is megteheted. Nyilván ha online szolgáltatás tartozik hozzá, akkor azt nem fogod tudni elérni elavult verzióval, vagy ha ez leáll, akkor szintén nem. Ez továbbra sem az adathordozón múlik, lehet az lemezen vagy szerveren, egyformán működik.
A másik lehetőség egy szolgáltatás alapú előfizetés, ilyen pl a GamePass, Uplay+ stb. Itt nem konkrét szoftvert vásárolsz, hanem magát a szolgáltatást és azt használod ki, amit ez nyújt. Ez teljesen más kategória, úgy képzeld el, mint egy TV előfizetést. A szolgáltató változtathat a tartalomban pl, amire fel is szokták hívni a figyelmet.
"vagy adott esetben, ha megszűnne, akkor annyi volt, játékaid kuka."
Jelenleg egy ilyen eset volt, a Windows Live megszűnése. Sok kiadó lépett ekkor, és lehetőséget adott a játék Steamre átköltöztetésére, vagy kiadtak egy javítást, ami eltávolította a játékból. Volt, és vannak továbbra is olyanok, amiknél ezt nem tették meg. Én azt tapasztaltam, hogy ezek is gond nélkül vagy max minimális trükközéssel működésre bírhatóak. Pár éve játszottam végig a Fable III-at, ami ilyen, online funkciók nem érhetőek el benne, de amúgy nem volt gond. Nekem Steames példányom van belőle, de ez ugyanúgy vonatkozik a lemezesre is. A kis kiadói launchereknél (Uplay, EA play, Epic stb) szerintem ez benne van a pakliban, Steamet vagy a GoG-ot annyira nem féltem. Mindenesetre felhasználó szinten gyakorlati érintettség nem igazán lenne, a kiadó pedig fog tenni lépéseket, ha ez bekövetkezne.
Egyébként ha már itt tartunk, a 2000-res évek eleje-közepe előtt kiadott lemez adathordozós formátummal általában több probléma van manapság az akkoriban használatos másolásvédelmi rendszerek miatt. Nem egy ilyen játékot vettem meg inkább újra mert a lemezes már nem volt hajlandó elindulni Win 7 és ez feletti rendszereken, digitális példányoknál meg szerencsére ezeket már rendbehozták.
"Ezért vásárolják fel a gazdagok..."
Nem, nem ezért, hanem a gyűjtőszenvedély miatt. És elhiheted, hogy nem a sima mezei kiadásokat vásárolják, hanem a limitált, gyűjtői kiadásokat, aminek a ritkasága miatt van értéke, nem pedig az adathordozó formátuma miatt.
Értelme akkor van ha neked van értelme, könyveket se kell megvenni olvashatod online is őket vagy kinyomtatod ha nem szereted a kijelzőket, de sokan már csak későbbi dísznek is megveszik. Ha tartasz tőle online elvennék tőled a játékot akkor is egy opció, ha lassú az interneted akkor is lehet jobb hisz csak telepíted (persze online játékra még majd rájön egy 40 giga patch).
Meg mellette javarészt mai játékokat ha lemezen is veszed meg kapsz hozzá egy kódot a kiadó platformjára úgyis hogy aktiváld
Elviegben nincs semmi előnye vagy hátránya így megvenni szóval ez tényleg csak preferencia
#16
Azért kíváncsi lennék, ténylegesen mekkora az ökológiai lábnyama a Steam (és társai) szerverparkjainak egy lemezes gyűjteményhez képest.
ez 2015-ös cikk, de elvileg 8.8GB felett, főleg lassú nettel több áramot használsz el és nagyobb az ökológiai lábnyomod, mint egy lemezes játékkal, feltéve hogy az egész játék ráfért a lemezre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!