Ajánlanátok művészfilmeket? Amik tetszettek is.
A zongoratanárnő
Antikrisztus
nagy kedvencem [link]
A legyek ura
Álmodozók
Dorian Grey
Anyádat is!
Teljes napfogyatkozás
Amadeus
Észvesztő
Coco Chanel
Keserű méz
Holt költők társasága
A rém
Add to Watchlist
A szabadság útjai
amennyiben ezek művészfilmnek számítanak (nem tudom, de úgy gondolom), akkor bátran ajánlom őket :)
A Halászkirály legendája (Amerikai)
Tétova tangó (Francia)
A kísérlet (Német)
Mások élete (Német)
Lábad között (Francia)
Transamerica (Amerikai)
A felsorolt filmek legtöbbje nem művészfilm.
Az amerikaiak mindegyike - egy-két kivétellel - csak nem mainstream kommerszfilmek, de ettől még nem lesznek "művészfilmek".
Pl. a Holt költők társasága, noha remek film, de hollywoodi alkotás, csakúgy, mint az Amadeus, a Halászkirály, stb.
A Kísérlet sem művészfilm, de aztán rohadtul nem az! Sem a téma, sem a kivitelezés szempontjából.
Pár művészfilmcím, a teljesség igénye nélkül:
Négyszáz csapás
A sorompók lezárulnak
Biciklitolvajok
Ha
Alphaville
Csend
Úrvacsora
Rettegett Iván
A föld
Országúton (különösen ajánlott a megnézése!)
stb.
Kedves előző!
Kérlek homályosíts fel, hogy pontosan mitől/miért mondják egy filmre, hogy művészfilm!
És még valami: miért csak viszonylag régi filmeket soroltál ide?
Akkor gondolom nálad vagyis a te gondolkodásod szerint művészfilm az össze Bergman vagy Fellini-film. De manapság nincsenek ilyenek? Szerintem pl. az Anyádat is! abszolút művészfilm.
És a kérdező élvezhető filmeket keres gondolom, persze ez relatív, de én a Suttogások és sikolyok-at nem élveztem, még a Tükör által homályosan oké...
Ma 23:04
A művészfilmnek nincsen pontos definíciója, az viszont egy többé-kevésbé elfogadott magyarázat, hogy az olyan filmek közé lehet sorolni a "művészfilmeket", amiknek nem a szórakoztatás a célja, nem azért készítik, hogy közönségfilm legyen belőle, vagy hogy üzleti termékként visszatermelje a készítése költségeit. Emellett meg van benne egy szintén csak körülírható művész igény, mondanivaló, mögöttes gondolat és tartalom, ami egy kommerszfilmre általában nem jellemző, de legalábbis nem olyan mértékben, mint egy "művészfilmre".
Azért soroltam fel viszonylag régi filmeket, mert ma már nem igazán készülnek ilyen volumenű "művészfilmek". A filmművészet, mint olyan, nagyon háttérbe szorult a kommersz javára. Az is jelzi ezt, hogy ma egy akármilyen embert megkérdezel filmekről, szinte 100%-ban hollywoodi címeket fog mondani. A komolyabb mondanivalójú filmesek meg kb. ismeretlenek a szélesebb közönség előtt, mivel ott nem a profitszerzés az elsődleges cél, hanem a mondanivaló. A nyugati, produceri típusú filmek elsősorban szórakoztatóipari termékek, és már rég nem akarnak nevelni, oktatni, véleményt mondani, körüljárni valamilyen társadalmi problémát, stb.
Igen, Bergman és Fellini kifejezetten művészfilmeket készítettek, legalábbis esetükben nem igazán lehet beszélni olyan jellegű filmkészítésről, ami manapság jellemző. Hozzáteszem, nem vagyok lila felhőben kóválygó filmsznob, de ha már filmművészetről, művészfilmekről van szó, akkor 100-szor egy Fellini és Országúton, mint egy Holt költők társasága, noha az is jó film a maga nemében.
Bergman és Fellini éppenséggel az ismertebb rendezők között vannak, amikről az átlagember is "hallhatott", azért hoztam fel őket példának.
Az élvezhetőség szerintem szubjektív dolog, egyénfüggő. Bergmantól én pl. A hetedik pecsétet "élveztem", de más filmjeit már kevésbé. Itt jegyzem meg, egy film nem attól jó, vagy rossz, hogy valakinek tetszik, vagy nem.
Úgy gondolom, a kérdezőnek nem kéne összekevernie Gizikét a gőzekével, és az sem lenne jó, ha a válaszolók nem pontos válaszokkal halmoznák el csak azért, mert nincsenek tisztában bizonyos fogalmakkal, vagy filmtörténeti dolgokkal.
Egy film nem attól lesz "művészi", mert éppenséggel nincsenek benne robbanások meg lövöldözések.
Ez egy elég nehéz téma, hiszen magát a művészetet sem sikerült még egyértelműen definiálni.
Érdekes bekezdés:
„A művészfilmnek nincsen pontos definíciója, az viszont egy többé-kevésbé elfogadott magyarázat, hogy az olyan filmek közé lehet sorolni a "művészfilmeket", amiknek nem a szórakoztatás a célja, nem azért készítik, hogy közönségfilm legyen belőle, vagy hogy üzleti termékként visszatermelje a készítése költségeit. Emellett meg van benne egy szintén csak körülírható művész igény, mondanivaló, mögöttes gondolat és tartalom, ami egy kommerszfilmre általában nem jellemző, de legalábbis nem olyan mértékben, mint egy "művészfilmre".”
Tehát bár a művészfilmnek nincs definíciója, de azért amiket mi írtunk, azok nem azok. Hmm, helytálló érvelés. Ha egy film véletlenül visszatermeli a költségeit, akkor szegényke máris kiírta magát a művészi kategóriából. (Biztos vagy benne, hogy az általad felsorolt filmek nem voltak profitábilisak a maguk korában?)
Illetve szerinted az egyik korábban felsorolt filmben sincs meg a művészi igény, illetve mögöttes gondolat és tartalom, bár ezeket sem tudod definiálni.
„Igen, Bergman és Fellini kifejezetten művészfilmeket készítettek, legalábbis esetükben nem igazán lehet beszélni olyan jellegű filmkészítésről, ami manapság jellemző.”
Sőt, Mozart egész más zenét szerzett mint a mai zene, ezért ma már nincs is művészi zene… ugye? Da Vinci máshogy szobrászkodott, mint a mai szobrászok, ezért szobrászatból sincs már ma művészi… A művészet mint olyan ezek szerint „lezárult” valamikor régen, ugye?
„Hozzáteszem, nem vagyok lila felhőben kóválygó filmsznob”
Mondjuk szerintem de igen. Idejössz, leoltod a népeket de minden érv nélkül, gyakorlatilag a szubjektív értékítéleted alapján (mert definíciód nincs) kipöckölsz pár filmet a filmtörténetből, és közben fitogtatod a műveltségedet. Egy rossz sznob hólyag benyomását kelted igazából. Ráadásul az érveid semmivel sem érnek többet a „régen minden jobb volt” típusú aranykor érveknél.
Ó, te Mestere A Filmművészetnek, akkor homályosítsd már meg műveletlen, sötét elmémet, mert ezek szerint az elmúlt 20 év filmes tanulmánya és tapasztalata, amivel rendelkezem, esetemben - úgy tűnik - fölöslegesnek bizonyult.
Ha nem vetted volna észre, okoskatörp, ez itt a gyakorikérdések, ahol jórészt csupa műveletlen és táékozatlan tökfilkó leledzik, akiknek általában hupilila fingjuk sincs az általuk feltett kérdések valódi jelentéséről, ezért muszáj miattuk egyszerűen fogalmazva válaszolni, hogy ők is megértsék. Ez a filmes jellegű kérdésekre fokozottan jellemző, hiszen a kérdezők/hozzászólók 99%-ának fogalma sincs a témáról, számukra a film az egyenlő a hollywoodi alkotásokkal, mivel nem látnak mást, azt sem tudják, hogy filmek nem csak Amerikában, hanem a világ más részén is készülnek. Amerikai filmeket látnak a plázában, ezért film az csak amerikai kommersz lehet.
De úgy látom, személyedben egy helyi Tarr Bélát tisztelhetünk, aki majd elmagyarázza nekünk, póroknak, hogy is van ez a dolog igazából. Nos, akkor taníts minket!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!