A legtöbb magyar embernek miért nincs igénye igazán jó filmekre?
Ez jó kérdés, ezen már én is gondolkodtam. Itthon nagyon csak a főleg szórakoztatási céllal készülő amcsi filmdömpingre van igazán igény. Azt nem mondom, hogy hülyék az emberek, de valami miatt nem nagyon szeretnek gondolkodni. Csak a könnyed szórakozást keresik a filmekben (általában) és nincs kedvük a komolyabb töltetű filmekhez, ha van kedvük akkor meg zabálják a giccses, szirupos, hatásvadász, banális klisékkel tarkított filmeket.
Annak is szerepe van, hogy a nagyobb közönség filmeknek jobb az anyagi háttere és jobban vannak marketingelve. Hazai forgalmazók ezeket preferálják jobban.
Az európai és ázsiai filmeket (amik általában intelligensebben kezelik a nézőt, kevesebb pénzből készülnek) nem is nagyon ismerek az emberek.
A másik dolog, hogy kell egy bizonyos szintű filmes tapasztalat is (IQ és műveltség is), hogy egyre igényesebb filmek kelljenek az embereknek. Itt a saját példámból indul ki: Én kb. 4 évvel ezelőttig csak popcorn filmeket néztem főleg, de abból krva sokat és egy idő után meguntam. Legfőképp a nagyon sok klisé, sablon stb. miatt. Nyilván most sokkal másabb szemmel nézek egy filmet, mint pár évvel ezelőtt és más miatt szeretem a filmeket, mint régebben. Remélem érthető a gondolatmenet.
A harmadik dolog, hogy kevés a potenciális célközönség az igazán igényes filmekre. 16 év alattiak nem elég érettek, hogy megértsenek egy komolyabb filmet. Az idősebbek kimerültek, dolgoznak, gyereket nevelnek stb. és nincs kedvük a filmeken sokat agyalni vagy keresni a mondanivalójukat, hanem csak egyszerű kikapcsolódást nyújt nekik.
Nekem ezek a gondolatok jutottak eszembe ezzel kapcsolatba, de biztos van több is...
24/F
Hát igen, éljen a fogyasztói társadalom :)
Első voltam.
Az elsőhöz annyit fűznék hozzá, hogy az is egy oka az igénytelenségnek, hogy nem igazán találkoznak mással. Sokkal több az átlagos, igénytelen film, mint az olyan, ami képvisel is valami értéket, a nézők meg hozzászoknak ehhez.
Nem a nép határozza meg a kultúrát, hanem a kultúra a népet. Meg persze azt sem szabad elfelejteni, hogy mi itt elsősorban egy globális szórakoztatóiparról beszélünk, azaz üzletről. Amire nagyobb igény van (értsd: nagyobb profit származik belőle), azt tolják magasabbra. És itt jön be az, amit az előbb írtam: hogy a kultúra határozza meg a népet. Mivel a nép az igénytelenséghez van szokva (pontosabban: szoktatva), ilyen jellegű szórakoztatóipari termékeket vár el a továbbiakban is, a gyártók pedig hűségesen kiszolgálják (és alakítják) ezeket az igényeket, mivel ez jelenti számukra a megélhetést rövid- és hosszútávon is.
Teljesen egyetértek az utolsó hozzászólóval. Haszonelvűség az elég meghatározó. Nyilván egy totál a jól bevált sablonoktól eltérő forgatókönyvre baromi nehéz lehet befektetőt találni. Mivel nagy pénzek mennek bele, nem nagyon kockáztatnak. Legjobb példa szegény Aronofsky, aki az összes filmjénél szenved emiatt.
Nekem még eszembe jutott még egy dolog, hogy a filmek tömegesen készülnek, miatt kevesebb idő van a forgatásra is. Nyilván a technikai fejlődés miatt is, de a minőséghez idő kell.
Stanley Kubrick mondta, hogy a filmkészítésnél a legnagyobb kincs az idő.
Szerintem Magyarországon az általános közízlés nem a zagyva amerikai tömegfilmek miatt süllyedt le, hanem a kereskedelmi tévék megjelenésével, főleg az RTL és a TV2, meg persze az ő al-csatornáik: Film+, stb.
Túl azon, hogy szakmai szempontok szerint is rendkívül ártalmas ezen csatornák működése (pl. a szinkronok alacsony színvonala), országos sugárzású tévéadók lévén ezeknek a legnagyobb a nézettségük. Ezzel együtt ők azok, amelyek a legjobban meghatározzák a lakosság közízlését, főleg a mesterségesen gerjesztett és fenntartott sztárkultusszal, amit az átlagember annak rendje és módja szerint be is vesz, azt viszont már nem látja, hogy egyrészt a magyar sztárok mögött nincs valódi teljesítmény, másrészt meg csak az a "sztár", akiről a tévé azt mondja, sokat jelenik a képernyőn, gyakori szereplője a bulvármédiának, stb.
A tévék és a filmek közötti összefüggés abban rejlik, hogy ugye egyrészt a tévék is beszállnak néha filmekbe, amik viszont egy az egyben tükrözik a csatornák színvonalát (pl. Argó, Casting minden, Le a fejjel, stb), másrészt ha egy csatorna hype-ol egy filmet, akkor a birka emberek el fogják hinni, hogy az a minőség, amit a csatorna sugall nekik.
Amit az utolsó írt azzal csak félig-meddig tudok egyetérteni, mert szerintem a magyar filmek megítélése kifejezetten rossz. A másik dolog, hogy a közízlést a kereskedelmi csatornák befolyásolják, ez nem magyar sajátosság, hanem más országokban is jellemző szerintem. Rengeteg ilyen gagyi műsor az külföldi mintán alapul.
Nyilván a média káros hatása az emberek értékrendjére és a kultúrára az vitathatatlan tény és teljes mértékben egyetértek vele.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!