Kezdőoldal » Szórakozás » Anime, manga » A mostani animék miért ilyen...

A mostani animék miért ilyen pusztulat rosszak?

Figyelt kérdés

A 2000-es években rengeteg animét néztem, évente volt 3-4 sorozat, ami kimelekedő volt és 10-20 évig is etalonnmak számított. Ma 10 év alatt nem készült ennyi jó anime, vagy 10 éve valami nagyon elcsesződött, Repetetív, egysíkú lett az egész, ma már a pusztiulat trágya isekai-on és még az azon kívül eső hulladék fantasy-n, meg az inceleket megcélző háremes-szerelmes vagyok az osztályítársamba/testvérembe/tanáromba, stb. ízlésficamokon kívül alig van valami.

Sci-fi pl. alig van, amit annak kikáltanak, csak karcolja a műfajt (pl. futurisztikus jövő), de többségében ott is ezeket a hülyeségeket erőltetik, amiket fentebb is írtam. Az új Gundam sorozatban pl. leszbülnek, stb.

Gondolom nem is lesz jobb, mert idővel minden csak rosszabbodik, persze kérdés, hogy innen már hova?



júl. 26. 16:45
1 2 3
 21/24 anonim ***** válasza:

#20

Nem témák arányára gondoltam, hanem minőségi (jó:felejthető:rossz) arányra. Nyilván vannak slágertémák, mint most az RPG szabályrendszeren alapuló fantasy de ez nem fokmérője a minőség ek.


A témák viszont valóban olyasmik, amik utalnak egy társadalom mentális állapotára. A témák, amik elkészülnek és sikeresek. Például az utóbbi években elkezdett feltűnni, hogy egyre több az "öregedő" (30+ éves) kezdőkről és újrakezdőkről szóló sorozat. Ebben a szezonban Shinmai Ossan Boukensha, az előzőben Kaijuu 8-gou, előtte Nozomanu Fushi no Boukensha, megint előtte Kaiko sareta Ankoku Heishi (30-dai) no Slow na Second Life és még lehetne sorolni. A gyerekként újjászületős isekai-okban is egyre gyakoribb, hogy nem kamaszt idéznek meg, hanem magát halálra dolgozó 30-as, vagy legalábbis dolgozó felnőtt születik újjá.


És a japán a világon az egyik leggyorsabb ütemben elöregedő társadalma 30 éve stagnáló gazdasággal és az ottani munkakultúrát figyelembe véve feltételezem rengeteg besavanyodott, kalandosabb életről álmodozó melós.

júl. 29. 11:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/24 anonim ***** válasza:
0%

#21

Azért ez ebben a formában nem igaz.


Egyrészt, még a minőség arányra sem igaz, mert ma már nehezen találsz olyan szezont, ami ne lenne 1-2 minőségi legalább, de inkább 3-5. Míg 30-40 évvel ezelőtt nem hogy néha még évek is voltak ilyenek, amikor egy se volt, de még név szerint se ismernéd fel.


Másrészt, ami a fontosabb, nem így működik egy társadalom. Amikor 40-50 évvel ezelőtt nyugaton pl. arról döntöttek, hogy a homoszexualitás mentális betegség legyen hivatalosan, addig Japánban már voltak meleg, non-bináris karakterek. És ez nem azért volt, mert az egész társadalomban a melegek vagy nem cisz-heterók száma növekedésnek indult.

A két piac nagyon eltérő, míg nyugaton 1-1 névvel el tudsz adni valamit, mert akkora a piac, hogy a hardcore fan-ok egy minimum bevételt hoznak (még a nagyon szűk nyugat is simán 1 milliárd ember), addig Japán egy zárt társadalom volt, ahol pont, mivel ez animáció volt, sosem alakult ki ez a személyi kultusz, így nagyon versenyképes piac volt mindig is.

Ez arra ösztönözte a készítőket, hogy olyan dolgokat csináljanak, ami érdekli az olvasókat, így mindig próbáltak újítani, jobb műveket összehozni, ezért kerültek be ezekbe a művekbe ilyen korán a meleg karakterek is.

Amit most látunk az idősebb cast-tal, az is emiatt van. Nagyon kimerített lett a tini vonal, mivel már 40 évvel ezelőtt is nagyon sok ilyen korosztályú főszereplő volt és pont azért, mert ezzel könnyű karakterfejlődést írni. Egy tini pont abban a korban van, amikor természetes úton is fejlődne, míg egy felnőtt általában már kialakult világképe van. Ha megnézed a Monster-t Kenma-nak ott is már van egy kialakult, saját erkölcs rendszere és ebből lesznek problémák, de nem klasszikus értelemben fejlődik.

Nos, ennek fényében nem a társadalom elöregedése miatt szól erről az animék egy része, hanem szimplán mert a felnőtt cast egy fokkal különlegesebb.



Akkor lenne valamilyen igazságtartalma annak, amit felvetettél, ha a célközönség lenne idősebb, viszont jelenleg ugyanúgy a shounen-ek vezetnek, a fiatalok szempontjából pedig kevésbé releváns is az elöregedő társadalom, mert nincsenek is abban a korban, hogy ez érdekelje őket.

Témaválasztást tekintve pedig ez inkább azt jelentené, hogy gyerekszületésről, családalapításról szóló művek jelennek meg, nem pedig azok, amiket látunk.

júl. 29. 15:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/24 Hintalow ***** válasza:
100%

Ez azért nem teljesen így van, hiszen a családalapítás szintén egy kiveszőfélben lévő (de legalább is nagyon lefelé ívelő) tendenciát mutat különösen náluk, demográfiai válság és társai 😀

De amúgy valóban látszik, hogy mások a vágyak a történetekben, például ha megvizsgáljuk a most népszerű isekai zsánert, akkor látszódik, hogy a korai darabokban (Magic Knight Rayearth, Vision of Escaflowne, Fushigi Yugi, Those Who Hunt Elves stb.) egészen a modern korba a stílust berobbantó The Familiar of Zero-val bezárólag a történet mindig az volt, hogy a főszereplő "átkerül" egy másik világba, és a konfliktust és az egész "plot"-ot az adta, hogy vissza akarj jutni az otthonába, a családjához és a barátaihoz.


A mostani darabok pedig már régóta azt a vonalat képviselik, hogy az esetek nagy részében a főszereplő meghal, szóval visszavonhatatlanul kiszakad a világból, de még ha nem is ilyen drasztikusan van a történetben megmagyarázva, (csak átkerül, másnak a testében ébred, a játékban ragad stb.) soha nem jelenik meg a haza szeretne jutni motívum, sőt többynyire ha valami kevés kiderül a főszereplő előző életéről, az az, hogy mennyire szar és üres volt.

Ez a fajta eszképizmus azért elég jól mutatja, hogy az újabb generációk között nagyobb az elégedetlenség az életükkel, és inkább olyan történetek mozgatják meg őket, ahol a szerencsétlen főhős jobb, újabb világot talál, ahol végre lehet valaki, rátalál a barátság/szerelem/siker és esze ágában sincs visszanézni sem a régi életére.

júl. 29. 15:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/24 anonim ***** válasza:
0%

#23

Nem amiatt említettem a családalapítást, hogy az a menő téma, hanem amiatt, hogy ha az alakítja a témaválasztást, hogy elöregedő társadalomról van szó, akkor ez pont egy beemelt téma lenne, mert pont a családalapítás körüli kérdések miatt öregedik el. Ezt ilyen témájú művekben lehetne kitárgyalni.


Hogy múltbéli példám szemléltessem, amikor a magyar nyelv konyhanyelvvé silányult és hivatalos ügyintézés során a németet használták, akkor az "igények kielégítésére" nem az volt az irodalmi elit válasza, hogy akkor mostantól németül alkotnak, hanem elkezdtek nyelvújításról beszélni.


Az isekai-ok esetében pedig megint csak nem arról van szó, hogy a társadalom megváltozott, hanem arról, hogy mi volt az olcsó megoldás írói szempontból. Ha kiveszel valakit a normális életéből, akkor elég logikus arról írni, hogy hogyan akar visszajutni a normális életébe, ezért ez ilyen szempontból írói lustaság, hogy mindenki eleinte haza akart jutni.

De hogy itt is kicsit kijavítsalak, ez a mai napig téma még isekai-okban. SAO, Overlod, Log Horizon. Nyilván amikor ez felmerül, akkor most már rétegeltebb is ez a kérdés, mert mind a SAO-ban, mind a Log Horizon-ban tényleg vannak emberek, akik nem akarnak visszatérni, de vannak olyanok is, akik meg nagyon vissza akarnak.


Továbbá itt valójában nem a főhős motivációja miatt lesz valami sikeres. Nem arról van szó, hogy a társadalom escape-izmusa miatt lettek ezek népszerűek. Ennek ehhez nincs köze. Valójában itt - ha már escape-izmusról akarunk beszélni - ez abból fakad, hogy a modern világunkból került valaki fantasy világba. Ez a story azért érdekes, mert ez te is lehetnél. Vagyis itt egy fajta seft-insert-álásról van szó, de ehhez a motivációnak nem igazán van köze.

júl. 29. 16:07
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!