Kezdőoldal » Számítástechnika » Programozás » Középiskolában melyik program...

Középiskolában melyik program nyelvet oktatják és melyiket kellene?

Figyelt kérdés
Nekünk még a Turbó Pasquale programnyelvet tanították, anno.

2019. jún. 28. 20:33
1 2
 1/19 anonim ***** válasza:
Nekünk konkrétan nem volt programozás, csak Logo.
2019. jún. 28. 20:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/19 A kérdező kommentje:
hát ez érdekes :| az ember azt gondolná hogy a 21 századba na robotika korában már az iskolai WC-kben sem dohányzás, hanem programozás folyik
2019. jún. 28. 20:42
 3/19 anonim ***** válasza:
49%

Nálunk nem nagyon volt lehetőség programozni tanulni, aki emeltezett, annak magántanár, külső felkészítő.


Amúgy a C#-ot hallom mindenhonnan és gondolom a Python lenne jó, barátságos.

Akinek statikus típusosság, változók deklarálása, stb kell, az majd úgyis tanul tovább.

2019. jún. 28. 20:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/19 anonim válasza:
22%

Nincs olyan, hogy turbo pascuale kedves. turbo PAscal van, ami egy nagyon klassz programnyelv.

Egyébkét szakiránytól függ, az átlag diák jó ha visual basic-et lát. Számítógépes szakirányokon vannak himihumi programnyelvek. De ugye tudod, a programozás diplomával kezdődik, alatta csak kóklerkedés van?

2019. jún. 28. 21:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/19 anonim ***** válasza:
100%

Attól függ, hogy szokványos gimnáziumról vagy informatikai szakgimnáziumról van szó; illetve hogy közép vagy emelt szinten szeretne érettségizni a nebuló.


Az informatikai szakgimnáziumokban - az ipar elvárásai miatt - a C#, Java "dívik":

[link]


Az emelt szintű érettséginél - mivel ott a cél az alapvető algoritmusok, adatszerkezetek ismeretéről való számot adás

[link]

- sok nyelv használatos - C/C++/C#/Java/Pascal/Python/Visual Basic:

[link]

a Microsoft Tisztaszoftver programjának "hála" a Visual Basic/C++/C#-hez fejlesztőeszköz is adott.


A nem emelt szintű érettségire készülőknek meg nem kell számot adni programozási tudásukról, így ott a programozásról nem kell számot adni érettségi során, a programozás a problémamegoldás fejlesztésében

[link]

van szerepe - ott tágítható a fejlesztőeszközök tere (akár Scratch-le, akár Logo-val).

2019. jún. 28. 21:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/19 anonim ***** válasza:

"turbo PAscal van,"

A Turbo Pascal nem nyelv, hanem egy fejlesztőkörnyezet.

A nyelv maga a Pascal.


"ami egy nagyon klassz programnyelv."

A Pascal egy jó nyelv - a sok közül - kezdőknek a struktúrált programozás tanuláshoz - Niklaus Wirth-ék pont ezzel a céllal hozták létre. Sztenderdizált (ISO/IEC 7185:1990, ISO/IEC 10206:1990), egyszerű nyelvezetű, jelenleg is fejlesztenek hozzá fejlesztőeszközt (Freepascal, Lazarus, Delphi), bár az iparban nem annyira elterjedt ( [link] ).

2019. jún. 28. 21:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/19 anonim ***** válasza:

Én tavaly érettségiztem. A mi sulinkban C# volt, de érettséginél voltak páran akik C++-t használtak, szóval változó.

Bár szerintem az, hogy milyen nyelvet tanul a diák teljesen mindegy, mivel amennyire én vettem észre inkább az algoritmusok ismerete a lényeg. Tehát ha mondjuk suliban Pascalt tanult az egyetemen meg C# megy, akkor csak a szintaxist kell újratanulnia, ami nem telik sok időbe. (velem ez fordítva volt, amikor elkezdtük a programozást suliban)

2019. jún. 29. 11:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/19 anonim ***** válasza:
68%

Olyan nyelven kell programozást tanítani, ami kellően könnyű ahhoz, hogy a programozást kényelmesen meg lehessen tanulni vele. (Emellett nem baj, ha kellően szigorú is.)

Az első közkeletű tévedés, hogy olyan nyelvet kell tanulni, ami éppen aktuálisan a legpiacképesebb. Ez kb. olyan, mintha első osztályban rajzórán a Mona Lisa-t akarnák lefestetni a 7 évesekekel... A nyelv csak egy eszköz, eszközből pedig olyat kell választani, ami a tanulást megkönnyíti. Aztán amikor már eljutottunk egy kellően magas szintre, akkor már lehet agyalni azon, hogy melyik nyelvre, keretrendszerre, technikára specializálódjunk. Már csak azért is, mert elég valószínűtlen, hogy 15 év múlva is ugyanezek lesznek a trendi nyelvek és technikák.

Több példát is láttam rá, hogy miért rossz pedagógiai szempontok szerint a trendeket követni. Amikor az amúgy egész jó képességű menő csávó erősködik, hogy ő nem fog felesleges hülyeségeket tanulni, ő csak Java-t, mivel erre van kereslet, aztán egy hónap alatt bedobja a kulcsot, mert nem megy neki... De láttam elbukni JQuery-s "én ám menő webfejlesztő leszek" srácot, meg az is sokat elmond, hogy főiskolán a C/C++-os csoportban 30-ból erős jóindulattal négyen tudtunk elfogadható szinten programozni, a Pascal/Delphi-csoportból pedig több, mint a csoport fele.

A másik tévedés, amikor felülnek a divatnak. Kedves és szép nyelv a C#, tényleg szeretem, de a .NET, minden objektum-orientált csodájával együtt baromira nem egy éppen programozással ismerkedő gyerkőcnek való. Szenvedtem eleget C#-os gyerekek korrepetálásával. Nem azt mondom, hogy mindig mindent a legelemibb szintről kell megismerni, de az OOP kezdésnek elég kusza. És vagy elmagyarázom nekik az elején (nem túl produktív ezzel kezdeni), vagy benyalják, hogy hát igen, a beolvasott szöveget Convert.ToInt32-vel alakítjuk számmá. A kevésbé kíváncsiak lazán betanulják, de vannak, akik szeretnék érteni, hogy mi hogyan, és miért működik. Másrészt meg amikor túl sok mindent átvállal a nyelv/keretrendszer a tanulótól, az pont a gondolkodásról fogja leszoktatni. Ja, hogy macera, amikor pl. Pascalban nem lehet egyszerre berántani egy teljes fájlt egy összetett változóba? Igen, macera. De látni fogja mögötte az algoritmust, hogy mit miért csinálunk.

De szintén nagyon divatos a Python. Aranyos nyelv, de fokozottan igaz rá, hogy a tanuló hajlamos leszokni az algoritmikus gondolkodásról, mert mindenre van már kész megoldás benne.

Aztán szintén nagy tévedés, amikor megpróbálják eldedózni. Tüneményes nyelv a Logo, és amikor megalkották '67-ben, meg építettek hozzá kis teknősbékát, az valóban jóval látványosabb módja volt a programozás oktatásának, mint lyukkártyákat lyukasztgatni, és felvillanó LED-eket figyelni. Kétségtelenül óriási szerepe volt, és nagyon sokat köszönhetünk neki. De azóta 50 év eltelt. A Logo annyit fejlődött, hogy már a képernyőn mozog a virtuális teknős, és nem egy valódi robot húzza maga után a csíkot. Meg hogy már vannak lokalizált változatai is, hogy a 10 éves gyereknek mégse kelljen angol parancsszavakat tanulgatni. Viszont közben minden más programnyelv és IDE irtó sokat fejlődött. Oké, vannak, akik élvezik, hogy a kis teknősbékát irányíthatják. Valóban látványosabb, mint egytől 10-ig számlálós ciklussal kiíratni a számokat. De itt vége is az előnyök felsorolásának.

Egyébként nem vagyok benne biztos, hogy létezik egyetlen ideális választás. Ez a tanulók képességétől, és a kitűzött céltól is függ. Én mind a mai napig azt mondom, hogy Pascal egy ideális kezdő nyelv. Elég szigorú, de ugyanakkor elég könnyű, és kevés benne a sallang. Viszont kétségtelen, hogy nem látványos. (Bár a Lazarusszal azért lehet könnyen tetszetős dolgokat alkotni.)

Vagy ott van például a Unity. Oké, hogy a C#-ot nem tartom a legjobb kezdő nyelvnek, meg a látvány sokszor elvonja a figyelmet az algoritmusról (volt szerencsém olyan "leendő játékfejlesztőhöz", akinek a programozás egyenlő volt a környezet megszerkesztésével, és kódok kimásolásával), de kellő szakértelemmel oktatva a Unity egyszerre tud lenni látványos, és tanulságos. Általában jobban leköti a tanulókat egy platformer vagy kalandjátépk készítése, mint egy emeletes ház rajzolása a kisteknőssel.

Vagy ott van az Arduino. Oké, a C-t sem tartom ideális kezdő nyelvnek, de zavaró sallangoktól mentes, és elég mélyen bele lehet látni a működésébe. Emellett egy mikrovezérlőt programozni igen látványos és szórakoztató, emellett a fizikához is kapcsolható, elvégre áramköri elemekkel dolgozunk. Csak ugye költséges, és a tanárok számára javarészt ismeretlen.


Egyébként: Turbo Pascal, és nem Turbó Pasquale.

2019. jún. 29. 12:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/19 anonim ***** válasza:
78%

Most le leszek pontozva de nem érdekel. A piros gomb előtt próbáld értően elolvasni, majd megérteni amit írni szándékozom.


Azt, hogy most mit tanítanak nem tudom, nagyon régen voltam középiskolás, ipari rendszerekkel (PLC, mikronkontroller) és hozzá kapcsolodó SCADA rendszerekkel foglalkozom főleg (meg ehhez kapcsolodóan adatbázis és társai).


Én leszámítva azt a néhány embert aki ezzel akar foglalkozni nem kényszeríteném a középiskolásokat programozásra. Totál felesleges. Ugyanúgy felsleges mint középiskolában tanítani a vektor terek divergenciáját, és helikopter vezetést sem tanítanak középiskolában. Ma azoknak kell programozást tanítani aki ezzel akar foglalkozni. A többieknek felhasználói ismeretekre van szükségük, az alapfogalmakat megismerni. Én még Excelt sem tanítanék középiskolában mert úgyse érti egyikük sem, hogy ezt mi a frászkarikára lehet majd használni. Ezzel eljut oda, hogy az egésztől félni fog meg misztikum lesz (tudom ez a cél, mint a matekkal és fizikával, hogy jajj az totál b*ság és semmi értelme). Mit kéne oktatni:

- Adatvédelem, adatbiztonság, adatrendelkezésre állás és a hozzá tartozó alapfogalmak.

- Elektronikus aláírás és azok eszközei, módszerei. Ez nem a holnap ez a ma. Nagyon el lehet vele tévedni, és ezren fognak vele szívni a következő években.

- Képek és amik hozzá tartoznak (ilyen fogalmak, hogy felbontás, színmélység, kép fájl formátumok, és akkor nem lesz itt tele, hogy van egy 120x120 px jpg képen és polóra akarom nyomtatni...), Néhány alapvető művelet képekkel, hogy legalább minimálisan kép szerű legyen amit feltölt. (itt lehetne kicsit kooperálni a rajz tanárral, hogy egy kis kompozíció "elmélet" is bekerüljön a gyerek fejébe...). Esetleg elmagyarázni a vektor-bitmap(raszter) közti különbséget, melyiket mikor használjuk stb. Ma úgyis használja a gyerek, miért ne segíthetne neki ebben az iskola? Jahh, mert nem lehet belőle buktatni mint abból, hogy a gyerek nem tudja a ... programnyelven előállítani az első 100 prímszámot?

- Szövegszerkesztő használata, hogy legalább egy néhány oldalas levelet meg tudjon normálisan szerkeszteni (ne 150 szóköz és ötven sortörés legyen a fájlban).

- Ha még marad idő akkor még ilyenekről beszélni, hogy IOT és annak előnyei/hátrányai/veszélyei.

- Egy kis adatbázis kezelés (nagyjából Access szinten), hogy megértse a lényegét.

2019. jún. 29. 16:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/19 anonim ***** válasza:
100%

# 9



Szerintem a legtöbb középiskolában fakton tanítanak csak programozást, oda meg olyanok mennek, akiket legalább valamilyen szinten érdekel.


Alap informatikán szerintem minden épeszű ember azon a véleményen van, hogy kínzás programozást tanítani. Humános beállítottságú csak még jobban megutálja. De egy pl. bioszos is.

2019. jún. 29. 17:28
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!