Free Pascal: sima szövegszerkesztőben írva a forráskódot létre tudok hozni grafikus felületet a programnak Lazarus vagy bármilyen fejlesztőkörnyezet nélkül? (bővebben lent)
Lehet Free Pascal alatt grafikus programot írni-létrehozni Lazarus és mindenféle IDE nélkül olyan módon, hogy például csak jegyzettömbben vagy hasonló szövegszerkesztőben írom a kódot és kézzel definiálom az ablakok koordinátáit, képernyőn történő elhelyezkedését stb?
Windows és Linux alatt érdekelne ilyen. Pár soros példakódot is mutathattok, nem tudom ilyen amit leírtam megvalósítható -e és ha igen milyen könnyen.
Hol lehet példákat találni ehhez?
Gondolok itt checkbox, editbox, messagebox, combobox és hasonlók egyszerű megvalósítására.
'Hát szerintem a felületen összekattingatott kódból is készül valahova egy forrásfájl, abba lenne érdemes belenézni.' Azt még egyszer értelmezi a fordító - lásd Delphi *.dfm -
Windows alá WIN API függvényekkel természetesen lehet, mivel túlnyomórészt ezeket hívja, értelmezi a fordító, de nagy szopóka. Javaslom egy Dev-C++ letöltését és ott megnézni az 'ablakos' alkalmazások forráskódját.
C++ ismeret nélkül nem fog menni, mert általában abban van minta.
Talán még azt együk hozzá, hogy a Pascal alapú nyelvek típusai itt-ott eltérnek :) ezért az elején illik utánaolvasni, kitalálni melyiket is használd.
De mi is lenne az egésznek az értelme ? Rendben, hogy néha fel kell újra találni a kereket, de az már komolyabb programoknál történik.
Az egésznek az értelme az lenne, hogy úgy tudjak tervezni grafikus környezetet a programnak, hogy ne kelljen látni csak megírom: "mit hova" és az történik.
Más téma de a LaTeX filozófiához hasonlóra gondolok, nem kell nézni csak írni.
A kérdés inkább az, hogy miért akarod szándékosan megnehezíteni az életedet pascallal? Azért van a grafikus tervezője, hogy azzal ugyanazt könnyebben meg tudod csinálni.
Ok. qml-nél pl simán lehet szövegszerkesztővel guit "rajzolni", mert annak sokkal jobb a szintaktikája. [link]
De pascalnal kb annyit kell csinálnod, hogy
form = tform.create(nil); // létrehoz egy ablakot;
gomb = TButton.Create(self);
gomb.width = 50;
gomb.height = 25;
gomb.top = 100; // a szülőelem tetejétől mért pozíció
gomb.left = 120; // ez pedig a baloldalától, hogy hol helyezkedjen el a gomb.
form.components.add(gomb); // ez pedig hozzáadja, az előzőleg létrehozott ablakhoz az adott elemet. nem biztos, hogy components lesz, nem tudom fejből. Az ami tárolja a gui elem gyerekelemeit.
form.show(); // ez pedig megjeleníti.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!