Youtubeon hiába keresgélek, mindenhol csak ezek a sufnituningos videók vannak, ahol már eleve kész programokkal kattintgatnak meg csúszkákat húzgálnak. De magát a gyári ECU-t hogyan programozzák? Milyen programmal? Úgy kell elképzelni, mint mondjuk egy szoftver programozást java-ban, vagy mint mondjuk egy cnc gépet beprogramozni ? Szóval lemenni a leges-legalapabb szintre. Vagy ez olyasmi, mint a gépközeli programozás mondjuk Assembly-ben?
Egy tesztkörnyezetben nekiállnak méregetni és megkeresik, mik azok a határértékek amin belül maradni akarnak akár teljesítmény, káros anyag kibocsátás, zaj vagy más tekintetben. Budapesten is van ilyen az Autókutnál, bár ott tudtommal kevésbé személyautókra fókuszálnak, inkább nehézgépekre. Egy ilyen nagyon extrás motor tesztpadot kell elképzelni ami egy kisebb épület méretű szoba tele és vagy felraknak fél száz érzékelőt: https://www.youtube.com/watch?v=SNiBl_v5PJI
A sufnituning abban különbözik, hogy nekik pénzük sincs rendes mérőműszerekre, tudásuk és tapasztalatuk sincs, a károsanyagkibocsátást meg eleve leszarják, de máskülönben az is ugyanaz. Az, hogy milyen programozás van nyilván attól függ, hogy mit ad a motorvezérlés gyártója (pl. Bosch), de nem igazán szoktak úgy programozni, mint egy szoftvertervező, mert azokat az alapokat már megírták a '90-es években, itt a fix változók kimérése és pontosítása a lényeg.
2021. ápr. 21. 22:52
Hasznos számodra ez a válasz?
2/9 A kérdező kommentje:
köszi szépen a választ! Ez egy külön szakma amúgy, vagy valaminek az alfaja? Tegyük fel szeretnék ilyet tanulni egyetemen, akkor lenne direkt ilyen irányultság, vagy mondjuk mezei járműmérnöknek kellene elmenni, és majd később erre szakosodni? Mert gondolom azért nem árt tisztában lenni magukkal az alapokkal, hogy mi hogy működik. Lehetne erre itthon gyakorolni amúgy? Mondjuk Arduinoval?
2021. ápr. 21. 22:58
3/9 anonim válasza:
Biztos, hogy nincs ilyen irányultság az egyetemeken, de a motorgyártókat jobban érdekli, hogy valaki értse mit csinál a motor és forgattyús mechanizmus és ne tudjon benne kárt tenni, mint az, hogy milyen fasza For ciklusokat ír az illető. Inkább klasszikus mérnöki terület, még ha valóban halad is folyamatosan az informatizálódás felé.
2021. ápr. 21. 23:09
Hasznos számodra ez a válasz?
4/9 A kérdező kommentje:
És mi a helyzet akkor az elektromos autókkal? Oda is kell ecu programozás, és ott mozgó alkatrész a kerekeken meg elektromotorokon kívül nincs nagyon. Vagy oda inkább ilyen villamosmérnök irányultság kell? Én szivesen tanulnék ilyet, és később dolgozni is, ami videót mutattál ilyenre pl maszek vállalkozást is lehetne építeni a későbbiekben, de félek hogy szokás szerint az egyetemek millió más olyan dolgot is meg akarnak taníttatni, aminek nincs köze ahhoz amit szeretnék :/ Esetleg külföldön kicsit kompetitívebb.
2021. ápr. 21. 23:22
5/9 anonim válasza:
Annyit fuznek hozza hogy az ECU-nak a firmware-t te is le tudod tolteni valahonnan vagy kiflashelni sajat magadnak. Utana vannak programok amik be tudjak azonositani hogy milyen CPU-val keszult az a rom, ilyenkor visszafejtik egy disassembler programmal es utana tudjak modositani a programot majd ujra osszecsomagoljak az eredeti formatumba es visszaflashelik.
2021. ápr. 21. 23:27
Hasznos számodra ez a válasz?
6/9 anonim válasza:
Dehogy nincs ilyen irányzat egyetemen, úgy hívják, hogy mérnökinformatika. Azon belül irányításelmélet tárgy foglalkozik ennek az alapjaival. Az egy dolog, hogy mérnek dolgokat, de nem úgy állítják be a paramétereket az ECU-ban, hogy valamit csavarnak rajta, aztán kimérik a hatását. Több száz paraméter esetén vicces is lenne, hát ha még hatnak is egymásra... A megoldás az, hogy a rendszer jellemzőit kell kimérni és abból kiszámolni, hogy mit hova állítsanak, hogy a kívánalmaknak megfelelő legyen. Utána méréssel visszaellenőrzik az eredményt és finomítanak rajta szükség esetén. Egyébként ezt a sufnituningos is meg tudja csinálni, ha van bennfentes információja a rendszerről és ért a számolásokhoz.
2021. ápr. 22. 01:48
Hasznos számodra ez a válasz?
7/9 anonim válasza:
"Ez egy külön szakma amúgy, vagy valaminek az alfaja? Tegyük fel szeretnék ilyet tanulni egyetemen, akkor lenne direkt ilyen irányultság, vagy mondjuk mezei járműmérnöknek kellene elmenni, és majd később erre szakosodni? "
Mechatronikus képzés folyik nálunk is, pl. a műszaki egyetemen.
" Lehetne erre itthon gyakorolni amúgy? Mondjuk Arduinoval?"
Az arduino ehhez nagyon korlátos eszköz. De a bemelegítő körök megfutásához mondjuk elég.
"És mi a helyzet akkor az elektromos autókkal? Oda is kell ecu programozás"
Igen, oda is kell. A mechatronika a gépészet és automatizálás kapcsolata.
2021. ápr. 22. 02:57
Hasznos számodra ez a válasz?
8/9 anonim válasza:
A mechatronikai mérnökök munkájában egyszerre jelennek meg a korszerű informatikai, gépészeti és elektronikai ismeretek, tevékenysége során egyesíti e mérnöki területek legjavát. Mechatronikai mérnökként Te alkothatod meg a jövő okoseszközeit és mesterséges intelligenciával felruházott robotjait!
Mire lesz szükség ahhoz, hogy eredményesen felvételizz és sikerrel folytasd a tanulmálmányaidat?
Elsősorban matematikában és a fizikában (mechanika, elektromosságtan) szerzett tudásra, valamint informatikai ismeretekre lesz szükséged. Ezen a szakon a felvételi ponthatár olyan magas, hogy legalább egy, de méginkább két tantárgyból érdemes emelt szintű érettségi vizsgát tenni. Javasoljuk, hogy matematikából mindenképpen tégy emelt szintű vizsgát.
2021. ápr. 22. 03:49
Hasznos számodra ez a válasz?
9/9 anonim válasza:
Az ECU-ra egy szoftver flashelnek, amit jellemzően C-ben vagy C++-ban írnak. Aztán ennek a szoftvernek vannak paraméterei, a sufnituningosok ált azokkal játszanak.
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!