A kattintásvadász cikk címeket meg lehetne-e szüntetni a vakokra, gyengénlátókra hivatkozással, ő érdekükben egyszer s mindenkorra?
ezeket a dolgokat max jogilag lehetne "támadni", de ugye akkor meg jönne a jogi útvesztő, hogy mi is számít clickbaitnek (bocsi magyarul furán hangzik a "kattintásvadász" kifejezés)
mivel ezek nem szűrhetőek gépekkel, így emberi erőforrásra lenne szükség ami ugye azért drága!
láttam már hogyan böngészik egy vak ember és igen zavaró tud lenni ez, viszont algoritmussal nem szűrhető, csak abban az esetben, ha ezt egy ember bejelölte, hogy ilyen cím
az akadálymentesítés nem terjed ki erre a csalóka módszerre
én inkább jogilag büntetném ezeket a címeket, mind híroldalakon, mind youtubeon és más helyen, még reklámokban is! csak hát ugye "mi számít annak?" megfogalmazás nem egyszerű
Sajnos több mint 100 éves ez a probléma, már a nyomtatott napilapok óta jelen van.
A cikkek címei sajnos mindig hatás vadászok, hogy megvegyék - elolvassák a tartalmat.
Egy dolgot lehet tenni, kerülöd az ilyen forrásokat!
Pl. nem mész fel az Origo, Index, Blikk és hasonló agymosó portálokra.
Nálunk egy TV csatorna sincs beköttetve, az unalmas műsorok, amik agymosó reklámokkal, hírekkel van tele tömve, hiányzik a ...-nak.
Van HBO Go, NetFlix ... akkor, és azt nézzük amikor akarjuk, nem szakítják meg 10 percenként 5 perc reklámmal.
Az internet tisztítására is vannak jó szűrő modulok, amik szépen ki pucolják az ilyen fals tartalmakat. ;-)
#2:
az adblocker a reklámokat megszünteti, de amikor youtubeon, hír oldalakon vannak olyan cikk címek, akkor sajnos ez a probléma még mindig fennáll
"Van HBO Go, NetFlix ... akkor, és azt nézzük amikor akarjuk"
Ott meg - ha nem célirányosan választasz a tartalmakból, hanem az általuk javasolt tartalmakra hagyatkozol - megkapod a BLM-, LGBTQQ2IA+-, #meetoo, stb...-ideológiaadagodat (persze, elképzelhető, hogy vannak olyan "Video on Demand"-szolgáltatók, akik nem ültek fel a "progresszivitás vonatára"). Csöbörből vödörbe. ;/
2,4: A reklámokat az adblockerrel ki lehet szűrni, de clickbait általi veszteséget ugyanúgy elszenvedi mindenki. Azzal egyetértek, hogy mindenki reklámokból él, de vannak ennek etikai határai, és ez a gyakorlat a vakokra stb. igazságtalan mértékű terhet ró.
3: nyilván ez a probléma az emberek azon óriási többségét érinti, akik a fősodorban is olvasnak híreket. A szokásukon nem fognak több milliónyian változtatni, és én sem.
1: belelölés jó dolog, van is a "web annotation" nyílt szabvány, amire például a hypothes.is böngésző kiegészítő és közösség épült. Ezzel be lehet jelölni a clickbaiteket is, de nem igazán használják az emberek. A fősodró médiaoldalakon nincsenek kommentek, jelölések. Tehát a közösség hiányzik.
Mivel sok megoldásnak utánanéztem, és hiába, ezért jutottam el ahhoz az ötlethez, hogy az akadálymentesség részeként lehetne esetleg kikényszeríteni (ilyen aktivizmus, lobbizás által?) a clickbaitek korlátozását. A kérdésem erre típusú megoldásra irányul kizárólag.
Szerintem nem megfogható a dolog, mert nem tudod definiálni mi a clickbait. Vannak kirívó esetek: "EGY EMBER KIUGROTT EGY REPÜLŐBŐL! HIHETETLEN MI TÖRTÉNT EZUTÁN!!!!!" ... kinyitotta az ejtőernyőjét.
Tehát ilyen esetben igen, elég egyértelmű. De van egy csomó olyan eset is, mikor egy ismert ember nevével próbálnak odacsalogatni olvasókat és a cikk, valójában 5%-ban szól róla. Akkor az clickbait? Hol a határ?
Az akadálymentességre pedig nehéz hivatkozni, mert jelenleg (úgy tudom) nincs semmilyen előírás arra vonatkozólag sem, hogy egy weboldalnak akadálymentesnek kell-e lennie. A legtöbb weboldal nem az. Tehát első körben lehet ezt kellene meglépni és ennek függvényében ha az "akadálymentes mód" be van kapcsolva, akkor az ilyen tartalmak mondjuk alternatív címmel jelennének meg, illetve az egész felület kezelése mondjuk képernyőolvasó szoftverekre optimalizált lenne. De ettől messze vagyunk erre nincs szabályozás (illetve tetemes plusz költség minden oldalhoz egy alternatív felületet kialakítani). Az sem egyértelmű (ha lenne ilyen szabályozás), hogy kit lehetne rá kötelezni? Hiszen egy ismert hírportál esetében még oké, de pl egy mezei bloggal vagy egy youtuberrel mi a helyzet?
Szerintem ez vakvágány. :) (bocs a morbid szóviccért, szeretem a fekete humort)
Szóval első körben inkább érjük el azt, (nem feltétlen kényszerítéssel), hogy minél több akadálymentes webfelület legyen. Tehát épp úgy ahogy mobil esetén már alap a responsive megjelenítés, legyen "divat" és alap az akadálymentes verzió is. Aztán utána lehetne a tartalommal foglalkozni.
#7:
azért óvatosan a fekete humorral...mert a fekete humor olyan, mint a láb, nem mindenkinek van :D
7,8: Én szeretem a fekete humort, de a clickbait definilását ebben az ügyben nem tartom olyan nagy falatnak. Fogyatékos emberek érdekszervezetei rá tudnak mutatni a példákra, amelyekből irányelvek születhetnek, sőt, a bíróságok egyedileg is tudnak eseteket mérlegelni. Röviden az akadálymentesség hiányának küszöbét átlépő clickbait az, amit az érintettek érdekképviselő szervezetei annak ítélnek. AWWW Konzorcium is megalkotta a Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)-ot, amelynek a 2.4.4 pontja érinti a clickbaitet: [link]
Igy határozták meg többek között a clickbaitmentesség kritériumának teljesülését:
"2.4.4 Hivatkozás célja (kontextusban): Minden egyes hivatkozás célja egyedül a hivatkozás szövegéből meghatározható, vagy a hivatkozás szövegéből és az algoritmikusan meghatározható kontextusából. Kivételt jelent, ahol a hivatkozás célja ezáltal kétértelmű lenne a mindennapi felhasználók számára."
A szabályozás megléte sem igazán kérdéses, hiszen az itt felsorolt törvények rögzítik ezt a kötelezettséget:
A WCAG pedig MSZ szabvány is. Ezért a definíciót és a szabályozást is megoldott ügynek tekintem, ez nem lehet kifogás.
9: arról szerintem ne itt vitatkozzunk, hogy káros-e a clickbait, és a fogyatékosokat, fügőségekkel élőket jelentősebben érinti-e
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!