Manapság miért ilyen nagy a játékok gépigénye?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Benne vagyok a szakmában, optimalizálni ma már nem nagyon lehet, mert a legtöbb játékfejlesztő vagy nagyobb cégben dolgozik, és úgy készítik a modelleket, hogy azok még 2020-ban is felhasználhatóak legyenek, vagy szabadúszó, és vásárolja az asseteket, amik sokszor kifogásolható minőségűek, de gyakrabban az asset fejlesztője a kidolgozással próbálja eladni a terméket pl.: rohadt látványos, de LOD(lentebb le van írva)-ok gyakran nincsenek benne. A gépigény az egyre komplexebb anyagok, megnövekedett poligonszám, és növekvő számú, és bonyolultságú effektek eredménye.
Anyagok:
Ha megnézel egy komolyabb játékot láthatod, hogy pl.: a villaoszlopok hol itt, hol ott rozsdásak vagy koszosak. Ennek az eléréshez két módszer van, az egyik, hogy 2 különböző textúrát gyártanak, amin máshol van a rozsda, és a kosz. Ez eszméletlen memória igényű lenne, mert ha csak 4 különböző villanykarót akar, az már négyszeresére növelné a memória használatot. Ehelyett komplex anyagokat hoznak létre, amiben bemeneti paraméterek megadásával tudnak, akár futás időben is változtatható anyagokat létrehozni. A játékfejlesztő csak bedobja a villanykarót, beállít pár értéket, színt stb, és már van egy olyan villanykarója, ami máshogy néz ki, mint a többi https://www.youtube.com/watch?v=pPeQU2YzuUo
Poligonok:
A poligonszám növekedése a másik, ami sokat dob a gépigényen. Minél részletesebb egy modell, annál élethűbb, jó pár éve már LOD-okkal próbálják csökkenteni, a poligonszám okozta lassulást, a LOD egy model távolságtól függően csökkentett poligonszámú verziója. Van egy 5000 poligonos modelled, közelről jól néz ki, viszont ahogy távolodsz egyre kevésbé lesz szükség ennyi poligonra a modell megjelenítéséhez, ezért a game engine, lecseréli a modellt egy 2500 poligonszámúra, még messzebb egy 1250-esre stb. A LOD-okat ki kell dolgozni, ez mind időbe kerül, amit sokszor az asset fejlesztők megspórolnak.
Effektek:
Egy alap jelenethez kell legalább 5 effekt, ezek létrehozzák az égboltot, a csillogást az anyagok felszínén, a bloomot az erősen világító anyagok köré stb. Egy egy ilyen effekt nem volna gépigényes, de minden egyes a jelentben szereplő modell növeli egy egy effekt kirajzolásának az idejét, hiszen egy izzó köré egy bloomot kell rajzolni 1000 izzó köré, ezret.
Átlátszó anyagok:
Régen nem voltak a játékokban átlátszó anyagok. Ezek csak akkor kezdtek elterjedni, amikor már volt megfelelő számítási kapacitás a kirajzolásukra, eleinte, csak egy egy kis ablak volt, ma már egész üvegépületek vannak(ide tartoznak a fénycsóvák is). Az átlátszó anyagokkal az a baj, hogy természetükből adódóan nem takarják ki a mögöttük lévő tárgyakat, így azokat is ki kell rajzolni. Pl.: 500 üveglap egymás mögött, már erős FPS esést okoz.
Világítás:
A modellek lerakása után jön a fényelés, hogy hova milyen fényforrást rakunk. Ez nagyon fontos, mert a fények, nagy mértékben befolyásolják egy játék hangulatát, és képkockasebességét. Általában két fajta fényforrás van, az egyik a statikus, ami a játék folyamán sose mozdulhat el, és a movable, ami bármikor elmozdulhat. Első gépigénye sokkal kisebb, mivel a játékfejlesztése során az árnyékok az úgynevezett bakelés során kerülnek rögzítésre a tárgyak felületére, épp ezért nem tudnak elmozdulni. Esztétikailag is ez hozza általában a legjobb minőséget. A movable fényforrásokat általában járművekre, vagy zseblámpákra használják, ez elég gépigényes, és korlátozva van az egy jelenetben használt movable fényforrások száma. Esztétikailag erősen kifogásolható eredményt hoz.
Hirtelen ennyi jutott eszembe.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Köszi szépen hogy ezt kifejtetted.
Akkor már csak azt nem értem hogy ha nem az optimalizáción múlik a dolog miért árazzák be a kártyákat ilyen drágán? Ennyire bonyolult és költség igényes hogy ennyit el kérnek érte? Gondolok itt a 100 ezres kategóriákra. De a közép kategóriás kártyák is 50 körül vannak szóval személy szerint ezt sokallom. Tudom hogy biznisz meg stb de ha olcsóbban adnák több szegényebb ember megtudná venni és ugyan ott lennének.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Igazából nem drágák, csak a magyar fizetéshez mérten.
Egyébként meg az árban nem csak a hardware ára van. Benne van a gyártás folyamán tönkre ment darabok ára, a garanciálisan cserélt darabok ára, a vállalat működési költségeinek a kártyára eső része, a fejlesztési költségek(ez a legfontosabb, amikor veszel egy kártyát, azzal tulajdonképpen az ő további fejlesztéseibe szállsz be pénzel, és ebbe a sikertelen kutatások is benne vannak), marketing, szállítás költségek, és egy nagyon apró nyereség(csak egy minden tekintetben monopól vállalat szállhat el az árakkal). Ehhez még hozzáadódik a forgalmazó, és kiskereskedő nyeresége(még többet kaszál mint a gyártó), és a világelső áfa, és már kész is a 40-50 ezres kártya.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Még esetleg az is sokat jelenthet, hogy mekkora a bejárható terület egy játékban. A GTA Vice City-t kb 20 perc alatt bejártad. És nézz meg egy GTA V-t vagy egy Watch Dogs-t. Erre rájön még, hogy nem csak a bejárható terület nőtt, hanem a bejárható terület minősége is. A GTA V esetében kb 20x akkora terület, és ezerszer élethűbb környezet társul.
Egy jó példa az árazásra: Kiadnak egy kártyát 80k-ért. Magyarországon 100k-ba kerül.
Ebből ha levonnád az áfát akkor 83k-ba kerül. Erről még levonod a bolti haszont lenne vagy 73k, szállítási költséget leszeded akkor lenne pl 68k. levonod belőle még a gyártó hasznát is, és akkor kb megkapod 60k-ért a 100k-s kártyát.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!