Tökéletes alaplap NAGYON valósidejű használatra (színpad, zene)?
A cél az lenne, hogy minél kisebb dpc latency, tehát minél simább "egyszerre sokféle i/o" működést tudjon, nyilván olcsón. Nézegetem én a Gigabyte cuccokat, de nekem "csak" annyi kellene, hogy nagy (80% fölötti) processzorterhelés és folyamatos vinyókerregés mellett is hibátlan (folytonos) legyen a hang néhány ezredmásodpercnyi puffermérettel (asio egy pcie hangkártyán). Tehát AsRock is tökéletes, ha tudja. Előny lesz az is, ha sok az usb, ha van sata3, és bőven elég 2 ramfoglalat max 16G fogadással, tehát mATX is lehet, ha nem az usb-k számán spórol. Egy i5 2500 szeretne belekerülni(nem k), és nem költök csuda vga-ra.
Vagy ha van alaplap kereső, akármi, amivel megoldom, az az egy link is csúcs lenne!
Nem értem, hogy mit szeretnél.
Színpadnál nagyon ritka esetben használnak számítógépet a hang effektezésére...
Ha leírnád, hogy pontosan mi is a cél, akkor többet tudnánk mondani.
Ahogy az első válaszoló is írta, egy hangkártya itt jóval fontosabb mint egy alaplap.
SSD: Nekem is egyértelmű, hogy nem megúszható, de minden nem fog audiosávokon menni
Soundblaster: Inkább egy E-Mu 0404 kezdetnek, de egy UAD2 faszább lenne. Kösz a jó szándékot! :)
"optikális keverő": ez nem tudom mi... Kell egy társ, aki VJ és tök őrült, de kezdetnek az alaplap a fogós.
Tényleg jobb lett volna, ha rögtön leírom, mi lesz...
Nos. Van egy vén PC-m, ami arra jó, hogy ne essek ki a ritmusból. Kell egy gyorsabb, ez i5 procin kb 20-szoros lesz matekban, ami kb 4-szerese az átlag színpadi használatnak. Színpadi használatnak szélsőséges esetben azt értem, hogy én egyedül tolom a show-t totál saját zenéimet szemérmetlenül újragondolva ott, élőben. Live Act néven lehet találni dolgokat, videókat, nagy részük "playback", vagy mint énekben a tátika, csak ez dídzséke. Ezt rúgnám én fel.
Pontosan tudom, milyen MIDI kontrollerek kellenek, és megeshet, hogy magam építem egybe a pécével és a monitorral egy hordozásra kihegyezett házban (táskaszerűen, hosszú idő alatt és nehezen). Idővel. Csak rohadt deszkákból van kismilliárd, és a huszadik adatait nézegetve már azt se tudom igazán, nekem mi kell, így elkezdtem a kályhánál: melyik lap (vagy márka és kategóriája) fog vígan és fürgén teljesíteni 5-10ms puffermérettel 44 vagy 48kHz-es sztereó kimenetet adva több audio- és szoftverszinti sávból (összesen jellemzően nem több 12-nél, az is rövid ideig). Tehát vinyó kerreg, pár kajás fizikai modellezős szinti röfög, kapja midin (fizikailag usb) folyamatosan a kontrollerinfókat ahogy pörög a kezem vagy koppan az ujjam. Plusz megszámlálhatatlan kompresszor és ekvalizer, meg kisebb halomnyi, fűszernek szánt, egy-egy rövid időre használt effekt kimondottan színezési vagy szétcsapási céllal. Ez a szabadság, ez a cél. Keresgéltem az utóbbi napokban elég sokszor, és ott akadok meg, hogy nem lehet ilyen lekérdezéseket indítani, hogy 8 vagy több usb port, nem kell sok gpu, de jó, ha felkészülünk a több monitorra valahogy, meg nem kell tuningbarát... És így nem sikerült leszűkíteni néhány darabra, amiről már el lehet kezdeni kérdezősködni, kérni fórumon ilyenek tulajdonosait, hogy eresszék már rá X aprócska benchmark progit, aminek a pontszáma gépzenész körök szerint jól közelíti a realtime hasznavehetőséget.
Fuh, de kegyetlen ez... :)
Nem kegyetlen, csak érthetetlen, még mindig nem derül ki, hogy mi akarsz, és mit keres itt a számítógép...
Ha VideoDJ akarsz lenni, akkor ott a Pio lejátszók meg keverők, meg a hozzá illő keverő. Ezt kiegészítheted a egy laptoppal ha szeretnéd.
Ha mindezek mellet realtime-ba akarsz zenét effektezni akkor ott egy sima digit keverő.
Ha videót akarsz realtimeba effektezni, akkor meg nem az alaplappal kéne ennyit foglalkozni. Arra ott vannak a célhardverek: Canopus, Avid és egyéb Broadcast cuccok.
Ha Te mégis videót akarsz realtimeba számítógépen effektezni, akkor effektek és videók számától valamint felbontástól függően sok jóra ne számíts.
Egy jobb SSD esetleg elég az oprendszernek, de jönnek a RAID-be fűzőtt meghajtók amiről olvasol, az i5-t is el lehet felejteni, inkább Xeon procik és hozzá illő WS lap, videókártyának jobb ha "csudajót" veszel, mert azok tudnak gyorsítani a gépen, illetve egy hardveres kódoló kártya sem elvetendő. Mindezekből fel tudsz építeni egy olyan drága munkaállomást amit nem hordozásra terveztek...
Célgép, zene előadására. Nyilván elkészíteni is simán elegendő. A legelső szempont, hogy brutális terheléseket is tűrjön, miközben kényelmes, lehetőleg kevesebb, mint 10ms késés legyen egy MIDI kontroller használattól a hallható reakcióig, tehát már-már észrevehetetlen késés (számomra, fülesben). Ez a piszok szűk időzítés arra kell, hogy a jam-hangulatot ne árnyékolja be semmi, ami nem rajtam múlik.
A kontrollerrel realtime vezérelt szoftverszintik pedig egyik-másik stílusban elkerülhetetlenek, és a már említett teljes szabadságnak fontos részei. Akarom, hogy ott, kint pöccintsem osc2-t osc1 sync bemenetére, és tekerjem is osc2 frekiszorzóját fel a francba. Nem lehet szűrővel meg flangerrel elintézni egy normális műsort.
A videó nem érdekel, a vga arra kell, hogy ne fogja a gépet, szerencsére lesz cpu tokban annyi, ami kényelmes graf.felület használatra elég.
Feltételezem egyébként, hogy a 25 körüli kategória és fölfelé már gondmentes ilyen terhelés alatti megbízhatóság témakörökban, de mi van, ha az én egycélú elgondolásomnak elég valami elérhetőbb árú? Szívesen mondanám, hogy a különbség elkölthető másra, sajnos itt ez inkább úgy hangzik, hogy hónapokkal hamarabb el lehet kezdeni dolgozni a rendes cuccon.
És nyilván nem nyúlnék undorral rendes zenészholmikhoz sem, jó is az. Csak más műfaj. A minden egy helyen elgondolás és a Ctrl+S előnyei asszem eléggé megkönnyítik a döntést, és még nem is beszéltünk arról, hogy töredék az ár. Az említett UAD2 kártya egyébként pont a beépített effektes mixert valósítja meg, csak sokkal flexibilisebb, és Ctrl+S alá tartozik. Idővel jól jön hasonló, de az alapon sok múlik, és rettentő sok fajta van, elég kevés infóval arról, hogy pöpec-e a terheléselosztás realtime helyzetekben.
Egészen röviden: élőben előadott elektronikus zenéhez kell megbízható gép, ahhoz alaplap. Előadni sokkal több, mint paneleket indítgatni és filtereket csavargatni. Nem a műsort fogom többet gyakorolni, hanem a saját technikáimat, mint hagyományos hangszeren. Sok előre elkészített panel is lesz benne, többnyire a ciklikus dolgoktól érezzük zenének a zenét, repetitív dolgokat szépen, otthon tökélyre lehet sebészkedni, ettől jó az egész. Nem egyszemélyes produkcióban gondolkodom, de egyszemélyes produkcióra alkalmas rig tervei vannak kb készen a fejemben.
A dpc latencyről szóló cikk ütött szöget a fejembe. A zenefaragásban utazók kivételével fel se tűnik senkinek, ha kiugrások vannak az i/o kérések sorbanállási idejében. Azért tettem fel a kérdést, hátha valaki tud valami okosat mondani arról, hogy melyik deszkával nem lehet bebukni ennyire izzasztós feladaton sem. Nem hátrány persze, ha nem túlárazott, de nem is potyognak belőle a csatlakozók... Ez a szigorúan vett lényeg.
Nos akkor lényegében végre összefoglaltad a lényeget.
Tök mindegy, hogy milyen számítógépet választasz, a kommersz PC-k, alaplapok között nem lesz ebben az esetben különbség. Bár illene WS-t összerakni, de az sem lesz gyorsabb mint egy sima otthoni 2-300e Ft-os gép, mert nem erre vannak kihegyezve. Ha mégis PC-t raksz össze akkor az ne Te építsd egybe valamivel, hanem egy minőségi házba tedd, amit mondjuk egy kisebb rack-es konténerbe teszel bele, ahol van lehetőséged egy szünetmentes elhelyezésére is, mert ha sok felé jársz ki tudja mennyire ingadozik az áram, egy nagyobb teljesítmény felvétel esetén, pontosabban amikor "esik" a teljesítmény és a fesz megpróbál az eredeti értékre visszaugrani...
Ha megnézed, akkor az UAD-2 kártyákat sem realtime-ra használják nagyrészt, hanem stúdiókban, utólagos feldolgozásra. Realtimera az Apollot ajánlják:
Láthatod, hogy erre az Apollo lenne a megfelelő, hozzá egy Thunderbolt csatis laptoppal (Mac-ek). Ha Neked mégis UAD kell, akkor meg abból is van külső kivitel ami egy laptoppal jobb lenne mint egy PC-s változat, amit stúdiókba találtak ki.
Ha mégis PCI-s kártyát és PC-t veszel akkor meg tök mindegy lesz az alaplap, mert nem lesz különbség a 30e Ft-os meg a 80e Ft-os lap között. Ha jót akarsz akkor Apollo, ha meg UAD és csúszik majd a hang, akkor azt el kell fogadni...
(Ezekben az esetekben nem a PC teljesítménye miatt szokott csúszni, hanem inkább az I/O eszközök "lassúsága miatt".)
Köszi :) Igazából csak elismételtem, amit korábban írtam, kihagyva azokat a kiegészítéseket, amiket korábban már írtam. :) Megnyugtató, hogy akármilyen Sandy alaplappal jó eséllyel nem fürdök be nyúzhatóság témában. Lehet, hogy igazából csak a szolgáltatások összevetésével kiválasztott néhánynak kellene utánajárnom, hogy sokan használják-e és van-e aki szív akadozással, vagy megkérdezni zenészfórumokon, hogy kinek van ilyen, és milyen hangkártyával milyen latency bír lenni akármekkora terhelés alatt.
A javaslataidban foglaltakat már rég átrágtam, természetes, hogy lesz UPS, és természetes, hogy szőröstül-bőröstül megy a saját készítésű táskaházba az is. 30 egy elég jó kis vízhűtés, és rögtön nincs akkora lógó súly a műanyagon, mint a marhanagy ventik alatti marhanagy hűtőtuskók. Persze amíg nem költök rá, addig át kell rántanom a levegőt két ventivel a melegedős zónán. A táp külön levegőzik majd. UPS se lesz azonnal.
UAD-ot se vennék, csak a szívem vágyik arra, hogy mondjuk 4-5 U-He ACE sávján szépen melengessék további analóg szimulált kompik a rettentő harapós leadjeimet, miközben a proci ráér a szintikkel törődni, és persze rém fürgén reagálni a kontrollercsapkodásomra. Az apollo nem erre való, sose kéne két sztereó kimenetnél több. Egyébként i5 és UAD2 elég sokat bír 5ms puffermérettel 96k-n is, tehát kellőképpen értelmetlenül túlméretezett cucc lenne pársávos színpadi agymenésekhez, nem beszélve a hálószobai háttérmunkáról. Ilyen apró problémák ellen is tökéletes, mint "1 projekt Abletonban másfél órás, változatos műsort fed". Ne menjünk bele, mennyire nehéz egyedül megvalósítani ezt, nem is célom egyedül csinálni. Csak a cuccot méretezem arra, hogy simán le lehessen zavarni egy kőkemény szettet sajátokból úgy, hogy mélyen a húsába nyúlok minden korábbi agymenésemnek... Persze a gyakorlatban csak akkor, ha hozzáad az élvezeti értékhez (de fura kép!). És ha szerencsém van, még sikerül is rendszeresen bearanyozni sok-sok ember estéjét egy valóban muzikális gépzene szettel... Fura ötlet a szintiboj dídzsék bolygóján, de akad "tru DJ", aki pont így turnézgat, saját készítésű táskába épített "utazó riggel": monitor, billentyűzet, kontrollerek és pc egy rettentően strapabíró, zárható kofferházban egybeépítve... És marhajól sikerül neki. Kár hogy mióta a nevét elfelejtettem, azóta nem találom! :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!