Mi az hogy ugrókód?
Az ugrókód: Van egy távirányító. Ebben a távirányítóban van egy 64 bites egyedi kód (minden távirányítóban más és más). Szintén minden egyes távirányítónak van egy 28 bites egyedi azonosítója (sorszáma), valamint minden távirányítóban van egy 16 bites számláló, amelyik minden gombnyomásnál eggyel nő. Amikor megnyomunk egy gombot, a távirányító előállít egy jelsorozatot. A jelsorozat egy 34 bites fix (kódolatlan) és egy 32 bites kódolt (ugrókód) részből áll. A fix rész tartalmazza a 28 bites sorszámot. A változó rész egy algoritmus segítségével áll elő. Az algoritmus egy nemlineáris kódolási eljárás, ami 64 bites kulcs alapján a 16 bites számláló, a nyomógombok állapota és egy 12 bites fix ellenőrző kódból állítja elő a 32 bites kódolt részt (Az algoritmus bemeneten alkalmanként csak egy-két bit változik, a 32-ből, az eredmény mégis teljesen véletlenszerű). Ezt az egészet egy 8 lábú IC végzi el. A különböző adatokat a gyártás során kell beégetni, ezeket kiolvasni később nem lehet. Az egyedi 64 bites kulcsot a gyártás során generáljuk a 28 bites sorszám és egy 64 bites un. Gyártói kulcs segítségével (a fenti algoritmus inverzével). A dekóder. A dekóder N darab távirányító kódját tudja felismerni. N csak a memória méretétől függ, általában 4-6 db. Vagyis a távirányítók egymástól teljesen független életet élnek, a dekóder külön tartja őket nyilván. A dekóder memóriájában tárolva van az ismert távirányítók 28 bites sorszáma, 64 bites kulcsa és a legutolsó vett adáskor a 16 bites számláló értéke (szinkronizálás!). Amikor a dekóderbe egy jelfolyam beérkezik, első körben megnézi, hogy a fix részben szereplő sorszámú távirányítót ismeri-e egyáltalán. Ha igen, akkor előveszi a sorszámhoz tartozó 64 bites kulcsot, és annak segítségével dekódolja (a kódolási algoritmus fordítottjával) az ugrókód részt. Ha az ellenőrző kód (12 bites) stimmel, jöhet a szinkronizálás. Megnézi, hogy milyen számláló állást küldött a távirányító. Ha 1..16 lépéssel több, mint a tárolt érték, akkor kapásból elfogadja a jelet, a gombnyomásnak megfelelő utasítást hajtja végre. Ha a vett számláló állás 16…215-el nagyobb, akkor túl sokszor lett nyomkodva a távirányító a hatósugáron kívül. Ilyenkor még egy gombnyomást vár a rendszer, ha ekkor már csak 1-et lép a számláló, akkor a dekóder elfogadja a jelet és újraszinkronizál. Ha a vett számlálóállás 0…-215, akkor a dekóder úgy értékeli, hogy itt kódrögzítés-visszajátszási kísérlet történt, és csendesen röhög egyet magában. Tanulás. A dekóder csak a memóriájában szereplő távirányítók kódját fogadja el. Az adatok a tanulás során kerülnek be. Ha arra utasítjuk a dekódert, hogy tanuljon be egy távirányítót, akkor a dekóder két egymást követő kódsorozatot vár a távirányítótól. Az első jelfolyamból kiveszi a 28 bites sorszámot, és a gyártói kulcs segítségével előállítja a távirányítóhoz tartozó egyedi 64 bites kulcsot. A második jelfolyam már csak ellenőrzési célokat szolgál. Ha minden OK, akkor az adatokat tárolja. Ettől kezdve ezt a távirányítót is ismeri. Megjegyzés. A nyíltkulcsú titkosításhoz hasonlóan itt sem az algoritmus, hanem egy kulcs ismerete szükséges a dekódoláshoz. Itt ugyan nincs nyilvános kulcs 8mert nincs rá szükség), csak a titkos, de ez 64 bites. Ráhibázni nem lehet, kiszámolni nem érdemes, ellopni nehéz. Az egyedi kulcsot a távirányítóból nem lehet kiolvasni. A gyártói kulcsot a dekóderből nem lehet kiolvasni, a gyártói pedig egy chipkártyán tárolja. A hozzáféréshez két jelszó is kell, ráadásul a kártya csak abban a készülékben működik, amelyikben beírták. Egy távirányító a gyártói kulcs ismeretében klónozható, vagyis az autótulajdonosok (csak) a riasztógyártónak vannak kiszolgáltatva. De ha egy riasztó gyártó a saját termékével akarna autókat ellopni, egyéb, egyszerűbb kiskapukat is be tudna építeni. Vagyis nincs különösebb ok az aggodalomra. Van egyébként a kulcsgenerálásnak egy újabb változata is, ahol már a gyártói kulcs ismeret is kevés a klónozáshoz. A kommunikáció egyirányú! A dekóder nem jelez a távirányítónak. Vagyis a hatósugáron kívül lehallgatott jelfolyam nyitja az autót.
forrás: a Zinternet.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!