Találtam egy vas ladikot, az enyém lehet?
Picit messziről közelítve.
Sajnos igen gyakori a kerékpárlopás, én is voltam szenvedő alany, volt, amelyik előkerült, de ez a ritka.
Rendőrségi jegyzőkönyv felvételnél alapvető kérdés, hogy le volt-e zárva a kerékpár, és ha le volt zárva, akkor hogyan.
Nem értettem ez miért fontos, egy rendőr ismerősöm homályosított fel kissé.
Ha nincs lezárva a kerékpár, vagy le van ugyan zárva, de nincs oda lakatolva semmihez, jön a műgyűjtő és elviszi, a kerékpár értékétől függően ez csak szabálysértés (ha a kerékpár értéke kevesebb, mint 20ezer forint)
Viszont, ha a drótszamár oda van lakatolva valamihez, amit csak úgy tud elmozdítani, hogy elvágja a köteléket, az bűncselekmény akkor is, ha a bicikli csak 20 forintot ér.
Meglehet mindenki jól járna, aha rozsdásodó csónakot rendbe raknád, de nem viheted el a tulajdonos engedélye nélkül.
Törvényt sért azzal, hogy beazonosíthatatlanul, hosszú ideje közterületen tárolja a csónakot, ami mára már hulladékká amortizálódott, de ha te engedély nélkül elviszed, felújítod, meglesz hozzá a joga, hogy visszakövetelje tőled.
Vagy a tulajt kellene megtalálni, vagy valami hatósági végzést szerezni, hogy elviheted a jelek szerint gazdátlanná vált ladikot.
A vízügy tulajdonjogi kérdésekben nem kompetens.
Elszállíttathatja a csónakot jogtalan mederhasználat, vagy biztonsági okok miatt, de nem adhatja azt neked.
Azt kellene kideríteni, ki a tulajdonosa.
Lemondott róla? Elköltözött? Meghalt?
Valaki biztos tud információt.
Lehet akkor sem lenne ügy, ha levágnád a ladikot a sodronyról, és használatba veszed, de talán nem vagy tisztában vele, az milyen költségekkel jár.
A rozsda miatt lehet nem is érdemes vele vesződni, de ha javítható, csak a festés több tízezres tételt jelenthet, s kellemetlen az, ha miután elkészült, jelentkezik a gazdája, hogy mégiscsak kell neki a ladik.
Az sem kizárt, hogy a rozsda miatt nem foglalkozik vele a tulaj, gazdaságtalannak vélte a javításra költeni.
Ezt találtam: Ha valaki egy éppen senki által nem birtokolt, de feltehetően más tulajdonában levő dolgot talál, és annak tulajdonjogára igényt tart, csak akkor szerzi meg a tulajdonjogot, ha mindent megtett, amit a jogszabály annak érdekében ír elő, hogy a dolgot a tulajdonosa visszakaphassa, és a tulajdonos a találástól számított ez éven belül a talált dologért nem jelentkezett. Hogy a tulajdonos a dolgot visszakaphassa, a jogszabály az alábbiakat írja elő.
A talált ingó dolgot a polgármesteri hivatalba be kell szolgáltatni. Ha igényt tartunk rá a talált dologra, akkor a beszolgáltatással egyidejűleg erről is nyilatkozni kell. A beszolgáltatás után a hivatal a dolgot három hónapig őrzi. Ezután kérhetjük csak, hogy a dolgot a polgármesteri hivatal adja ki nekünk, de a tulajdonjogot csak a beszolgáltatástól számított egy év elteltével szerezhetjük meg. Természetesen csak akkor lesz véglegesen miénk a dolog, ha az eredeti tulajdonos ezalatt az egy év alatt sem a polgármesteri hivatalban, sem nálunk nem jelentkezett érte.
A magyar állam.
A Dunaparton van.
Tudom, hogy van talált tárgyakra vonatkozóan az általad említett lehetőség,de az nem hiszem, hogy erre az esetre alkalmazható.
Továbbra is kétségeim vannak a ladik használhatóságát illetően, ha az annyira rozsdás, mint ahogy lefestetted, javíthatatlan is lehet.
Nem fogják az önkormányzatnál őrizgetni, már csak azért sem, mert ez nem egy elveszett tárgy, inkább törvénysértő módon kihelyezett szemétnek mondható, ha használhatatlanságig szét van rohadva.
A vaslemezt kezelés, karbantartás híján eszi a rozsda, vékonyodik a csónak anyaga, s előbb-utóbb kilyukad.
Nem csupán a lyuk a baj, az elvékonyodott lemez nem biztonságos ott sem, ahol még nincsen kilyukadva, de vékony, mint a papír, az oxidáció miatt is megbízhatatlan állapotú.
Képze4ld el, egy ilyen csónakkal bemész a folyóra, jön egy termetesebb uszadék (farönk, tuskó), s meglékeli a csónakot.
Távol álljon tőlem, hogy bármire is biztassalak. Sőt, emelem a kalapom az ilyen becsületes hozzáállás előtt, amit tanúsítasz. Csak azt írom le, amit 10 emberből 9 tenne hasonló esetben:
egy hétköznapi délelőttön, amikor senki nincs a közelben, a csónakot partra húznák, egy (akár bérelt) utánfutóra tennék, és hazavinnék. Szalagcsiszolóval kb. 1-2 órás mutatvány a tiszta fémig csiszolni a rozsdás csónaktestet, 2-3 kiló alapozó- és zománcfesték pedig még a jófajtából sem több 10-15 ezer Ft-nál. Ülésdeszkákat felújíthatod saját tehetséggel fenyődeszkából, így -ha tényleg nem ette szét a rozsda a lemezt- összesen 15-20 ezerből felújíthatod a gazdátlan csónakot. Ráteszed aztán a saját névtábládat, majd írsz haveroddal egy adásvételi szerződést (kamu) 2-3 évvel visszadátumozva...
Ezt csak azért írom így le, mert a történeted alapján biztos vagyok benne, hogy senkit nem károsítanál meg. A lopást én is elítélendőnek tartom, de ebben a helyzetben egy kicsit rugalmasabban kellene kezelni a helyzetet. Ha mindent az előírásoknak megfelelően szeretne intézni az ember, akkor annak se eleje-se vége macera lenne az eredménye, arról nem beszélve, hogy azt sem tudni, kié (volt) az elhagyott csónak?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!