Kinek köszönheti a VB címet Max Verstappen?
Wéber Gábor:
Aludtam rá egyet, de még mindig a tegnapi futam hatása alatt vagyok, ahogy a legtöbben, akik látták a tegnapi F1 finálét. A Mercedes mindkét óvását elutasították tegnap, azonban a fellebbezési szándékukat rögtön utána jelezték. Vegyük végig röviden, hogy mi miért történik most, és mi lehet belőle?
Mi volt a leintés utáni hivatalos procedúra?
- a Mercedes két külön óvást nyújtott be tegnap, darabonként 2.000€-ért, amit az ideiglenes eredmény kifüggesztését követő 30 percen belül kellett megtenniük,
- megóvták Verstappen "előzését" az SC fázis alatt, valamint a verseny újraindításának szabályosságát az SC fázist követően,
- a felügyelők meghallgatták mindkét érintett felet és elutasították az óvásokat, helyben hagyva a pályán született eredményt,
- a Mercedesnek az elutasítás kézhez vételét követő 1 órán belül írásban jelezni kellett a fellebbezési szándékát a felügyelők felé - ezt megtették,
- a fellebbezés 6.000€-ba kerül és szándék jelzését követő 96 órán belül kell elektronikus úton, és megerősítésként levélben is benyújtani az FIA Nemzetközi Fellebviteli Bíróságához az összeg befizetésével együtt,
- az FIA kijelőli az ügy bíráit és 30 napon belül döntést hoz, amit hivatalos formában tesz közzé.
Miért fellebez a Mercedes?
- a szabálykönyv SC-fázisra vonatkozó paragrafusainak megsértéséért a versenyirányítással szemben, mivel nem minden autót engedetek el visszavenni a körét, és a 48.12-es pont alapján az újraindítás csak a lekörözöttek felzárkózása utáni körben lett volna esedékes - azaz a befutónál, nem pedig egy körrel előtte.
Miért történhetett mégis máshogy tegnap?
- mert a szabálykönyv nem csak a teendőket írja le, hanem kivételeket is megnevez, vannak benne adott esetben egymást felülíró pontok és mindennek a tetejébe a versenyigazgatónak külön döntési jogköre néhány procedúrához - pl. az SC-fázisok esetén,
- ezeket az eseteket elsőkézből a rendezvényigazgató (Clerk of course) irányítja, az ő visszajelzései alapján dönt a versenyigazgató a követendő procedúráról. Amennyiben a mentés valamilyen okból elhúzódik, vagy veszélyes helyzet állna elő, akkor megtilthatja a lekörözöttek elengedését, ahogy ez tegnap is törént. Csakhogy ez a helyzet fél perccel később változhat is, a versenyigazgató pedig saját hatáskörben változtathat az eljáráson,
- a 8 lekörözött autóból csak ötöt engdetek el az újraindítás előtt, ami viszont nem mond ellent a szabálynak, mert az nem teszi kötelezővé minden autó elengedését, csak lehetővé teszi "bármely", körhátrányban lévő autó körének a visszavételét,
- Michael Masi tegnap azt az 5 autót engedte el, akik a mezőnyben, és nem a mezőny végén voltak, felülírva a szokásos procedúrát, amire megvolt a felhatalmazása, a szabályok szerint pedig azoknak mindent meg kell tenni a felzárkózásra, de ez nem az újraindítás feltétele,
- ugyanígy tett a verseny újraindításával kapcsolatban is, amikor ugyanabban a körben kihívta a biztonsági autót, amikor a lekörözöttek elmentek.
Mi lehet a végeredmény?
- a Mercedes visszavonhatja a fellebbezési szándékát csütörtök estig a sport érdekeire való tekintettel,
- a fellebbviteli bíróság összeül és 30 napon belül döntést hoz. Amennyiben helyben hagyja a felügyelők döntését, úgy Verstappen marad a világbajnok, amennyiben igazat ad a Mercedesnek, úgy Hamiltoné lenne a bajnoki cím.
Masi és a stewardok egész évben nem voltak következetesek.Nagyon hasonló helyzetben egyszer így döntöttek,máskor meg úgy...ez nem így működik...(ha a Barcelona rúg lesgólt,azt elveszik,ha a Real,az rendben van.....csak egy hasonlat)
Ebben a szezonban nagyon sokszor a versenyirányításé volt a főszerep,sok volt a sportpolitika.Ez így nem jó.A Libertynek fel kell ismernie,hogyha lesz még 1-2 ilyen szezon,sokan el fognak pártolni a sportágtól.
Verstappennek szurkoltam,szerintem jobban megérdemli,mint Hamilton.Sokkal kevesebbet hibázott,viszont rengeteg pontot bukott önhibáján kívül (Baku,Silverstone,Mogyoród)
Ha bármelyiken is szerez még plusz egy 2-3 helyet,nincs miről beszélni.De többet szerzett volna.
(Szerintem minimum 61 pontot bukott,egy első,és 2 második hellyel számolva)
A sors elvette,a sors visszaadta.
Nem Hamilton ellen vagyok,mert eszméletlenül vezet a pali.De az utóbbi években messze most hibázott a legtöbbször (csapaton kívülről jött a nyomás,valós volt a veszély)
Jó volt összességében a szezon,ilyet kérünk még kevesebb versenyirányítási döntéssel!!
"végül van a versenyző, akinek "mindössze" érzékelnie kell, hogy a kerékgumik megcsúszása nélkül válassza ki a pálya ideális vonalvezetését, amit követve lehet a legrövidebb idő alatt teljesíteni a köröket. Ezen kívül ügyességére még az előzéseknél van szükség, hogy a gyengébb konstrukciójú autók elé kerüljön."
Csak tudod a gumikezelés sem annyira egyszerű, meg a forma 1-es autó az nem egy utcai járgány, hanem egy olyan gép, amit minden méteren pályán tartani keserves, egyetlen rossz pillanatban beremegő kéz és a falban vagy. A fékpedált, ha picit erősebben nyomod, úgy 2-3 mm-rel akár a kelleténél, a szemgolyód kihullik kb és blokkolod a kerekeket, amivel a gumikat le is nyírtad a helyszínen. Meg az előzéseket végiggondolni sem egyszerű, hogy most honnan lenne a legjobb, a védekezés ugyanez, nézni a tükröt, közben váltani, gázt nyomni, fékezni, ideális íven tartani az autót. A technika lehet, hogy adott, és 70%-ban kb. az számít a csapatmunkát is ideértve, de azt a 30%-ot nagyon oda kell tennie a versenyzőnek, hogy ő legyen a leggyorsabb, tizedre ő vegye a legkisebb féktávot, a legjobban gyorsítson ki, bírjon végig mentálisan és fizikálisan egy futamot. Azért nem lehet könnyű 320-ról 90-re fékezni kb 50-100 méter alatt, fizikailag nagyon kikészíti a pilótákat. Ebben a sportban amúgy meg sokszor gondolkodni is kell, nem csak ész nélküli vezetésből áll, ahogy sokan képzelik. Ehhez pedig jönnek az egyéb taktikázások, egymás heccelése, pszichológiai hadviselés stb.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!