McLaren F1 miért nem használ saját motort, és helyette Mercedest, vagy Alfa Romeo?
Pénz. Úgy ítélték, hogy jobban megéri nekik a nagy csapatok valamelyikétől megvenni egy már bevált motort, mint ennek sokszorosát ölni saját fejlesztésbe, ami aztán vagy beválik, vagy nem.
Még a Red Bull is csak úgy mert belevágni a saját motorok fejlesztésébe, hogy egy-két évig még együttműködnek a Hondával, akik gyakorlatilag kiképzik őket. De még így is rizikós, mennyire lesz versenyképes a saját fejlesztés, ebbe is csakis azért mentek bele, mert rákényszerültek. A Mercedes és a Renault ugyanis nem igazán akarna nekik motort eladni, a Ferrari pedig nem igazítaná az ő elképzeléseikhez a motort, vagyis újra kéne tervezni az autó nagy részét ha a Ferrarival lépnének szerződéses kapcsolatba.
Azért mert nekik nincs nulláról fejlesztett saját motorjuk. A mostani utcai McLarenekben lévő motor eredetileg a Nissan IndyCarba fejlesztett (aztán soha élesbe be nem vetett) motorja átalakítva.
Ők nem tudnának nulláról egy F1-es erőforrást fejleszteni. Ahhoz kéne egy új gyár egy új részleg egy csomó szakember ami brutál sok pénz lenne a McLaren meg úszik az adósságban. Az Alfa meg a Fiat csoort tagja ahogy a Ferrari. A Fiat csoport meg nem fog kétszer pénzt kiadni ugyanarra. Meg ott az Alfa csak szponzor. Valójában minimális közük van a csapathoz.
Nem újdonság ez.
Volt - úgy a '70-es években - amikor a Ferrari kivételével mindenki Ford-Cosworth motort használt.
Ahhoz képest egészen sok motorgyártó van. Ferrari, Mercedes, Honda, Renault.
Ezek nem sorozat gyártott motorok, hanem prototípusok. A világ leghatékonyabb benzines motorjai, nagyon pici méret, mégis extrém erős, ami annyira precíz, amit utcán nem használhatnál, hacsak nem szeretnél pár ezer km után teljes motort cserélni, a kipufogó rendszer annyit sem bír, mert az 2-3 futamra van méretezve. A kifejlesztése milliárd fölötti tétel, dollárban! Az F1-es költségvetések voltak 300-500 milliók évente, a spórolás miatt ez kb 150 millió lett, csak hogy lehessen mihez viszonyítani, hogy mennyit kell motorra költeni.
Ráadásul ezek tényleg annyira precíz motorok, hogy nem indíthatóak hidegen a tökéletes illesztések miatt, azonnal meghalna a motor, szinte minden folyadékot előmelegítve kell betölteni az autóba.
2es: Ferrari már nincs a Fiat csoportban már 2014 óta. Bár igen, Sauberként működik a háttérben, meg Svájcból irányítják a csapatot, de tudtommal Alfa mérnökök meg szakemberem dolgoznak.
Meg nem hiszem hogy probléma lenne, főleg, hogy 2025-től belép Audi, meg Porsche is motorilag, de akár konstrüktőrök is lehetnek, hála VW csoportnak (bár asszem van egy feltétel, miszerint hogy V4-es motorra áljanak át, ami VW-nek ez nagyon kedvezne)
Viszont 2009ben több motorfejlesztő is volt mint BMW, Toyota, Cosworth, de azok kiléptek az új éra miatt.
Nemtudom, most úgy érzem fellendült a brand, és nagyon sok autógyártó beszállt az F1-be, mint pl. Aston Martin is, aki hála Mercedesnek, meg Lawrence Strollnak sikerült újra visszahozni a versenypályára, és lehet hogy jövőre, az új szabályváltoztatáskor, ott lesz a toppon, főleg hogy Aston Martin virágkort él, mint mondtam, hála a Daimler AG-nek.
Amúgy 4-es, egyetértek veled, jó gondolatok. Csak tudod, most hogy bevezették a Cap-et, így nem tudom hogy lesz az a hírtelen nagy fejlesztés, nem lesz dominancia, hanem kiegyensúlyozottság. Ezáltal sokkal izgalmasabb versenyeket fogunk látni, és egyre több motorgyártó befog lépni, hála az új szabályoknak. Meg tudtommal azért csökkenrik a hengerek számát, mert jobban megfizethetőbb, és energiatakarékos, illetve effektívebbek. Ez mindengol látható lsd. Mikrocsippek világa, ahol már 4nm-t is elérték.
5
De még mindig a Fiat tulajdonában van csak átstruktúrálták az egészet amikor a Cryslert felvásárolták és nem közvetlen a Fiat tulajdona hanem van egy köztes cég. De ez a lényegen nem változtaz.
"Volt - úgy a '70-es években - amikor a Ferrari kivételével mindenki Ford-Cosworth motort használt."
És nem egyszerűen Cosworth-motort, hanem ugyanazt a konkrét típust (Cosworth DFV) változtatás nélkül több, mint tíz éven át. Mai szemmel szinte elképzelhetetlenül amatőr volt a hetvenes évekbeli F1.
#7
"...Mai szemmel szinte elképzelhetetlenül amatőr volt a hetvenes évekbeli F1."
Volt viszont innováció dögivel, mert annyira nem volt agyonszabályozva.
Pl. szoknya a kocsi körül, 6 kerekű Tyrrell, porszívós Brabham. Ezen kívül az F1 tényleg királykategória volt, és nem spórolási (gumi, motor, üzemanyag) verseny.
8
De azt is tegyük hozzá hogy volt amikor 2-3 sorozat is gyorsabb volt náluk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!