Nyikorgó tárcsafékbetét és szivacsos fékkar mitől van?
Shimano BR-M395 hidraulikus tárcsafék, az olajat átpumpáltam, lecseréltem, lelégtelenítettem.
A tárcsafékbetét elől kicserélve, hátul van még réteg.
Nincs a fékkarnak szinte semmi fékútja, rögtön szivacsosan fog, és nyekereg elől-hátul a tárcsafék.
Mi lehet a gond és hogyan lehet megcsinálni?
Szervizbe több nap míg beadom és naponta használnom kéne, de így minden fékezésnél megijednek az emberek, elég hangos és a fékhatás sem jó.
Nem harap, nem fog rá a féktárcsára a betét.
shimano betét, mint az eredeti volt.
A bekopás nem lehet, mert a hátsó betétek az eredetiek, 1 évesek.
Azt ugye tudod, hogy nyikorgó betét gyk. csak 3 dolog miatt lehet:
- nem megfelelő tárcsa+betét kombó
- szennyeződés a tárcsán és/vagy betéten
- bekoptatással v. kopással kapcsolatos gond
Az elsőt kizártad.
A másodikról nem írtál, hogy kizárható-e. Ha nem, tárcsa tisztítása és másik betétet próbálj bele, ideiglenesen, hogy kizárhasd a betét halálát.
A harmadikat nem tudod ilyen egyszerűen, célszerű közepes sebességnél erős ráfékezésekkel megpróbálni "becsiszolni" őket. Régi betétnél is előfordulhat, ha valamilyen sztoriból kifolyólag a felülete később lesz egyenetlen (pl. anyaghiba) és után kezd csúszni a rendszer.
A "szivacsos" fékkar meg a "nincs semmi fékútja" talán még egyszerűbb. Sajnos azt kell feltételeznem, hogy a légtelenítés folyamatába hiba csúszott. Szerintem csak a levegőtől tud (ha más jel nincs) ilyen lenni egy fékkar. Az meg, hogy rögtön fog, nincs fékút? :) Szerintem sok olajat tettél bele, ennyi az egész.
Ja, kértél megoldási javaslatot is. :)
Szerintem külön intézd el a kettőt. Előbb a nyekergést, az a legveszélyesebb, hiszen fékerőt vesztesz. A levegős fék tud fogni, csak hülyén.
Ha esetleg mégis a betétek lesznek a ludasak (szerintem erre van esély, olaj mehetett rá, vagy kézzel öntudatlanul megérintetted azt v. tárcsát és utána beleégett a zsír), akkor a biztonság kedvéért a légtelenítéshez, olaj töltéshez hagyd meg az új betétet, annak a vastagsága jó mérvadó lesz a későbbi állítgatásokhoz és úgy garantáltan nem olajozod össze az új, drága betétet.
Életmód tanács: mindig 2 szett betét legyen otthon a polcon, remélem neked is van még 1 pár, amivel most legalább az egyiket tudod kísérletezni. (Én emellett javaslok 1 monoblokk/középcsapágy + 1 sor + 1 lánc tartalékot is, ebből a középcsapi a fontosabb, az aljasul is meg tud halni, míg a sor nem, a lánc pedig ha véletlen szakad, még össze tudod foltozni pár napra.
Köszi megnézem ezeket.
igen, két párral rendeltem a fékbetétből, egy shimanot meg talán valami noname volt a másik.
Szóval van még egy pár shimano meg két pár noname.
Az összeolajozás simán lehet, mert a légtelenítés után babráltam a betéteket.
Az olajtúltöltésre is gondoltam, de most megerősítettél, kieresztek majd egy keveset.
Hol érdemes, lent a szelepnél vagy fönt egy papír zsebkendő csücskével felitatni belőle?
Alul simán elfolyik annyi amitől elszáll a fékkar, hogy semmit nem fog, vagy van valami praktika?
Köszi!
Check: https://www.youtube.com/watch?v=DsqlEYJeLQU
Alul úgy tudsz ereszteni (bár a te fékeddel nem volt dolgom), hogy nem nyitod rá a szelepet fullban, így csak "szivárogni" fog, amikor fékkart húzol. A szivárgást ronggyal fel tudod (kell) fogni. Pár csepp elég, ne vidd túlzásba. De ha nem vagy biztos a dolgodban, akkor most ne foglalkozz vele, csak ha a dugattyú és tárcsa közé be sem fér a betét (ez esetben sajna kötelező azonnal orvosolni). Amúgy is, a levegős fékben inkább legyen több olaj, ha vállalható volna a légtelenítés eredménye, csak azután jön ez a sorban..
Most az első féktestben a munkahengert hiába tolom ki, utána az első pár fékkar behúzás után úgy ráfog a betétre, hogy teljesen beszorítja.
Szétszedtem, leszedtem a fékteströgzítő csavarokat, kivettem a pecket, kivettem a betéteket és az őket tartó "rugót", a munkahengereket alaphelyzetbe toltam vissza, majd visszaraktam mindent, és behúzva a kart az első pár fékkar behúzás után totál befog, és mozdíthatatlan szinte a kerék, nyikorog őrült módon.
Kieresztettem egy 2-3cm-nyi olajat a fecskendő csövével. Ez semmit nem javított a szinte befeszült fékkaron, a munkahengernél lesz a probléma.
RESIN műgyantás.
Nem tudom mit állítottam el.
A féktárcsát meg kell tisztítani?
Gondolom az, hogy ronggyal, amivel olajat is leitattam, nem volt nagy ötlet áttörölni a féktárcsát...
Nem tudom ez mennyire probléma, persze a szorulás nyilván más miatt van.
Nem jövök rá, lehet dobhatom ki féktestet vagy a munkahengert?
Közben azért megoldódott a szorulás, viszont a nyekergés maradt, nem fog a fékbetét, szerintem piszkos, zsíros lett.
Mivel lehet letisztítani?
https://www.youtube.com/watch?v=upduohrKxTI
itt hallható milyen, de akkor ezek szerint meg kell tisztítani.
Visszajöttem, előző vagyok. Nagyon örülök, hogy a szorulást megoldottad, mert azt távgyógyítani baromi macera lett volna. Jó a szemed. Csak kapkodsz, ezért tehettél olyat, hogy olajos ronggyal töröltél tárcsát. :(
Megölted, for sure. Néha egy kis olajpermet is elég, de ha áttörlés közben az egészre jutott belőle, akár egy pici is, akkor betétnek sanyi, beissza, aztán vége.
Tárcsát féktárcsa tisztító aeroszollal (autósboltban nagy tubussal 8-900Ft és másra is jó), vagy tiszta rongy+foltbenzin. Foltbenzin helyett bármi jöhet, ami zsírt old és nincs benne száraz részecske, vagy más ami visszakoszoljon (pl. WD40 petróleumot tartalmaz, olajszérmazék, természetesen NAGYON NEM jó). Sebbenzin(alkohol), vész esetén brigéciol v. nitrohigító.
Én az aeroszolt azért szeretem jobban, mert ha találsz olyan márkát, ami permetben fúj (nem pedig sugárban), akkor remekül lehet zsírtalanítani, takarítani vele bármit. De drágább, mint pl. a foltbenzin, amibe meg beáztatni érdemes a zsírtalanításra ítélt dolgokat, vagy rongyba itatva a csamágycsészék és kónuszok első körös tisztítására remek.
Aerosol esetén: kerék kivesz > tárcsát befúj mindkét oldalt > hagyod lecsöpögni és megszáradni (fél perc, csak a gumira és agyba ne sok menjen, úgy tartsd, pl. tárcsával lefelé) > kész
Túladagolni nem igazán lehet, max pazarolni. Viszont ez sem jó, ha betétbe kerül, ezért érdemes rendesen várni 1-2 percet minimum, mielőtt elsőre ráfékezel. Ez biztonsági óvintézkedés kateg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!