Hogyan használjuk a váltót a biciklin?
Mármint nem az lenne a kérdésem hogy hogyan kell váltani hanem sokkal inkább milyen fogaskereket használjunk...Vettem egy új bicajt , eddig nem volt váltós biciklim szóval nem vágom hogy mi hogy van
3x7 shimano váltó van rajta kicsitől nagyig számozva szóval elöl 1<2<3 hátúl meg 1<2<3<4<5<6<7
Na szóval akkor tudtommal a lényeg az hogy nem szabad egyszerre a két legkisebb vagy a két legnagyobb fogaskeréken legyen a lánc. -Az első legkisebb fogaskerékkel a hátsó 2 legnagyobbat használjuk
- az első középső fogaskerékkel a hátsó 3 középsőt
-az első legnagyobb fogaskerékkel pedig a hátsó 2 legkisebbet használjuk? ez így jó vagy valamiben tévedek?
Annyira nem kell komolyan venni ezt hogy így feloszd, de néha nézz le hogy mennyira van keresztben.
Ha a láncot ( és magadat) akarod kicsit kímélni akkor megállás előtt leváltassz egy olyan fokozatba ahol el tudsz indulni mindennemű megerőltetés nélkül majd szépen váltogatsz majd felfele.
Én még annyit szoktam hogy amikor hazaérek úgy rakom el a kerót hogy keresztbeváltok higy a váltó minél jobban össze tudjon csuklani hogy a rugó ne nyúljon meg. ( ilyenkor nem baj)
Ha jó a nyeregmagasságod akkor nem is nagyon tudsz mrgülni a biciklin úgy hogy leér a lábad, ha meg leszálsz a nyeregről akkor meg csak lökéssel tudsz visszaszálni ( vagy legalábbis így egyszerűbb).
Szóval igen lökd el magad, úgy indulj. A könnyített áttételt nem úgy kell azért érteni hogy elforog a lábad de alig haladsz, hanem aminek kicsit nekifeszülsz és tudsz menni.
3 (nagy első)-5,6,7 (legkisebb hátsó)
2-3,4,5
1 (kicsi első)-1,2,3 (nagy hátsó)
Ezekkel a kombinációkkal nem váltasz keresztbe és kíméled a hajtást! Az első váltóval vigyázz, mert dombon felfelé, terhelés alatt nehezen vagy semennyire nem vált! Tehát még az emelkedő előtt váltani kell!
Indulni síkon, álló helyzetből sokkal könnyebb és nem mellesleg gyorsabb 2-5 vagy 1-5,6 kombinációkkal. Pár méter után lehet leváltani a kisebbre, mikor már nem feszül, csak forgatod. Elkerülheted a bólogatós-kacsázós indulást! :D
Az ülés magassága akkor jó, ha sarokkal tudsz még pedálozni. Ha rendesen tekered, így akkor majdnem nyújtva lesz! Lehet méricskélni a belső lábhossz 80-90%-át és a pedál-ülés teteje vonalat, de így egyszerűbb! Tehát az ülésről nem fog leérni a földre csak a lábujjad, ezért picit dönteni szokás a bicajt álláskor.
Én az átlépek, pedált magasra teszem, majd rálépve felülök felszállást szeretem, de ha te ninja rúgással lendítve tanultad, az is jó! :D Az a lényeg, hogy el tudj indulni, ne tarts fel senkit, ne kacsázz!
Kábé jók az alap ökölszabályok ,amit írtál, de azért el lehet térni tőle. Menet közben meg mindig az adott tempóhoz kényelmes áttételt kell választani, majd ki fog alakulni, mi neked a jó.
Nem árt kerülni a lassú pedálfordulatot, mert hosszú távon fáraszt és izomgörcsöt csinál.
Olyan fokozatban tekerj, amikor a teljes pedál körfordulat rövidebb egy másodpercnél.
Általánosan a percenkénti 70-80-at szokták ideális pedálfordulatnak mondani, de azért ez sem általános szabály, vannak profik is, akik 90-100-as fordulaton érzik jól magukat.
Megállásnál nem jó dolog nagy áttételben maradni, nehezebb az elindulás és túlterheled az ízületeidet is, de mókuskerekes pörgetésig sem érdemes leváltani.
Én általában a haladási áttételhez képes elöl egyet vagy hátul kettőt szoktam leváltani megálláshoz.
De tényleg, erre szabályokat bemagolni nem érdemes, ki fog alakulni a saját kényelmes változatod.
Nyilván már belejöttél, de itt egy korrekt (angol nyelvű) videó a váltásról (ugyan itt 3x11 sebességről van szó, de az elv ugyanaz).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!