Miért kattog a kerékpárom bizonyos fokozatokba?
Értelmezzük:
Első váltó 1-esben: a legkisebb, belső lánckeréken?
Hátsó 9-esben: hátul a legkisebb, jobb szélsőn?
Na ez akkora ordenáré keresztbeváltás, hogy csak na.
Kicsit is rutinos bringás ilyet nem tesz, ez olyan, mintha kocsival tolatva mennél el Kápolnásnyékről Budaőrsre.
Ugyanaz: elvileg is, gyakorlatilag is lehetséges, csak hülyeség, értelmetlen, egyrészt van sokkal jobb megoldás, másrészt ne várd, hogy a gyártó ilyen extremitást beletervez szükségtelenül a termékbe.
Maradjunk annál a felállásnál, hogy elöl az 1-esnek a legkisebb, 3-asnak a legnagyobb lánckereket hívjuk, hátul meg 1-esnek a legnagyobbat, 9-esnek a legkisebbet.
Elöl 1-eshez használható hátsó áttételek: kb. 1-5. fokozat
Elöl 2-eshez hátul 2-7. fokozat
Elöl 3-ashoz hátul 5-től, esetleg 4-től 9-ig.
Minden más már keresztbe váltás. Ha az első váltó léptetőkeretét olyan szélesre csinálnák, hogy a jobbra-balra ferdén álló lánc keresztbeváltáskor se érjen bele, akkor képtelen lenne normálisan váltani, mert váltáskor nem tudná áttolni a láncot, csak beleérne a láncba.
Én is reklamálhatnék, hogy miért hal bele a kocsi, ha egyesben akarok autózni 200 km-t. Csak miért tennék ilyet?
Ugyanígy teljesen értelmetlen keresztbe váltani, ugyanazokat az áttételeket megtalálod a 3X9-ben keresztbe váltás nélkül.
Például a mondjuk 28 fogas első 1-eshez a 12 fogas hátsó 9-es, az kb. 2,3-as áttétel.
Elöl a középső, mondjuk 34 fogas 2-es fokozathoz a 15 fogas hátsó, mondjuk 4. fokozat ugyanazt az áttételt adja, elöl a 3-as, vagyis mondjuk 42-es tárcsához meg hátul a 18 fogas, mondjuk 6. fokozat. És ebből a második verzió már megengedhető keresztbe váltás, a harmadik verzió meg ideális.
Szóval, ha sebességet váltasz a bringádon, ne legyél lusta mindkét váltókart használni.
Én már csak azért sem értem a keresztbeváltást, mert rettenetesen természetellenesnek hat. Például, Wadmalac számozásánál maradva, ha 2-7-ből leváltok 1-7-be, az annyira hirtelen és gyors áttételkülönbséget jelent, hogy az első reakcióm az, hogy bazzeg leszakadt a lánc (ha keresztbe váltogatsz előbb-utóbb le is fog).
Komolyabb váltók elvileg megengedőbbek keresztbe váltáskor, de az sem azt jelenti, hogy szabad. Attól, hogy nem sír a gyerek még fáj neki ha ütik.
Igazi sport jellegű kerékpározásnál illik is az áttételeket TERVEZNI. Azért is, hogy tudjad, milyen sorosztású lánckerék illetve első tárcsák valók neked, meg azért is, hogy a meglévő áttételeivel tudd, milyen váltáskombinációkkal tudod a legjobban követni a sebesség és a terhelés változását.
Nézd meg itt a 102-es kommentben leírtakat.
Azt hiszem, kész.
Ha beadod a kerékkerületedet, a fogszámokat, egy átlagos pedálfordulatot, akkor kiadja, melyik áttételben milyen sebességgel tudsz haladni és fel tudod mérni, melyik tempóhoz melyik első-hátsó fokozat kombinációt érdemes használni. Felépítheted a gyorsításodhoz ideális váltássorrendet is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!