Miért kattog a kerékpárom bizonyos fokozatokba?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Értelmezzük:
Első váltó 1-esben: a legkisebb, belső lánckeréken?
Hátsó 9-esben: hátul a legkisebb, jobb szélsőn?
Na ez akkora ordenáré keresztbeváltás, hogy csak na.
Kicsit is rutinos bringás ilyet nem tesz, ez olyan, mintha kocsival tolatva mennél el Kápolnásnyékről Budaőrsre.
Ugyanaz: elvileg is, gyakorlatilag is lehetséges, csak hülyeség, értelmetlen, egyrészt van sokkal jobb megoldás, másrészt ne várd, hogy a gyártó ilyen extremitást beletervez szükségtelenül a termékbe.
Maradjunk annál a felállásnál, hogy elöl az 1-esnek a legkisebb, 3-asnak a legnagyobb lánckereket hívjuk, hátul meg 1-esnek a legnagyobbat, 9-esnek a legkisebbet.
Elöl 1-eshez használható hátsó áttételek: kb. 1-5. fokozat
Elöl 2-eshez hátul 2-7. fokozat
Elöl 3-ashoz hátul 5-től, esetleg 4-től 9-ig.
Minden más már keresztbe váltás. Ha az első váltó léptetőkeretét olyan szélesre csinálnák, hogy a jobbra-balra ferdén álló lánc keresztbeváltáskor se érjen bele, akkor képtelen lenne normálisan váltani, mert váltáskor nem tudná áttolni a láncot, csak beleérne a láncba.
Én is reklamálhatnék, hogy miért hal bele a kocsi, ha egyesben akarok autózni 200 km-t. Csak miért tennék ilyet?
Ugyanígy teljesen értelmetlen keresztbe váltani, ugyanazokat az áttételeket megtalálod a 3X9-ben keresztbe váltás nélkül.
Például a mondjuk 28 fogas első 1-eshez a 12 fogas hátsó 9-es, az kb. 2,3-as áttétel.
Elöl a középső, mondjuk 34 fogas 2-es fokozathoz a 15 fogas hátsó, mondjuk 4. fokozat ugyanazt az áttételt adja, elöl a 3-as, vagyis mondjuk 42-es tárcsához meg hátul a 18 fogas, mondjuk 6. fokozat. És ebből a második verzió már megengedhető keresztbe váltás, a harmadik verzió meg ideális.
Szóval, ha sebességet váltasz a bringádon, ne legyél lusta mindkét váltókart használni.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Én már csak azért sem értem a keresztbeváltást, mert rettenetesen természetellenesnek hat. Például, Wadmalac számozásánál maradva, ha 2-7-ből leváltok 1-7-be, az annyira hirtelen és gyors áttételkülönbséget jelent, hogy az első reakcióm az, hogy bazzeg leszakadt a lánc (ha keresztbe váltogatsz előbb-utóbb le is fog).
Komolyabb váltók elvileg megengedőbbek keresztbe váltáskor, de az sem azt jelenti, hogy szabad. Attól, hogy nem sír a gyerek még fáj neki ha ütik.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Igazi sport jellegű kerékpározásnál illik is az áttételeket TERVEZNI. Azért is, hogy tudjad, milyen sorosztású lánckerék illetve első tárcsák valók neked, meg azért is, hogy a meglévő áttételeivel tudd, milyen váltáskombinációkkal tudod a legjobban követni a sebesség és a terhelés változását.
Nézd meg itt a 102-es kommentben leírtakat.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Azt hiszem, kész.
Ha beadod a kerékkerületedet, a fogszámokat, egy átlagos pedálfordulatot, akkor kiadja, melyik áttételben milyen sebességgel tudsz haladni és fel tudod mérni, melyik tempóhoz melyik első-hátsó fokozat kombinációt érdemes használni. Felépítheted a gyorsításodhoz ideális váltássorrendet is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!