Miért van kontrás kerékpáron, (és motorkerékpárokon is) az első fék a jobboldali fékkarra bekötve, viszont azokon a kerékpárokon, ahol hátul is abroncsfék van, a baloldalira? Akinek többféle kerékpárja van, enyhén szólva balesetveszélyes.
Pontos valaszt nem tudok adni, de a jo valasz engem is erdekel.
A kerekparoknal, ahol ket bovdenes / hidraulikus fek van, a fekbovdeneket keresztbe szoktak fuzni. Az okat nem tudom, de szerintem igy tobb jateka marad a kormanynak kanyarodaskor + nem razkodnak kulon-kulon a bovdenek, hanem tartjak, kitamasztjak egymast. A masik, hogy egyes fektestek kialakitasabol adodoan igy johet ki a dolog. Kulonosen az orszaguti fekeknel. Tarcsafeknel a tarcsa bal oldalon van, mert jobb oldalon ott a lanctanyer.
Ezek ősi szokványok. Tényleg motorkerékpároknál a gáz-kuplung külön pakolása eredményezi a jobbra került fékkart, ami az első kerékre szól. Az automata robogóknál, ahol mindkét fék fékkarról megy, megőrizték a kiosztást, ezért ment bal kézre a hátsó fék.
Elöl-hátul váltós brinyóknál van kis logikája annak, hogy hátsó fék és hátsó váltókar ugyanazon az oldalon legyen. Ez meg ugyebár pont fordítva van, mint motoroknál.
Én sosem szerettem igazodni a szokványokhoz, az országútimon én bal kézre a hátsó féket szereltem, mert a bal kezem erősebb, vészfékezésnél a jobb kézzel kisebb eséllyel blokkolom az első kereket. Évek óta így használom, megszoktam, de a bringámat kipróbáló haver ugrotta már át a kormányt emiatt. :D
Régi ökölszabály: egy dolgot szokjál meg, azt, hogy ne szokjál meg semmit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!