Kezdőoldal » Sport, mozgás » Kerékpározás » Az országúti biciklivel...

Az országúti biciklivel tekerőket miért nem büntetik meg mellény nélkül?

Figyelt kérdés
Lakott területen kívül kell mellény, Én is sokat túrázok, és rengeteg bicajossal találkozok akik nem hordanak mellényt csak kerékpáros felsőt, pedig nem is versenyeznek.

2013. aug. 21. 20:12
1 2 3 4
 11/35 claidheamohmor ***** válasza:

Sosem szállt még el a küllőprizmám :) Csak egy van, elöl, ennyit ír elő a jogszabály.


Több esetet is tudok, amikor mellény és világítás ellenére is elcsaptak szabályosan közlekedő bringást.


A mellény hordása a jogszabályban írt eseteken kívül opcionális. Nem hordása a jogszabályban írt esetekben büntetendő. Ennyi.

2013. aug. 22. 20:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/35 Wadmalac ***** válasza:

"Sosem szállt még el a küllőprizmám :)"


Szerencsés ember. :)

Nekem spec a törhetetlen polikarbon bringásszemüvegemet törte össze egy elszállt küllőprizma, ha nem lett volna rajtam a szemüveg, lehet, hogy most egy lukon kukkolnék.

Országúti versenyekre be sem engednek küllőprizmával.

2013. aug. 23. 07:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/35 claidheamohmor ***** válasza:
Nem semmi, ilyenről még nem hallottam :)
2013. aug. 25. 16:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/35 Linkoln ***** válasza:
45%

Én se... Nem csoda. Nem igazán lehetséges hogy egy küllőprizma csak úgy elszáll.

Vagy 30 éves, szétöregedett törékeny kínai vacak, vagy képtelenség.. Ha még is elszállna szerencsétlen, hogy a francba száll át a felnin és repül az ember arcába? És ha átszakítja a felnit, belecsapódik egy ember arcába, milyen életveszélyes sebet tud ejteni egy 10grammos tompa műanyag?

2013. aug. 25. 18:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/35 Wadmalac ***** válasza:
100%

"Én se... Nem csoda. Nem igazán lehetséges hogy egy küllőprizma csak úgy elszáll.

Vagy 30 éves, szétöregedett törékeny kínai vacak, vagy képtelenség.. Ha még is elszállna szerencsétlen, hogy a francba száll át a felnin és repül az ember arcába? És ha átszakítja a felnit, belecsapódik egy ember arcába, milyen életveszélyes sebet tud ejteni egy 10grammos tompa műanyag?"


Kívánom, hogy ne éld meg.

Először is nézzük a prizmák anyagát. Termoplasztikus műanyagokból készülnek, vagyis hőre lágyulóból. Ezeknek van pár tulajdonsága, ami miatt igenis elengedhetik a küllőt.

Ezek az anyagok viselkedésre közelebb járnak az amorf anyagokhoz, mint a szilárd szerkezetűekhez.

Először is, szobahőmérsékleten is van kúszásuk, vagyis ahol rugalmasan oda vannak pattintva valahova, ott a folyamatos feszültség miatt engednek, lazul a rögzítésük.

Másodszor, az elvileg nem törékeny műanyagok is máshogy reagálnak egy terhelésre annak sebességétől függően, ami lassan hat, arra hajlanak, ami hirtelen hat, arra törnek.

Harmadszor: örgednek. Feszültségtől, Uv-fénytől, hőmérséklet-hullámzástól. Gyűlnek benne a hajszálrepedések aztán törnek.


Ezt add össze azzal, hogy egy országúti bringán egy küllőprizma sokféle dinamikus terhelést kap. Ott van az alap feszítés, amivel fel van pattintva a helyére, ez állandó statikus feszültség.

A küllők minden kerékfordulatnál, ugyan csak tizedmillimétereket, de mozognak egymáshoz képest, ez már kifáradást okozó dinamikus terhelés.

A kerék forgása közben is kapnak erőt dögivel. Aki egy kicsit konyít a fizikához, utánaszámolhat nyugodtan, mondjuk 50-es tempónál megnézheti, a kerékfordulattól milyen G-terhelés kerül egy küllőprizmára (és ez is vibráció jellegű, mert alsó-felső helyzetben +/-1 G hozzájön.


Van a fentiekben olyan, ami kevésbé, van ami nagyobb részt járul hozzá, hogy a küllőprizma felrögzítése fárad, gyengül.


És most jön a lényeg.

Egy országúti bringa 7-10 bar nyomású, vékony, kőkeményre fújt kerekeken gurul. Ha bármilyen gödröt fogsz vele, az olyan, mintha kalapáccsal csapnának oda a felnire.

Egy ilyen ütés elég, hogy repüljön a prizma.

Most valaki felhozhatja a fém rögzítővel ellátott, csavarral rögzített prizmákat. Volt hozzá tapasztalatom, nem jobb, a küllőmozgásoktól lelazul a csavarrögzítés és ha repül, a fém miatt nehezebb is, nagyobb sérülést is tud okozni, a szemedet is kiverheti.


És hogy a felnin kell átmennie, már ne haragudj, de remélem nem gondoltad komolyan ezt a marhaságot. Láttál már országúti kereket, egyáltalán biciklikereket életedben? Nézz már rá hátulról.

A küllőzés a felnitől a tengelyig folyamatosan nyit, hátulról nézve teliben látod a küllőket. Milyen felnin kell átrepülnie? Simán elszáll mellette. És ha még gellert is kap rajta, olyanról sem hallottál még, hogy forgó korongról elrepülő dolog érintő mentén igyekszik távozni? Innentől el lehet képzelni, hogy elég jó esély van rá, hogy mondjuk hátrafelé távozik, a hátul tekerő képébe. A talajhoz képest ilyenkor menetirányú sebessége szinte nulla, oldalról nézve csak felfelé emelkedik, de ott jön a másik bringás ötvennel, na őneki az állatira nem nulla km/h. Relativitás?


"milyen életveszélyes sebet tud ejteni egy 10grammos tompa műanyag?"

Na ez a fő hülyeség.

Kérd meg egy kedves haverodat, hogy vágjon a képedbe egy 10 grammos, tompa műanyagot 50-70 km/h sebességgel. Hát nem lesz őszinte a mosolyod. Főleg, ha egy fogadat is viszi, de a szád tutira felreped. A szemen vett találatról nem is beszélve.

És ha ez akkor történik, amikor váll váll mellett egy bolyban tekersz 50-70 km/h tempóval, épp elég, hogy elveszd az uralmat a bringa fölött és perecelj, akkor meg lehet, hogy húszan fognak áthajtani és átesni rajtad, ugyanilyen tempóval. Láttál már ilyen tömeges bukást? Mert én belső nézetből is, és hidd el, nem egy sorozatos orgazmus.

Ha meg kocsi elé esel vagy átcsalinkázol a szembesávba, akkor megint gondolkodhatsz rajta, milyen esélyed van túlélni.


Remélem ebből összerakható a végkövetkeztetés: a küllőprizma országútin igenis életveszélyes.

Kényelmes, hússzal gurulgató túrázóknál talán nem vészes a dolog, de országútisokról beszéltünk, akik akár versenyen ,akár edzésen 40-50 átlaggal tekernek.


Még egy marginális dolog, ami viszont nagy tempónál szintén gond lehet. A küllőprizma elviszi a kerék kiegyensúlyozását. Lehetetlen pont szembe felrakni kettőt, egyszerűen a küllőzés nem adja ki. Kis tempónál ez lényegtelen, de nagy tempónál, kerékfordulatnál be tudja rezgetni a kereket, rontja az útkontaktust, ami egy hatvannal döntött kanyarnál már okozhat bajt.

Én szerelőállványban centírozás után sokat szoktam kísérletezni azzal, hogy a kereket kiegyensúlyozzam, plusz vagy kihagyott szelepanyával, a km-óra mágnes megfelelő elhelyezésével.

Talán sosem okozna gondot, de talán sosem esek el, mégis hordok bukót.

2013. aug. 26. 08:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/35 Linkoln ***** válasza:
100%

Hát, erre ment a zöld kéz. Művészet megvédeni az állításod, de megérvelted, gratula! Jó a beszélőkéd, és a gondolataid is a helyén vannak. Te sem kőműves vagy ha jól sejtem.. :D

A véleményem továbbra sem változott sokat sajnos.

Az az egészben a szép, hogy Fizika, Matematika szakon tanulok az ELTE-n, megy ez a téma, és amatör országúti versenyzek. Évi 10 ezer km-t tekerek, és van prizmám.

Elég közel van a felnihez. Elég új, és kerekített. Ahhoz hogy eltörjön, számold ki hogy mekkora erő kellene. Óriási. A kis súlyára ható nagy erő még mindig kicsi.

A technológiai tulajdonságai ugyan olyanok mint egy jóval nagyobb súlyú társáé. Túl könnyű ahhoz hogy eltörjék a rá ható erők.

Fáradni igen tud. Elég a nap. Láttam már bőven törött prizmákat. Ezek pattintós elven működnek. Bepattan a helyére, és nincsen állandó feszültség alatt. Azonban annyira elfárad a naptól hogy tényleg törik. Ezért írtam hogy egy 30 éves prizma el tud törni. Viszont ha figyeli az ember akor kiszúrja amikor az egyik oldalt eltörik. Egyszerre két oldalt nem fog eltörni. És a törés is nagyon körülményes. Elég régóta kerékpározok, sok prizmát láttam, de nem sok félét. Amiket mi használunk (Kínai olcsó ovális, erős) azok így működnek. A többiek kerekén meg annyira kevés a küllő hogy majdnem az agynál van a prizma. Arra még kisebb erők hatnak.

Bizonyára tényleg lehet belőle baj. De én még is megtartom, nem látok benne potenciális veszélyt.

Viszont nem erősködök mellette.

Nem javaslom senkinek aki komolyan teker.

Előnye nem sok van.

2013. aug. 26. 10:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/35 Wadmalac ***** válasza:

Linkoln:

Visszazöld. :)

Talán túlzottnak tűnik az óvatosságom, talán előítéletes, de megvan a személyes rossz tapasztalatom (mint írtam, nekem mád verte telibe a szemüvegemet prizma), úgyhogy inkább kerülöm. A harminc éves dologban is lehet valami, de nem a kor miatt, hanem a régebbi műanyagok miatt talán. A régi időkben (25 éve országútizom :D) a Favorit bringák gyári szlovák küllőprizmái voltak a legolcsóbban beszerezhetők, fekete műanyag keretben voltak a kerek prizmák, na azok gyakran egy hetesen röpültek. Aztán a Schwinn-Csepelek teljes egészében azonos anyagból készült prizmái jöttek, na azok meg gyakran a felrakásnál már törtek (a színtelen műanyagok nem tartalmaznak töltőanyagot, ezért általában ridegebbek).

Téli tekeréseknél meg minden tört, ami műanyag, mert hidegben elridegedtek (Sachs-Huret Classic hátsó váltóm mínusz nyolcban tört le az alsó műanyag résznél egy sima váltástól).

Túl sok a rossz tapasztalatom, hogy bízzak ilyesmiben. Versenyen meg nem írhatod elő, hogy újfajta, jó küllőprizmát lehet használni, régi xart meg nem, ott radikálisan ki kell zárni a veszélyforrásokat.


Mindez együtt már elég nekem, hogy elzárkózzak a küllőprizma haználatától.

Régen a HP20 külső gumik szélében volt egy fényvisszaverő csík, az nagyon jó dolog volt, csak sajnos rohadtul csúszós gumik voltak, nem lehetett vele kanyarban dönteni, meg nagyon gyorsan koptak is. Ha mondjuk a Michelin vagy a Vittoria forgalmazna ilyen visszaverős peremes országúti külsőt, meg is venném. De rosszabb minőséget nem akarok felrakni, az egyéb biztonsági szempontok miatt.

2013. aug. 26. 10:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/35 Wadmalac ***** válasza:

"Te sem kőműves vagy ha jól sejtem"


:DDD


Gépészmérnök. :D

2013. aug. 26. 10:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/35 Wadmalac ***** válasza:

"Bizonyára tényleg lehet belőle baj. De én még is megtartom, nem látok benne potenciális veszélyt."


Szíved rajta. De most már biztosan nem fogsz megsértődni, ha egy mögötted tekerő a küllőprizmát meglátva "na takarodjál előlem" mondattal köszön rád. :D

Versenyen bolyban tekerve kaptam már nyakast rosszul felrakott pumpáért, félig visszatolt kulacsért, nyitott szíjú bukóért, bukóba tűzött szemüvegért meg fékkartól messze, középen fogott kormányért is. Jogosan. Mind veszély a mögöttem jövőkre.

Megjegyeztem egy életre. :)

2013. aug. 26. 11:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/35 Wadmalac ***** válasza:

Teljesen más, de mesélek egy példát, mennyire galibát okozhat egy jelentéktelen vacak.

Egyszer túratekerésen egyik haver nem bringás szemüvegben tekert, hanem ilyen kerek üvegű "Lennon-szemüvegben". Drága volt, új volt, villogni akart vele.

A mellette tekerő rászólt, hogy valami kattog a hátsó kerekében. Ő lenézett hátra a lába közt, a túl lötyögős szemüvege leesett, rá az első kerekére, a kerék ellőtte előre és az előtte tekerő haver hátsó váltóján landolt, az be is tekerte a váltó, a küllők meg a lánckerék közé úgy, hogy utána félórás munkával tudtuk csak szétkalapálni a gordiuszi csomót.

Na ilyen emlékek miatt vagyok talán túl óvatos. :)

2013. aug. 26. 11:09
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!