Országúti kerékpárral mennyivel lehet gyorsabban haladni, mint hasonló energiát kifejtve egy fitness kerékpáron?
Váltáson gondolkodom utóbbiról előbbire.
Eddig egyetemistaként Budapest belvárosában éltem, ahonnan tömegközlekedéssel (leggyakrabban vonattal) az ország szinte bármelyik, illetve Európa sok részébe könnyedén elutaztam kerékpárostul, majd ott túrázgattam.
Hamarosan azonban visszaköltözöm a szülővárosomba, ahol nincs értelmezhető vasúti közlekedés és a közeli főutak egy részén kint van a primitív tiltás, emiatt nem túl sok irányban hagyhatom el a települést.
Mivel tudom magamról, hogy ilyen feltételek mellett hamar ráunnék a tekerésre, arra gondoltam, kicsit változtatok az eddigi szokásaimon és belekóstolok valami másba. Számomra leginkább kézenfekvőnek az outizás tűnik.
Fitnessel tipikus túratempóban haladtam eddig, jellemzően huszonegynéhány km/h-val, hegyvidéken lassabban. Ha országútira váltom, ugyanennyi befektetett energiával tudok legalább 25-28 km/h átlagot hozni síkon? Vagy ehhez már mindenképp nagyobb erőbedobás kell?
Hát függ attól hogy milyen súlyú a biciklid, de leginkább a gumi típusa ami nagyon fontos.
Nekem sima montim van, mert szeretek offroad-ozni és nincs helyem több biciklinek a tárolására, viszont van 3 szettnyi gumim, egy Downhill 2.5.ös, normál 1.7-es és 1.3-mas csak a gumi cseréje teljesen megváltoztatja a bicikli dinamikáját. Még normál és a keskeny gumi között is vagy 10% teljesítmény különbség van és valószínüsítem hogy ha országúti vékonyságú lenne akkor még vagy 10% lenne a különbség.
Nem véletlen hogy országútival simán 30 feletti sebességet lehet tartani hosszútávon is.
Hm, az általad leírt gép nem sokban különbözik egy hasonló kategóriás trekking/cross paramétereitől, kialakításban sem, annyi szokott lenni hogy inkább outi váltó kerül rájuk, váz is inkább outi jellegű. Viszont egy Igazi outit ettől kisebb energiabefektetéssel is lehet hajtani, jellemző és ajánlott gumiméret 700C/23 ami érezhetően alacsonyabb gördülési ellenállást eredményez és tényezőnek még ott a kisebb, alkatrészektől függően 7-10kg max menetkész önsúly is. Nekem váltáskor az átlagom 2-3km/órát növekedett ami elég jelentős, percekben is kifejezhető, az energiabefektetésem azonos távon nem nagyon változott, viszont hosszabb távokat tekerek azóta.
A különbség kicsit visszaváltva lett igazán nyilvánvaló. Amikor tesómmal együtt mentünk tekerni, oda az én "új" outimat, visszafelé pedig a régi crossomat hajtottam, nos a tempót lényegesen nagyobb energiabefektetéssel tudtam csak tartani és nem is olyan hosszú távon, így gyakran őt engedtem előre hogy a szélárnyékot használva könnyebben tartsam a tempót.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!