Mi biztosította egy őskori törzsfőnök, egy ókori fáraó, egy középkori király és egy újkori miniszterelnök hatalmát?
A fáraóét és a királyét a törvény (melyet nem az úgynevezett nép írt, hanem az értelmesebb réteg), ezért működött jól.
A miniszterelnökét és a törzsfőnökét a tanulatlan csődtömeg, amelyet mai szóval népnek neveznek - tulajdonképpen nekik büszkeség ehhez tartozni.
Az őskori törzsfőnök általában mágikus hatalom birtokában állt, ezért tiszteletét az emberek magától értetődőnek vették.
Az ókori fáraó hatalmát az elején szintén a vallás, később konkrétan a papság, ez is vezetett a teokratikus államhoz.
A középkori király hatalmát a mindenkori pápa szentesítette; IV. Henriknek érdemes utánanézni. Amit a Gerivel műveltek, az nagyon vicces. :DDD
Az újkori miniszterelnök hatalmát a népakarat által a törvény biztosítja.
Na jó, nem bírom ki, elmesélem, mit leveszekedtek. :D
Invesztitúraharcok... Azok a régi szép idők. xD
Na, szóval Henriket még nem koronázták meg, de már keménykedett VII. Gergelynek. Megfosztotta a méltóságától. Na Gerinek se kellett több, kiátkozta Henriket az egyházból. :D
Ajjaj... Gondolkodik magában Henrik... Mit kéne csinányi? :D
Keresi, kutatja, Canossában utoléri. :D
Ezt nevezik Canossajárásnak. Bocsánatot kér a jó hatalommániás küklopsz a pápától, ő jó keresztényhez méltóan megbocsát. :D
Henrik ezután megostromolja Rómát, a pápa egy cuki népet hív segítségül, akik feldúlják a várost. :)
Itt a vége, fuss el véle. :DDD
Imádom a törit ^^ :D
Akit érdekel: 16/meleg
Ja, még annyi, hogy ez a sztori IV. Henrikkel és a pápával kicsit bonyolultabb, itt csak nagyon a lényeget emeltem ki. Ez egy nagyon kemény hatalmi harc volt, az invesztitúraharcok itt kezdtek el komolyabban elharapódzni, aminek aztán időlegesen III. Ince által lesz vége a IV. lateráni zsinaton 1215-ben.
Aztán meg kell még ezzel a sztorival kapcsolatban említeni a Dictatus Papae-t, ami egy csöppet sem kertelő pápai deklarátum volt, melyben Róma kimondta az egyháznak való alárendeltséget minden világi szervezetet illetően.
Ugye ez az egész invesztitúramizéria az észak-itáliai területek fölötti hatalomért folyt, gyakorlatilag az egyház és a világi hatalom egyetlen komoly egymásnak feszülése a felvilágosodást leszámítva.
Ezeken kívül a feudális rendet hivatott a katolikus egyház megerősíteni, szintén érdemes III. Incének utánanézni ezzel kapcsolatban.
Jaaa, igen... :D
Akkor mi ez az invesztúra? :D
Az invesztúraharcok tulajdonképpen azt jelentik, hogy az egyház és a világi hatalom az ún. invesztitúrajogért, vagyis az egyházi méltóságok megválasztásának jogáért harcoltak.
Mondjuk a modern fejünkkel, hogy "ááá, mit számít az?"
Nagyon is sokat. Ahhoz ugyanis, hogy valaki király lehessen, de jure nem volt szükséges az egyházi szentesítés, azonban a gyakorlat nem ez volt. Akkor fogadták el a királyt, ha a pápa szentesítette az illető uralmát.
Aztán a IV. lateráni zsinatot megelőzően az 1122-ben elfogadott wormsi konkordátum időleges enyhülést hozott. Az invesztitúrajogot megosztották: a pápa adta egyházi jelvényként a püspököknek a gyűrűt, a király a jogart.
Az egyház lemondott a hűbérbirtokokról, átadta azt az uralkodónak. Ezt kötötte ugye V. Henrik és II. Callixtus pápa.
Meg vétettem egy hibát: pápai dekrétum, nem deklarátum.
De ez csak időlegesen hozott ugye enyhülést, mint említettem, mert III. Sándor pápa és Barbarossa Frigyes között a harcok ismét kiéleződtek.
De már tényleg befogom. xD
Szép estét. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!