Hogyan oszlik meg a kárfelelősség ebben az esetben?
A tényállás: kerékpáros olyan úton kerékpározik, ahol ki van téve a kerékpárral behajtani tilos tábla, például Alsónémediből teker dél felé az 5-ös főúton. Itt már minden egyéb szabályt betartva közlekedik, jobbra tart, a lehetőségeihez képest elősegíti az előzését, ki van világítva stb.
Egy őt megelőző autós nem tart megfelelő oldaltávolságot és elsodorja a kerékpárost, aki sérülések nélkül megússza, azonban a kerékpárjában több tízezer forint kár keletkezik, ahogy az autóban is.
Ha ez az eset egy kerékpárosok elől jogilag el nem zárt úton történik, minden laikusnak egyértelmű a helyzet, a felelősség 100%-ban az autósé.
Változtat-e bármin az a tény, hogy kint volt a kerékpározni tilos tábla az úton?
Nagyon kérem a válaszadókat, maradjunk a kérdés tárgya, vagyis a Polgári Törvénykönyv deliktuális kárfelelősségre vonatkozó passzusai, illetve az ide tartozó bírói gyakorlat vizsgálatánál. Az most nem érdekel, hogy a kerékpárost szabálysértési, az autóst pedig büntetőeljárás alá vonják.
Milyen speciális útvonalengedély, miről beszélsz?
ma 16:11
Privát üzenet
Hasznos ez a válasz?
20/1984 (XII. 21.) kM rendelet 34.5. pont, második mondat.
"Milyen speciális útvonalengedély, miről beszélsz?"
Van szőr a karlburátorban annyi biztos. Behajtási engedélyt tilalom alá eső útszakaszra eleve nem szoktak kerekpárosnak kiadni mert nem indokolt. Azt mondják hogy menjen taxival.
"20/1984 (XII. 21.) kM rendelet 34.5. pont, második mondat."
Honnan szeded te ezeket? Tisztán látszik Kérdező, hogy csak tegeregsz a netjogtárban, olvasol mindenről, de nem tudod miről szól a történet...
Kerékpáros részéről történt egy szabálysértés, ami a szabálysértési törvény 224.§-ben minősül, és KRESZ 14§ 1)bek v) pontba ütközik.
Az autós is elkövetett egy szabálysértést (219.§ a baleset okozásáért, de konkrétan az előzés miatt 218.§-ban minősül) , ami a KRESZ 34. 1)bek d) pontba ütközik.
Ha kitöltik a kék-sárgát, akkor a biztosító dönt. Ha rendőri intézkedés történt volna, akkor vagy mindkettő fél kap 1-1 bírságot, vagy feljelentés után szabálysértési eljárásban vizsgálják a dolgot, és ki ilyen, ki olyan szankciót kap.
Ennyi a történet, ne csináljunk belőle skandináv krimit.
"Honnan szeded te ezeket?"
Azt kérdezted az előbb, milyen útvonalengedélyről beszélek, én pedig megválaszoltam, mivel nem tudtad, hogy létezik ilyen lehetőség.
15-ös, nekem írta, hogy nem tudom hogy létezik.
Csak a kérdező még értelmezni sem tudja az olvasottakat, a tényállástól teljesen irreleváns dolgokra hivatkozik, amivel nincs (nagy) baj, csak akkor higgye már el annak, aki picit jobban ért hozzá.
"De amire hivatkozol, az nem arra vonatkozik, ami a sztoridban van"
Ebben igazad van, de ha már megkérdezted, gondoltam megválaszolom.
"te a biciklidre akkor sem fogod ha fejtetőre állsz"
Érdekes, nagyapámnak volt ilyen engedélye, mivel egy főút menti tanyán élt. Ma már nincs ott tiltás.
"te a biciklidre akkor sem fogod ha fejtetőre állsz."
Korrekt válasz. Egyébként sem útvonal, hanem behajtási engedélynek hívják. Útvonalengedély az egészen más, pl lejárt műszakival vizsgaállomásig.
"Érdekes, nagyapámnak volt ilyen engedélye, mivel egy főút menti tanyán élt"
Okés. Volt az előző évezredben pár hatályos jogszabály, amit azóta eltöröltek, módosítottak.
És van a jelenleg is hatályos, amit szerintem érthetően elmagyaráztam.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!