Hova tudok fordulni ezzel a panaszommal?
Fotóztam egy megrendelőnek, akivel már dolgoztam együtt korábban, működött a bizalom, kifizettek. Harmadik közös munkánkról van most szó, imidzsfotózást vállaltam náluk (mint a korábbi 2 alkalommal szintén), megtörténik a terepen a munka, fotók utómunkája megtörténik otthon, elküldöm a fotókat nekik felhőszolgáltatón keresztül, benne az utalásos számla, rajta minden lényeges adattal. Július 26-án lejár a teljesítési határidő, még a vége előtt felhívtam rá óvatosan a figyelmet, hátha elkerülte a figyelmüket, majd közvetlenül a lejártakor, majd még kétszer augusztusban is kerestem őket, de süket fülekre találtam. A fotókat felhasználták a weboldalukon is, illetve a Facebookon is, így szerintem belefér lopásnak a dolog, viszont nem tudom, hogy ez hogy működik, kit kell keresnem, milyen ürüggyel, milyen anyagi vonzata lehet felém a dolognak.
Válaszaitokat köszönöm szépen.
Ha van szerződés, illetve vállalkozó vagy, akkor sima ügy. Ha ezek nincsenek sajnos buktad.
Gondolom a fájlok megvannak, illetve rawot nem adtál ki a kezedből.
Akkor 2 esélyes a dolog. Ha perre viszed, akkor előbb utóbb fizetniük kell. Ha az összegben nem tudtok megállapodni, akkor a bíróság meghatároz egy összeget.
A perköltség őket terheli, az ügyvéd viszont már más kérdés. azt nem tudom hogy van.
először mindenképp beszélj velük barátságosan. hívd fel azt, aki megrendelte a munkát és tisztázd vele, hogy mi van, mi az ő álláspontjuk, mert eddig azt nem ismered, így csak találgatni tudsz és most a legrosszabbra gondolsz, pedig lehet hogy alaptalan.
ha eddig kétszer korrektül kifizettek, akkor esélyes, hogy csak feledékenység vagy hasonló adminisztratív okból nem fizetnek és nem azért, mert hirtelen inkorrektek lettek.
még ha meggondolták magukat és nem akarjak kifizetni, akkor is könnyebb szóban, barátságosan elmondani nekik, hogy ez nem korrekt és lesznek szívesek kifizetni, mint írásban, személytelenül...
ha keménykedni kezdesz, akkor végleg megromolhat a viszony, ami elég durva reakció egy amúgy jól működő üzleti kapcsolatba csúszott kommunikációs zavarra, még ha igazad van is könnyen lehet ágyúval verébre...
keménykedni (vagy inkább csak erélyesen fellépni) csak azután érdemes, hogy már biztosan nincs békés megoldás a helyzet rendezésére.
ha egyértelművé válik, hogy nem akarnak fizetni, akkor írásban tíltsd meg nekik a képek használatát, illetve szólítsd fel őket a számla kiegyenlítésére.
FB-nak tudod jelezni, hogy jogsértő a képek használata néhány nap alatt leszedik. a weboldaluk tárhely szolgáltatójával is megpróbálhatod ugyanezt. az kicsit macerásabb lehet, de működhet - főleg ha esetleg az is amerikai cég.
legközelebb pedig ne kezdj addig fotózni, amíg nincs szerződés és legyen a szerződésben előleg kikötve, kamat és kötbér a késedelmes fizetés esetére, felár arra az esetre, ha nem fizetnek határidőre, mégis használják a képet. sőt lemondási díjat is érdemes beleírni arra az esetre, ha valaki egyeztet egy fotózást, te munkákat mondasz le miatta, ő meg nem megy el a fotózásra...
jó ötlet volt a több címzett. az ilyen megkönnyíti, hogy valaki felfigyeljen rá, aki foglalkozik is vele. ha ez nem jön be, akkor lehet más számról is próbálkozni, meg személyesen odamenni is.
legközelebb előre kérd a pénzt, vagy legalább egy részét és akár magasabb árat is kérhetsz - emlékeztetőként, hogy volt egy kis zavar a kifizetésben.
túlzásba vinni sem kell a naivitást, de azért akivel többször sikeresen üzleteltél, arról érdemes a legjobbat feltételezni és nem ajtóstól rontani a házba.
az, hogy nem válaszolnak egy darabig, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem akarnak kifizetni. ha lehúzni akarnának, akkor nem a harmadik munkánál kezdik el, hanem már az első után se fizettek volna.
nyár közepe van, ilyenkor eleve hajlamos felborulni sok cég ügymenete. a home office, járvány, egyebek pláne hajlamosak bárhol megbolygatni a normál munkarendet, szabadságolásokkal súlyosbítva méginkább.
ha ugyanaz a személy intéz mindent a cégnél, akkor azért hajlamos elúszni mindennel, mert túl sok minden szakad rá. ha több külön ember foglalkozik a számláddal, mert más rendeli meg, más iktatja, más hagyja jóvá és megint más intézi a tényleges kifizetést, akkor meg azért hajlamos bármelyik félnél megakadni.
Köszönöm a megértő válaszaitokat! További szép napot Nektek!
Ui.: Péntek van, még mindig várom a szerdai utalást :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!