Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Mi lenne egy valódi tudományos...

Mi lenne egy valódi tudományos köztestület feladata, és mi nem az a mostaniak közül?

Figyelt kérdés
Hogyan kellene normális módon átszervezni az MTA-t, úgy, hogy a tudományos élet fellendüljön és a visszásságok megszűnjenek?

2019. jan. 4. 14:39
 1/4 anonim ***** válasza:
Milyen visszásságok voltak eddig a tudományos közéletben, amiket meg kell szüntetni?
2019. jan. 4. 14:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

Feladata:


1. Tudományos kutatók érdekvédelme, hiszen az Ő kamarájuk, társaságuk lényegében.

2. A tudomány népszerűsítése, társadalmi támogatottságának megszerzése, megőrzése, az ismeretek terjesztése.

3. A tudományos kutatások eredményeinek közzétételében a lektorálás biztosítása (folyóiratok szerkesztőbizottságai, konferenciák szervezőbizottságai).

4. Ellenőrzött szakértői névsorok fenntartása a tudományban.

5. A "nemzet tanácsadója" szerepkör, vagyis testületi állásfoglalások közéleti kérdésekben amiben a tudománynak szerepe van.

6. Tudományos kutatási stratégiák, kutatási ajánlások kidolgozása, tendenciák, áramlatok áttekintése, módszertani ajánlások kimunkálása.

7. Tudományos szintézis szervezése, nemzetközi és hazai könyvszerkesztések és kiadások koordinálása, tudományos honlapok működtetése.

8. Tudományos viták szervezése.

9. Jogalkotás terén való véleményezés, javaslattétel.


Nem profilja, de történelmi okok folytán ráterjeszkedett:


1. Intézményfenntartás nem feladata, a kutatóintézetek helye az egyetemeken van. Kis ország vagyunk ahhoz, hogy mindenből duplát tartsunk fenn egy tanszéket és egy külön intézetet is. Ez erőforrás-pazarlás és rossz szervezés, mindkét oldalnak árt.

2. Tudományos fokozatok, címek odaítélése nem feladata, ez szereptévesztés. Ez egyetemi hatáskör minden normális helyen a világon. (A sztálinista akadémiai rendszerből maradt ránk.)

3. Nem feladata a költségvetési pénzek szétosztása, pályázatok kiírása és elbírálása, ez költségvetési intézményekre és az államigazgatásra tartozik. (Szovjet mintára rajtamaradt tudományos minisztérium szerepkör.)

4. Nem feladata a professzori és egyéb kinevezések véleményezése, előbírálata, előfeltételeinek garantálása. (Ez legfeljebb a MAB feladata, de még inkább maguké az egyetemeké.)

2019. jan. 4. 15:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 A kérdező kommentje:

A tudományos közélet tele van botrányokkal, vitákkal, visszásságokkal, betegség tünetekkel, "ügyekkel" amik nyilvánvalóan érdemi megoldásért kiáltanak, néhány példa emlékeztetőül:


-Tűzoltó tábornok teológiai professzorsága, matematikai halandzsa nagydoktorival (MTA teljes inkompetenciája)

kezdetek:

[link]


- MTA cenzúra-botrányai (Gender-szekció, Marx konferencia)

[link]


- Áltudományok előretörése, az érdemi vita hiányában. Az áltudományos híradásokra nincs gyors és pontos tudományos reakció.


-„Fekete lyukba öntött százmilliárdok” Mo-n. (Pálinkás József bukása). Professzorok Batthyány Körét otthagyók (Szathmári Eörs, Freund Tamás).

[link]


-Éles vita az MTA elnöksége és az Innovációs Minisztérium között a költségvetési fejezet ügyében, és a kutatás függetlenségéről. (Palkovics-Lovász háború)


-MTA Kutatóintézetek és Egyetemek integrációjának vitája, egyetemek alapítványosításának vitája.


stb...

2019. jan. 4. 15:21
 4/4 anonim ***** válasza:

Ott van például a Földrajzinév-bizottság:

[link]

2019. jan. 5. 00:53
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!