A magyar oktatás romlott, vagy a globális piac igényei nőttek meg ennyire?
Apukám mesélte, hogy régebben még ha egy magyar diplomája volt valakinek, az már önmagában véve egy nagy dolog volt. Most meg pályakezdőként azt látom, hogy a HRs előbb nézi meg, hogy miket alkottam eddig github-on, mint hogy elolvassa az önéletrajzomban, hogy BSc vagy MSc szintű végzettségem van, meg hogy egyáltalán mit és hol végeztem, olyannyira lényegtelen már. Régebben még nagy versengések voltak az egyetemek között is, hogy melyik ad piacképesebb diplomát, most meg ott tartunk, hogy minden állami egyetem a "túlélésre" hajt. Sehol sincsen olyan tanár, aki értene minimális szinten is olyan technológiákhoz amiket manapság is használnak az iparban (pl. springboot, angular). Aki ért ehhez, az nagy ívben elkerüli a magyar közoktatást. Így hát maradnak a nárcisztikus, önelégült, de az ég világon semmi korszerű dologhoz nem értő tanárok, akik kb. 20 évvel ezelőtt tudták volna megállni a helyüket az iparban a tudásukkal.
Külföldön is ilyen az oktatás, vagy csak itthon ez a helyzet? Tényleg a magyar oktatás az ami ilyen rossz, vagy egyszerűen a globális piac igényei lettek magasak? Gondolom régebben a "minden mind1", "papíron mindent jól csinálunk" kommunizmusban az elvárások is sokkal kevesebb volt a szakemberektől.
Nagyon nem vagy képben.
Az egyetemen nem tudják - és nem is kel - a pillanatnyi technológiai tudást neked napra készen átadni. Mert a technológia sokkal gyorsabban fejlődik, mint amit egy oktatási rendszer követni lenne képes.
Azt a tudást, végzettséget tudja neked megadni - és ez a feladata - amivel te magad megszerezheted mindig ezt a napra kész tudást.
Vagyis ha mérnök leszel, akkor érteni ogsz az ipari folyamatokhoz, technológiákhoz és a szakmádba vágó egyéb területekhez általánosságban. Ezért amikor találkozol egy ilyen újfajta technológiával vagy alkalmazással, akkor azt meg tudod majd érteni és el tudod sajátítani.
Mert 5-10-40 év múlva is mérnök leszel és nem ezek lesznek aktuális eszközk az akkori világban, hanem elavultak és régiek lesznek.
A duális képzés pontosan ezért jött létre - ez az amiben jelentős az oktatás fejlesztése ezen a téren - hogy az egyetemi pad mellett a cégeknél közvetlenül tanulja meg a hallgató azt, ami éppen a legszükségesebb és legmodernebb eszköz, technológia, eljárás. Így ha kikerül a diplomájával a munkaerőpiacra, ott már fel tudja mutatni ezt a tapasztalatát, tudását is.
Ha nem duális képzésbenvesz részt a diák, akkor meg csakis rajta múlik, hogy az internetet mire használja. Lehet facebookozni meg war craftozni álló héten - de lehet vele ilyen információkat is begyűjteni és ezekről is tanulni.
A kulcsszó a tanulás.
Amúgy igen, a felsőoktatás szinvonala jelentősem csökkent. Nem, nem Orbánék miatt. A liberális oktatási vezetők miatt, akik a képeségek és a tanulás elé helyezték a darabszámot, vagyis nem azoknak teremtettek lehetőséget a diploma szerzésre, akik használható tudást akartak szerezni és tanultak is érte - hanem az volt a cél, hogy minél többen, minél könnyebben bejuthassanak az egyetemekre.
A kereslet-kínálat elve itt is érvényesült és lett egy rakás használhatatlan diplomás az 1-2 képzett mérnök, tanár, kutató vagy orvos mellett. Ha egy évfolyamra felvettek 100 hallgatót, mert az egyetem csak úgy tudott fennmaradni ha ennyi hallgatója van, akkor a szinvonalat kell levinni, hogy ennyien el is végezhessék. Hát ez lett a következménye.
Azért ez elég erősen függ a foglalkozástól is. Igen, hallani, hogy a programozóknál kevésbé fontos a képzés szintje és helye, de például mérnökök esetén pont ellenkezője igaz.
Egy nagyon pici szegmensből ne akarj általános következtetéseket levonni az egész piacra nézve.
Először is a legfontosabb a dolog a hihetetlen gyors fejlődés. Alapból az egyetemi rendszer le van maradva hozzá és azt nézed legalább 4 évre előre meg kell tervezni egy adott szakot. Mire elvégzek teljesen más trendek lehetnek a szakmádban.
A másik nagy gond az egyetemek leépítése az, hogy nem a mai vezetőknek nem céljuk a pénz áldozni az új kezdő tanárokra, nem véletlenül panaszkodik sok tanszék, hogy nem tudják, hogyan pótolni a kieső tanárokat. Nagyon kevés az a diák, aki ilyen fizetések mellett elmenne és a tanárok is sorra hagyják ott.
#4
"Hallottad"
Azt nem hallottad véletlenül, hogy mennyi magyar kutató van a világban, akik itt szerezték a diplomájukat? Hogy a magyar orvosképzés világszinten híres? Hogy a magyar mérnökök könnyen találnak munkát külföldön mert olyan jó a képzettségük - a nyelvtudást is beleértve? Hogy tanulni is kell az egyetemen, mert a tudás nem szivárog bele az ember fejéba magától?
Ha nem hallottad, hát most szólok.
Ahogyan az tény, hogy az egyetemi időszak a legalkalmasabb a szórakozásra, bulizásra IS. Mert akkor fiatal az ember és akkor van sok fiatal társával egy közösségben, vszonylag kötetlenül és viszonylagos anyagi biztonságban, hiszen a legtöbb egyetemistát a szülei támogatnak, tartanak el.
De ez csak az egyetemi élet egyik része és nem helyettesíti a tanulást, ami nagyon kemény - persze egyteme és szakja válogatja mennyire.
Szóval köszöni az egyetemi képzés, de jól van. Nem nagyon jól és sokat kell még rajta változtatni, fejleszteni, legfőképpen sok-sok pénzt kell még beletenni. De nem rossz, nem kell temetni.
A szakmai tapasztalat azért fontos, mert diploma és diploma között is nagy különbség van, minden egyetemre másra helyezi a hangsúlyt. Másodszor a személyiség, hogy tényleg tudod vagy csak bemagoltad és már vizsga sikeres, aztán el is felejtetted.
Nagyon sok helyen az elvárások sem változtak, ülj le magold be és írd meg a zh-t majd a vizsgát. Az, hogy gondolj el, fejtsd ki a véleményed, jár utána a témának a szakdolgozatig nem igen fog kell.
A világ változott, közben az oktatási rendszer IS romlott egyszerre. Ha már informatika...mesterséges intelligenciából 10 éve 6 órás vizsga volt...papíron programozás...ma meg 1 órás vizsga van. A színvonal hanyatlása...DE...ma már semmi értelme nem lenne 6 órás vizsgát írni egy XY technológiából.
Mondok jobbat...hálózati hackelés tárgyból azért buktam meg, mert a vizsgafeladatot a saját eszköztárammal oldottam meg és nem azzal, amit a tanár tanított. Megbuktattak, mert "nem láttam, hogy ahhoz a módszerhez értene, amit én tanítottam". De a végeredmény jó volt. S ilyen vaskalapos, értelmetlen h***eségekből minden egyetem, minden szakán vannak professzorok.
Külföldön ez nem így van.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!