Kezdőoldal » Politika » Magyar politika » Akik szerint az Alkotmányt a...

Akik szerint az Alkotmányt a Szent Korona-tannal kellene helyettesíteni, tömören hogyan tudnák ezt összefoglalni, hogyan működne?

Figyelt kérdés
Nekem valahogy ez nagyon nem egyértelmű, pedig utánanéztem. Igaz, sosem voltam jó történelemből...
2010. ápr. 27. 19:25
 1/8 anonim ***** válasza:
43%
"A Szent Korona-tan ellentétben áll a a Magyar Köztársaság hatályos alkotmányával, amely kimondja, hogy „Magyarország: köztársaság”, ahol „minden hatalom a népé”."
2010. ápr. 27. 19:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
43%
Őőőő szerintem értelmét veszti a Szent Korona-tan, mióta egy uralkodó elrendelte, hogy a Parlament adjon neki otthont! :D
2010. ápr. 27. 19:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
100%

[link]


- a magyar történeti alkotmány jogfolytonossága 1944-ben megszakadt, az ún. rendszer-váltás ezen a törvénytelenségen nem változtatott, 1989-ben megalkotott törvényeket sem lehet joghatályosan elfogadni, mert megszállás alatt választott parlament hozta


- a legalapvetőbb alkotmányos alapelv, a népszuverenitás nem vagy csak nagyon korlátozottan érvényesül. A közvetlen hatalomgyakorlás kimerül a négyévente történő szavazásban, a mindennapi életünket érintő döntésekbe nincs beleszólásunk;


- A mai választójogi törvény számtalan kiskapujával lehetőséget biztosít a pártoknak arra, hogy választási csalással jussanak mandátumhoz. A listás választási rendszer is kizárólag a pártkatonáknak kedvez, a valódi választói akarathoz nincs köze;


- A közvetett, választott képviselők útján történő hatalomgyakorlás nem a nemzet, hanem a pártok és a mögöttük álló szűk pénzügyi réteg érdekeinek érvényre juttatásáról szól, a korrupció melegágya;


- A jelenlegi magyar törvénykezés egy, a szerves magyar jogfejlődéstől idegen jogrendre épül, s így a választási ígértetek számonkérésére gyakorlatilag nincs lehetőség.


A megoldás alapelvei:


Alkotmány


- Az alkotmány a Szentkorona intézményétől semmilyen módon el nem választható. Magyarországnak vissza kell térnie a Szent Korona tanhoz, a történeti alkotmányossághoz;


- A törvényhozó hatalom nem alkotmányozhat, azaz alaptörvényt nem alkothat;


- Alaptörvényt a népszuverenitás jegyében csak alkotmányozó nemzetgyűlés hozhat;


- Hatalmi fölény alkotmányt nem írhat, nem módosíthat;


- Törvénysértés jogot nem alapíthat;


Népképviselet


- kisebb, kétkamarás parlament

- kötött mandátum (időhöz és programhoz)

- felelős képviselet, visszahívhatóság

- a választási eljárásból a csalás lehetőségének kizárása

- pártoskodástól mentes, a népet képviselő, akaratát érvényre juttató képviselők

- helyi sajátosságok is kapjanak helyet országos szinten, ezért területi alapú választás

- élő közösségekre épül, a közösségek és a képviselők között folyamatos a visszacsatolás


Megoldási javaslat:


Alkotmány


- Ne az határozza meg a játékszabályt, aki a játékot játssza, mert ez ahhoz jelenleg létező magyar gyakorlathoz vezet, hogy a hatalom birtokosai a saját maguk által hozott törvényekkel állandósítják hatalmukat, kizárva más társadalmi csoportokat


- A cél legitim alkotmányozó nemzetgyűlés összehívása, mely kimondja a jogfolytonosság helyreállítását, és a magyar történeti alkotmányossággal összhangban lévő alaptörvényt alkot.


- Szükséges, hogy egy új alkotmányhelyreállító-alkotmányozó gyűlés mondja ki a jelen alkotmányos rendszer folyamatosságát a történelmileg létezett magyarországi alkotmányos rendszerekkel, azaz deklarálja a történelmi jogfolytonosságot és nyilvánítsa bűnös rendszerré a kommunista önkényuralmat; mondja ki, hogy Magyarország a Szent Korona országa. Az alkotmányosságot a történelmileg létezett joghoz kapcsolódó alaptörvény és sarkalatos törvények fejezzék ki.


- Épüljenek ki a közvetlen népi hatalomgyakorlás szervezeti formái, különösen az alaptörvény megváltoztatására és az országgyűlés feloszlatására is jogosult népszavazás intézménye.


Választás:


Két kamara összetétele:


Képviselőház:


- Járások / választókerületek 1-1 képviselője kb. 150 fő. A helyi szintről tolmácsolnák a felvetődött szabályozási kérdéseket és azok megoldási lehetőségét, országos ügyekben a döntésnél az általa képviselt emberek akaratának megfelelően szavaz. Ellenkező esetben visszahívható.


- A járás lakosai választják közvetlenül 5 évre. Munkájában a Járásgyűlés segíti.


- Esetleg lehet ülésszakonként teljesen kötött mandátuma: minden országgyűlési ülésszakon az előre bejelentett ügykörökben a Járásgyűlés adna megbízást, hogy az egyes tárgykörökben milyen álláspontot kell képviselnie.


- A Járásgyűlés a Járás lakosai által választott Képviselőből és a helyi közösségek küldötteiből áll.


Felsőház:


- Megyei képviselők, és a társadalom jellemző csoportjai által delegáltak, akik a pártérdekektől, izmusoktól függetlenül, kizárólag a nemzeti érdeknek alárendelten erkölcsi és szakmai szempontok alapján felülvizsgálják az Alsóház döntéseit, vétójoggal. Kb. 100 fő, megyénként (Fővárost is ideértve) 1 - 3 fő a Megye/Főváros lakosságszámával arányban, a fennmaradó létszám pedig a társadalom civil (pártoktól független) rétegződésének megfelelő arányban delegálják.


- Tagjait a Megyék/Főváros lakosai, illetve a társadalmi csoportok tagjai közvetlenül választják 7 évre.


Választási eljárás:


Jelöltállítás:


Képviselőház esetében:

- A Járásgyűlés - a képviselő nélkül megtartott - jelöltállító gyűlés keretében állítja őket. A közösségek vezetői a sejtek javaslatai alapján adják meg 3-3 ember nevét. A gyűlésen legtöbb szavazatot kapott 5 emberből választják ki a képviselőt a képviselőválasztás során a járás lakosai.


Felsőház esetében:

- Megyei jelöltállító gyűlés keretében történik, amelynek tagjai a Járásgyűlések által delegált 3-3 fő. Az eljárás a fentiekhez hasonlatos azzal az eltéréssel, hogy a jelöltek száma 5-10 fő között mozog, igazodva a Megye/Főváros által a Felsőházba válaszható tagokhoz.


Társadalmi szerződés, visszahívhatóság:


- A nemzet, a választók érdekének képviseletére választó és választott között ún. társadalmi szerződés jön létre, melyben a választott képviselő kötelezettséget vállal arra, hogy a tevékenységét annak érdekében fogja kifejteni, hogy az a teljes ( nem csak a határokon belül élő ) nemzet hosszú távú működése szempontjából a nemzet gyarapodását, egységét segítse.


- Választott képviselő tudomásul veszi, hogy a választója megvonhatja tőle a bizalmat, mandátumából visszahívható;


- a visszahívási jog lényegében alulról jövő kezdeményezés tárgya, amely objektív adatok és ismérvek megállapítására épül. A rendezés keretében általános követelmény: az elvileg-logikailag-szakmailag előkészített eljárásban a hatósági ellenőrzés. Emellett további kötöttség (előírás) lehet egy választási ciklusban a kellő idő megjelölése, pl. csak a választás után – esetleg egy évvel – kezdeményezhető, továbbá: bírói fórum közreműködésével (jogorvoslat lehetősége alapján) érvényesíthető;


- A visszahívás kezdeményezését illetően általános szabály az, hogy indoka a képviselő választási programja és a tevékenysége (állásfoglalása, szavazása), vállalt tevékenysége (bizonyos közéleti gondok megoldásával kapcsolatos ígérete, programja iránti elkötelezettsége) és a mutatott szerepe (állásfoglalásai, föllépései) közti ellentmondás.

2010. ápr. 27. 19:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 A kérdező kommentje:
Ez érdekes, de csak az állam működését írja le, és nekem hiányzik az, hogy mit mond ez az egész az emberek jogairól (pl. szólás- és vallásszabdság). Mert hát bele lehet ebbe magyarázni, de sajnos a történelem már sok példát hozott rá, hogy a "nemzet hosszú távú működése szempontjából a nemzet gyarapodásanak, egységének segítése" érdekében, illetve inkább ezt ürügyként felhasználva a legalapvetőbb emberi jogokat is megsértették a politikai vezetők.
2010. ápr. 27. 20:05
 5/8 anonim ***** válasza:

szerinted most nincsenek megsértve az alapvető emberi jogok?


pl a biztonságos élet, az önvédelem joga...

2010. ápr. 27. 20:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 A kérdező kommentje:

Most feltétlenül muszáj offolni? Nem a mostani alkotmány műksödése a kérdés, hanem a Szent Korona-tané, amely állítólag jobb volna nála.

Vagy szerinted elfogadható az alapvető jogos sérülése, és nem is kell vele foglalkozni?

2010. ápr. 27. 20:14
 7/8 anonim ***** válasza:
Ha visszaállítanák a Szent Korona-tan, akkor visszaállna a királyság - bár nem tudom, hogy ki lenne ilyen esetben a legitim király -, demokratikus köztársaság helyett visszaállna a rendi állam, esetleg az abszolutizmus. Nem lenne jogegyenlőség - mondjuk most sincsen, csak elméletben -, egyenlő szavazati jog, stb., de lehet, hogy ezzel egy stabilabb államot lehetne felállítani.
2010. ápr. 27. 20:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 A kérdező kommentje:
Ez is egy megoldás volna. Az én problémám csak az, hogy erről semmit nem moond a beidézett rész.
2010. ápr. 27. 20:19

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!