A kiegyezés után csak Budapest fejlődött rohamtepóban vagy az egész ország?
Jó példa erre a híres Csikágó (Rottenbiller-Thököly-Dózsa-Damjanich-négyszög), mely 1896-98 között mindössze 2 év alatt épült fel.
Egyébként ez miért volt így? Budapestnek egyértelműen ez volt az aranykor, azóta kb. csak hanyatlik. De hogyan lehetne egy ilyen másik aranykor?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"A nagyobb videki varosokra is jutott valamennyi penz bar nem sok, a falvakra meg joreszt semmi."
Ez egyszerűen nem igaz. Ami a vidéki vasútvonalak mentén egyáltalán létezik, az mind az iparosodás aranykorának a terméke. Ezek nem állami költségvetésből, hanem a birtokosok befektetéseiből épültek.
Széchenyi - Hitel megvan?
Budapest pedig Trianon után lett ekkora vízfej, ott vannak a régiós központok a határokon túl. Temesvár, Kolozsvár, Belgrád, Pozsony, Kassa annak idején mind megállták a helyüket Budapest mellett.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Építészeti értelemben rengeteg minden a századfordulóból Budapesten kívül található meg.
Az ipar és a mezőgazdaság sem Budapestre koncentrálódott, hanem más-más régiókra. (Herendi porcelángyár, Zsolnay, Szerencsi édességgyár, Borsodi és Soproni serfőzde, Pick és Herz szalámik, egyik sem Budapesten helyezkedett el).
Temesváron például a New York után két évvel, a világon másodikként kezdték meg a város villanyvilágításának kiépítését 1884-ben.
Ezt érdemes végtekerned:
Budapest nyilván akkor is kiemelt szerepű volt, de nem kizárólagos.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!