Ha Magyarországra hozza az UBER az önvezető autóit a kormánynak jóvá kell hagynia a különböző baleseti protokollokat?
Tegnapi hír, hogy 100.000 db önvezető S osztályú Mercedest rendelt az UBER, hogy ezekkel bonyolítsa a fuvarszervezést.
Ezeknek az autóknak majd baleseti protokollokkal kell rendelkeznie, amelyek fejlesztése már most komoly dilemma, tehát, olyan helyzet adódik, hogy az autónak döntenie kell egy fiatal pár elgázolása és egy idős nagypapa és az unokája között. Vagy olyan helyzet, hogy elaludt sofőr a kamionban átjön a sávomba, az önvezető autó mentse az utast és hajtson be egy várakozókkal teli buszmegállóba, vagy pedig ütközzön vele frontálisan a kamionnak, hogy a buszmegállóban állók megmeneküljenek. Ezeknek a döntési helyzeteknek a száma végtelen.
A fejlesztők fogják eldönteni, kit válasszon az autó, vagy a magyar kormány?
Te fogod használni ezeket az önvezető UBER S osztályú Mercedesek, ha majd idehozzák őket Budapestre? A 100.000-es rendelésből kb 5.000 jutna ide.
# 9/10 Időpont ma 00:43
Nem rugózom, hanem tettél egy merész, és téves állítást, ezt javítottam ki. Kötött pályán is mennek már automatán. Annak nem technológiai okai vannak, hogy sok helyen van egy ember mint "vésztartalék", hanem lehet gazdasági (munkanélküliség nem növelése), bizalmi (az emberek fosnak minden újtól, a gépektől meg pláne), satöbbi.
A 4-es metrónk sem fog sokáig felügyelővel közlekedni.
# 12/12 Időpont ma 01:03
Jelenleg - a szabályozás szerint, nem a valóságban, ez a kettő nálunk ritkán egyezik :-D - még ott vannak. Gyakorlatilag hol a kocsi végében, hol a peronon, hol az állomási díszpinty mellett kávézik.
11-es! Igen gazdasági okai vannak, csak nem az, ahogy te gondolod, szerinted az a kb. háromezer mozdonyvezető, aki mondjuk Magyarországon dolgozik komolyan ilyen sokat számítana? Nem, arról van szó, hogy kiépíteni egy olyan rendszert, ami lehetővé teszi a teljesen automata és biztonságos vasúti közlekedést még mindig drágább mint kifizetni a bért ennek a háromezer mozdonyvezetőnek! Főleg úgy, hogy lehet hiper-szuper számítógéprendszered, ami elvezeti a vonatot, ha egyszer az adott ország közlekedési felügyelete elvárja, hogy legalább egy fő legyen a vonaton, aki képes szükség esetén beavatkozni. Akkor meg mit spórolsz vele? Konrétan semmit, sőt drágább lesz! Lényegében véve épp ezért csak egy ócska blöff ez az UBER-es sztori is, soha egyetlen ország sem fogja megengedni azt, hogy vezető nélküli autók kóringyáljanak az útjain.
Azt sem értem, hogy miért írod, hogy a fel meg leszállás nehéz egy repülőnek, egyáltalán nem az, ezt már a mai gépek is gond nélkül megcsinálnák, ha hagynák neki, de nem hagyják, a vasútnál is már lassan harminc éve megvan a technika, hogy ne legyen szükség járművezetőkre, ennek ellenére a gyakorlatban csak a földalatti vagy függővasutaknál engedik, ahol rendkívül szigorú megfigyelés alatt van tartva a hálózat. Lényegében véve ma a metróvezető nem a fülkében, hanem egy monitor mögött ül.
A lényeg a lényeg és ezt fenntartom, a sofőr nélküli autó csak egy gyenge blöff, egy látványos tudományos demó, amit pl. a Google szeret mutogatni, a vasútnál és a légi közlekedésben, ott, ahol erre már rég lehetőség lett volna nem álltak át, akkor itt sem fognak.
# 14/14 Időpont ma 01:20
"Igen gazdasági okai vannak, csak nem az, ahogy te gondolod, szerinted az a kb. háromezer mozdonyvezető, aki mondjuk Magyarországon dolgozik komolyan ilyen sokat számítana?"
Bocs, én nem Magyarországból indultam ki. Képzeld, vannak helyek, ahol még foglalkoznak azzal, hogy ne legyen túl sok munkanélküli.
"Főleg úgy, hogy lehet hiper-szuper számítógéprendszered, ami elvezeti a vonatot, ha egyszer az adott ország közlekedési felügyelete elvárja, hogy legalább egy fő legyen a vonaton, aki képes szükség esetén beavatkozni. Akkor meg mit spórolsz vele? Konrétan semmit, sőt drágább lesz!"
Jóember! De most így komolyan. Egyrészt ne az NKH-ból indulj ki, ezeknek az önjáró troli is űrtechnika volt, évekig mentek engedély nélkül a Solaris trolik áramszedő nélkül.
A városi közlekedési hatóságok megengedték az önjáró autók ilyen formájú tesztelését, hiszen anélkül nehezen lennének forgalomban. Szerinted idővel nem adnának egyre szélesebb teret? Miért is nem?
"Lényegében véve épp ezért csak egy ócska blöff ez az UBER-es sztori is, soha egyetlen ország sem fogja megengedni azt, hogy vezető nélküli autók kóringyáljanak az útjain."
Gyakorlatilag most is ez van megengedve. Elenyésző esetben vette át az ember az irányítást. Innentől kezdve minimális lépés az, hogy valóban vezető nélküli autók legyenek idővel.
"Azt sem értem, hogy miért írod, hogy a fel meg leszállás nehéz egy repülőnek, egyáltalán nem az, ezt már a mai gépek is gond nélkül megcsinálnák, ha hagynák neki"
Nem azt mondtam, hogy nem tudják megcsinálni, hanem AI szinten sokkal bonyolultabb interakciót követel, sokkal több információt kellene feldolgoznia egy ilyen AI-nak. És nem "gond nélkül megcsinálnák", mert jelenleg nincs ilyen AI. Ez nem így működik, hogy előhúzzák a fiókból, mert rég készen van.
"a vasútnál is már lassan harminc éve megvan a technika, hogy ne legyen szükség járművezetőkre, ennek ellenére a gyakorlatban csak a földalatti vagy függővasutaknál engedik, ahol rendkívül szigorú megfigyelés alatt van tartva a hálózat. Lényegében véve ma a metróvezető nem a fülkében, hanem egy monitor mögött ül."
Ez baromság. Az állomási diszpécser közel sem tekinthető metróvezetőnek. Nem vezet ő semmit.
"A lényeg a lényeg és ezt fenntartom, a sofőr nélküli autó csak egy gyenge blöff, egy látványos tudományos demó, amit pl. a Google szeret mutogatni, a vasútnál és a légi közlekedésben, ott, ahol erre már rég lehetőség lett volna nem álltak át, akkor itt sem fognak."
A techdemók viszik előre az emberiséget.
Egykoron elképzelhetetlennek tartották a mobiltelefont, aztán a Motorola vezérigazgatója indított egy hívást - ha jól emlékszem - a Time Squareről.
Volt időszak, amikor elképzelhetetlennek tartották, hogy egy számítógépnek ne kelljen egy egész szoba. Ha akkor azt mondod, hogy nem csak szoba nem kell neki, de zsebrevágod, kijelzővel, kiröhögnek.
Mint írtam, a légi közlekedésben nincs lehetőség tesztelésre, szóval a "rég lehetőség lett volna átállni", az nem igaz.
A vasúti közlekedésben pedig már a '90-es évek óta jelen van, de az egy másik formája. Ott nincs szó AI-ról. A 4-es metrót számítógép vezérli, de nem AI. Nagy különbség.
Az a baj, hogy elbeszélünk egymás mellett! Te pusztán technológiai meg IT szempontból nézed a kérdést, én meg azt nézem, hogy mekkora a különbség aközött, hogy képesek vagyunk valamire meg a meg is tesszük/tehetjük között. Ezért kezdtem az első válaszomat a holdutazásos példával, igen a mai technikával gond nélkül járhatnánk a Holdra, de nem járunk. A mai technikával a közlekedési eszközök fele legalább teljesen autonóm lehetne, de nem az, épp ezér valószínűtlen, hogy valaki hirtelen gondoljon egy olyat, hogy hopsz, akkor mától mehetnek az önvezető vonatok. Például ma az IT területen dolgozó szakemberek piszok jó fizetéseket kapnak, magyarán szólva drágák! Szerinted hány programozó, rendszerkarbantartó, mérnök-infós kellene ilyen fejlett autnóm rendszerekhez? Sok! Bizony figyelmbe kell venni, hogy mondjuk egy közlekedési cégnak lehet olcsóbb 100 buszvezető bére, mint 10 informatikusé, hogy sokkal olcsóbb karbantartani egy "emberes" buszt épp emiatt mint egy autonómot. Ez pedig csak egy vetülete a dolognak.
Biztos vagyok benne, hogy lesznek olyan autók, amiknek majd át lehet adni a kormányt, de attól még ott kell majd ülnöd mögötte, hogy szükség esetén beavatkozhass. Épp ezért az önvezető autó, mint tömegesen elterjedt dolog nem fog megtörténni abban a formában, amiről most itt szó van, nem lesznek sofőr nélküli "Taxik", a belátható jövőben nem.
# 16/16 Időpont ma 01:57
"Te pusztán technológiai meg IT szempontból nézed a kérdést, én meg azt nézem, hogy mekkora a különbség aközött, hogy képesek vagyunk valamire meg a meg is tesszük/tehetjük között. Ezért kezdtem az első válaszomat a holdutazásos példával, igen a mai technikával gond nélkül járhatnánk a Holdra, de nem járunk. A mai technikával a közlekedési eszközök fele legalább teljesen autonóm lehetne, de nem az, épp ezér valószínűtlen, hogy valaki hirtelen gondoljon egy olyat, hogy hopsz, akkor mától mehetnek az önvezető vonatok."
Ez attól függ, hogy mit értünk "mai technológia" alatt. Ha a mesterséges értelmet, ami a jelenlegi önvezető tesztautókban van, az nincs meg vonatoknál. Pont azért, mert nem éri meg.
Ám ha eladnak mondjuk 100 000 önvezető autót, az már megtérülő befektetés lehet.
"Például ma az IT területen dolgozó szakemberek piszok jó fizetéseket kapnak, magyarán szólva drágák! Szerinted hány programozó, rendszerkarbantartó, mérnök-infós kellene ilyen fejlett autnóm rendszerekhez? Sok! Bizony figyelmbe kell venni, hogy mondjuk egy közlekedési cégnak lehet olcsóbb 100 buszvezető bére, mint 10 informatikusé, hogy sokkal olcsóbb karbantartani egy "emberes" buszt épp emiatt mint egy autonómot."
Itt speciel pont ugyanazt mondjuk, csak elmentünk egymás mellett valahogy. Már a jelenlegi autonóm vonatok kiépítése is méregdrága, és ez még nagyon messze van az AI-tól. De be kell látni, az autóbisznisz nagyobb piac, mint a tömegközlekedési, és a kísérletezés is könnyebb és olcsóbb.
"Biztos vagyok benne, hogy lesznek olyan autók, amiknek majd át lehet adni a kormányt, de attól még ott kell majd ülnöd mögötte, hogy szükség esetén beavatkozhass. Épp ezért az önvezető autó, mint tömegesen elterjedt dolog nem fog megtörténni abban a formában, amiről most itt szó van, nem lesznek sofőr nélküli "Taxik", a belátható jövőben nem."
Én pedig erre mondtam azt, hogy ez egy merész állítás. A belátható jövő legyen mondjuk 50 év. Ha a Google, a Tesla, és egyéb önvezető autók kísérletezői valami csoda folytán nem csődölnek be, és tudják folytatni a kutatást a témában, akkor egyedül a piaci árán múlik majd a dolognak, hogy mennyire terjed el.
szerintem az lesz hogy a több embert menti a kocsi s egyéb szempontok szerint mérlegel.
(pl. ha ép alul népesedés van akkor a fiatal párt választja, ha túlnépesedés akkor pedig a nagypapát mert ráér az unokának szülni)
Aki pedig megveszi az autót az vagy elfogadja hogy megeshet nem őt védi az autó, vagy megvásárolhatja jó sok pénzért hogy őt védje az autó.
ebbe nyilván az állam is belemegy hisz jól jön neki a sok ebből befolyt adó ugyanakkor lehet majd kapni fele annyiért is feketén sőt lesz átverés is amikor eladják a funkciót majd balesetnél derül ki hogy nincs is benne a kocsiban...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!